غلات دریای سیاه، راه نجاتی برای امنیت غذایی جهانی

امتیاز دهید
تولید غلات در اطراف دریای سیاه - کمباین در زمین کشاورزی - گندم زار

ایالات متحده روز سه شنبه مجدداً درخواست خود را برای اتصال مجدد بانک کشاورزی دولتی خود به سیستم پرداخت جهانی سوئیفت برای جلوگیری از فروپاشی قرارداد غلات دریای سیاه اعلام کرد و گفت که پیشنهاد سازش گزارش شده را نمی‌پذیرد.

به گزارش دیلی‌صباح، در حالی که 13 روز تا پایان قراردادی باقی مانده است که به اوکراین اجازه می‌دهد با وجود تهاجم روسیه، غلات را از بنادر دریای سیاه خود صادر کند، مسکو اعلام کرد هیچ پیشرفتی در مورد هیچ یک از خواسته‌های اصلی این کشور، از جمله موضوع بانکی، حاصل نشده است.

همچنین «فایننشال تایمز» گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی پیشنهادی است تا به Rosselkhozbank روسیه اجازه دهد تا یک شرکت تابعه راه‌اندازی کند که می‌تواند به سوئیفت متصل شود.

اما «ماریا زاخارووا»- سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این ایده را «عمداً غیرقابل اجرا» خواند و گفت که راه‌اندازی چنین واحدی سه ماه دیگر طول می‌کشد تا به سوئیفت متصل شود.

او همچنین تلاش سازمان ملل برای ایجاد یک کانال پرداخت جایگزین بین Rosselkhozbank و بانک ایالات متحده JPMorgan را رد کرد.

زاخارووا در بیانیه‌ای گفت: «هیچ جایگزینی واقعی برای سوئیفت وجود ندارد و نمی‌تواند باشد».

«باربارا وودوارد»، سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز اعلام کرده است که مطمئن نیست توافق غلات تمدید شود.

روسیه می‌گوید قطع دسترسی این بانک به سوئیفت یکی از موانع پیش روی صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی این کشور است و نمی‌تواند به تمدید قرارداد دریای سیاه ادامه دهد مگر اینکه به این مسائل رسیدگی شود.

به گفته سازمان ملل، این توافق تاکنون اجازه صادرات بیش از 32 میلیون تن مواد غذایی از سه بندر دریای سیاه اوکراین را به 45 کشور در سه قاره داده است.

این توافقنامه، غلات دریای سیاه و تلاش برای تسهیل صادرات غلات و کود روسیه را به عنوان «راه نجاتی برای امنیت غذایی جهانی» توصیف می‌کند.

هر گونه اختلال یا توقف چنین تجارتی می‌تواند بحران غذایی در فقیرترین کشورها را تشدید کند و قیمت‌های جهانی را بالاتر ببرد. به گفته سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) از مارس 2022، قیمت جهانی مواد غذایی 22 درصد کاهش یافته است.

وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرده است که هیچ دلیلی برای تمدید قرارداد پس از 17 ژوئیه وجود ندارد و روسیه هر کاری را که لازم است انجام می‌دهد تا همه کشتی‌های مشمول این توافق قبل از این تاریخ دریای سیاه را ترک کنند.

همچنین روسیه گفته است که این قرارداد، غلات اوکراینی را به کشورهای «خوش تغذیه» تحویل داده است، اما نتوانسته به کسانی که بیشتر نیاز دارند کمک کند.

پنج کشور فقیر – اتیوپی، یمن، افغانستان، سودان و سومالی – تنها 2.6 درصد از غلات حمل شده را دریافت کردند.

سازمان ملل اعلام کرد که برنامه جهانی غذا (WFP) بیش از 700 هزار تن غله تحت قرارداد دریای سیاه برای عملیات‌های کمکی در این کشورها خریداری کرده است که برابر با حجمی است که در سال 2021 از اوکراین تهیه می‌شده است.

سازمان ملل می‌گوید که به کار بر روی راه‌هایی برای تسهیل صادرات کودهای شیمیایی روسیه از جمله پلتفرم تامین مالی تجارت با بانک صادرات و واردات آفریقا (Afreximbank) ادامه می‌دهد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم