در چهارمین کنفرانس بین‌المللی امنیت غذایی چه گذشت؟

امتیاز دهید
کنفرانس بین المللی امنیت غذایی

شهر سمرقند در ازبکستان در سال جاری، میزبان چهارمین کنفرانس بین‌المللی امنیت غذایی بود تا بررسی کنند که چه کاری می‌توان برای تغذیه جهان انجام داد.

به گزارش ارونیوز، در سال 2022، تخمین زده شد که 735 میلیون نفر در کره زمین با گرسنگی و عدم‌دسترسی به رژیم غذایی سالم مواجه هستند و این یک مشکل جهانی حل نشده باقی مانده است.

شرکت کنندگان در چهارمین کنفرانس بین‌المللی امنیت غذایی خواستار اقدام مشترک برای ایجاد امنیت غذایی برای همه مردم جهان شدند.

این کنفرانس توسط ازبکستان و با حمایت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و با حضور وزرای کشاورزی بسیاری از کشورها و همچنین کارشناسان برجسته امنیت غذایی برگزار شد.

یکی از سوالات اصلی که باید در کنفرانس امسال مطرح شود این بود که دستیابی به دومین هدف توسعه پایدار سازمان ملل برای رسیدن به گرسنگی صفر تا سال 2030 چقدر واقع بینانه است؟

«کورینا هاکس» – مدیر بخش سیستم های غذایی و ایمنی مواد غذایی می‌گوید: «متأسفانه در این برهه از زمان به نظر می‌رسد که ما به SDG2 نخواهیم رسید، این همان چیزی است که داده‌ها به ما می گویند.

آنچه فورا مورد نیاز است همکاری است. ما سیستم‌های غذایی داریم که امنیت غذایی را تامین نمی کنند. برای رفع مسائل مربوط به اقتصاد، محیط زیست، بهداشت یا مشکلات اجتماعی که بخشی از سیستم‌های غذایی هستند، باید افرادی که روی آن مسائل کار می‌کنند با یکدیگر صحبت کرده و همکاری کنند.»

تهدیدات امنیت غذایی جهانی

تهدیدهای زیادی برای امنیت غذایی جهان وجود دارد که از درگیری‌های مسلحانه، اختلال در زنجیره تامین، فقر و تغییرات آب‌وهوایی می‌توان به آن اشاره کرد. همه اینها با هم ترکیب شده و باعث افزایش تعداد افرادی شده است که غذای کافی ندارند.

در واقع از سال 2019، بیش از 122 میلیون نفر دیگر به دلیل درگیری‌ها، بیماری‌های همه‌گیر و شوک‌های آب‌و‌هوایی مکرر با گرسنگی روبرو هستند.

«یرلان بایدولت» – مدیرکل سازمان اسلامی امنیت غذایی می‌گوید: «دلیل ناامنی شدید غذایی کنونی در کشورهایی مانند افغانستان و یمن، تغییر اقلیم و بی‌ثباتی اجتماعی و اقتصادی است.»

اعلامیه سمرقند که در این کنفرانس به تصویب رسید بیان می‌کند که تا سال 2030، طبق پیش‌بینی‌های فعلی، حدود 670 میلیون نفر همچنان گرسنه خواهند بود.

همچنین «علی ابوصابعه» – مدیرکل مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک ادامه می‌دهد: «شما مشکل دسترسی به غذا و مقرون به صرفه بودن را دارید. بسیار مهم است که به راه‌هایی برای افزایش درآمد کشاورزان و دیگرانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کننداز طریق تنوع بخشیدن به معیشت و ایجاد فرصت‌ها داشته باشیم.»

فناوری‌های جدید و نوآوری‌ها در علم می‌توانند نقش کلیدی در تحول سیستم‌های کشاورزی-غذایی، که یکی از ارکان امنیت غذایی است، ایفا کنند.

چنانکه «وینسنت مارتین» مدیر یک دفتر نوآوری می‌گوید: «ارتباط این تفکر استراتژیک در زمینه فناوری نوآوری و علم و پایین آوردن آن به سطح جامعه برای اطمینان از دسترسی آنها به آن بسیار مهم است.

و یکی از شکاف‌های بزرگی که می‌بینیم این است که مردمی که بیشترین نیاز را دارند. به نوآوری‌ها دسترسی ندارند.»

مشکل منابع آب

امنیت غذایی یکی از اولویت‌های اصلی ازبکستان است، یک کشور محصور در خشکی، که با چالش‌های مختلف تغییرات آب و هوایی مواجه است.

مسئله منابع آب یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای کشورهای آسیای مرکزی است. راهبردی که ازبکستان اتخاذ می‌کند کاهش مصرف آب در کشاورزی با اجرای فناوری‌های مدرن صرفه جویی در مصرف آب است.

«عزیز ویتوف» وزیر کشاورزی ازبکستان در این باره می‌گوید: «ما به همراه همسایگان خود در حال حاضر در این مسیر کار می‌کنیم، نه تنها در مورد صرفه جویی در منابع آب.

ما با شرکای همسایه خود در مورد استفاده کارآمد مشترک از زمین و تولید کالا صحبت کردیم و بنابراین با هم می‌توانیم در راستای امنیت غذایی به طور موثر کار کنیم.»

در منطقه جومبوی ازبکستان، یک مجتمع کشاورزی نوآورانه وجود دارد که مستقیماً با استراتژی امنیت غذایی این کشور مرتبط است.

این مجتمع 2.6 میلیون دلاری یکی از هزاران ذینفع از پروژه عظیم توسعه باغبانی دولت است که توسط بانک جهانی و اتحادیه اروپا حمایت می‌شود.

دانشمندان آزمایشگاه InVitro ادعا می‌کنند که پایه‌های کلونال در برابر تغییرات آب‌و‌هوا و بیماری مقاوم هستند.

توسعه پایه‌های کلونال

در آزمایشگاه های InVitro، پایه‌های کلونال درختان میوه مختلف در حال رشد هستند و دانشمندان آنجا ادعا می‌کنند که این پایه‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی و بیماری‌ها مقاوم هستند.

«پایه‌های ما می‌توانند در شوری خاک و کمبود آب زنده بمانند. شما فقط می‌توانید آن را بگیرید و در هر خاکی بکارید.»

نمونه‌های خاک از مناطق مختلف کشور نیز در آزمایشگاه در حال بررسی است. سپس کشاورزان می‌توانند پایه‌هایی را خریداری کنند که بهترین رشد را در زمین آنها دارند.

«صابرجان اکرموف»، کشاورز است و معتقد است که اینها می‌تواند مفید باشد. مزیت این پایه‌ها این است که بدون ویروس و قارچ هستند، پایه‌های این نهال‌ها مخصوصاً برای خاک محلی مناسب هستند و این تضمین کننده برداشت خوب است.

پیامی که از کنفرانس سمرقند صادر شد، واضح به نظر می‌رسد، اگر می‌خواهیم با این مشکل بزرگ جهانی مقابله کنیم، کشورها باید برای پایان دادن به آن با یکدیگر همکاری کنند.

نقش میلیاردرهای مواد غذایی در کاهش امنیت غذایی جهان

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
خبرهای کشاورزی شماره 105

خبرهای کشاورزی شماره 105

کشورهای تولیدکننده ادویه

کشورهای تولیدکننده‌ ادویه

معرفی بهترین سگ های مزرعه

بسته‌بندی با فناوری نانو

بسته‌بندی مواد غذایی و فناوری نانو

درجه بندی چای با بینی الکترونیکی - لیوان چای در کنار دانه های چای

کاربرد بینی الکترونیک در درجه بندی کیفی چای سیاه ایرانی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در کشاورزی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ (همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم