رژیم مدیترانه ای مناسب برای امنیت غذایی جهان

امتیاز دهید
بشقاب سبزیجات - رژیم مدیترانه ای

انتخاب رژیم غذایی ما پیامدهای مهمی برای محیط‌زیست و تغییرات آب‌و‌هوایی دارد. با خشکسالی و بیماری‌هایی که سیستم‌های غذایی را تهدید می‌کند، اکنون بسیار مهم است که ما سعی‌کنیم با آنچه می‌خوریم تفاوت ایجاد کرده و از رژیم مدیترانه ای استفاده کنیم.

پیش بینی می‌شود که جمعیت جهان تا پایان قرن به 10.9 میلیارد نفر برسد. به این ترتیب، سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) تخمین می زند که تولید مواد غذایی باید تقریباً 50 درصد افزایش یابد تا تقاضای عرضه برآورده شود.

این احتمالاً رشد پایدار را مختل کرده و بر منابع طبیعی فشار وارد می‌کند. بر اساس مطالعه جدیدی که در Advances in Nutrition منتشر شده است، سیستم‌های کشاورزی و غذایی فعلی به عنوان محرک اصلی تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می شوند.

دانشمندان یونانی پشت این مطالعه اضافه می‌کنند که تولیدات کشاورزی تقریباً 40 درصد از زمین‌های جهانی را اشغال می‌کند. دام و پرورش غذا برای دام، 75 درصد از کل زمین‌های کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

به گفته محققان، استفاده از آبیاری، کودها و آفت‌کش‌ها می‌تواند باعث کاهش منابع طبیعی و تخریب محیط زیست شود.

علاوه بر این، تولید مواد غذایی مصرف‌کننده اصلی آب شیرین است و تا 30 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می‌دهد.

کدام رژیم غذایی برای محیط زیست بهتر است؟

در پاسخ به این وضعیت بحرانی، این مطالعه به مزایای نسبی رژیم‌های غذایی مختلف برای توسعه پایدار و امنیت غذایی پرداخته است.

دانشمندان از دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف یونان، رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با رژیم‌های غذایی «غربی» در بلژیک، سوئیس، آلمان، اتریش، دانمارک و سوئد مقایسه کردند.

تحقیقات آنها به این نتیجه رسید که رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سرنوشت زمین بهترین است. استفاده از آن در کشورهایی مانند ایتالیا، قبرس و یونان، مطلوب‌ترین برای تنوع زیستی و تنوع غذایی-گیاهی است.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای تنوع زیستی بهترین است

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات است و از محصولات حیوانی کمتری استفاده می‌کند.

این بدان معنی است که مزایایی برای سلامتی ما چون کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و همچنین تأثیر کم محیطی دارد.

این مطالعه نشان داد که تنوع زیستی کشاورزی و تنوع در گونه‌های گیاهی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر از الگوهای غذایی نوع غربی است.

محققان همچنین دریافتند که رژیم غذایی با انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر، مصرف آب، استفاده از زمین و نیازهای انرژی مرتبط است.

رژیم غذایی غربی که دانشمندان آن را حاوی مقدار زیادی گوشت، لبنیات و غذاهای فرآوری شده می‌دانند، مبتنی بر روش‌های تولید کشاورزی است که به اکوسیستم‌ها آسیب می‌رساند، استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد.

این مطالعه نتیجه می‌گیرد که اتخاذ رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به ایجاد محیطی با تنوع زیستی بیشتر کمک و فشار کمتری بر منابع طبیعی وارد کند.

چگونه از رژیم مدیترانه‌ای استفاده کنیم

برای پیروی از رژیم مدیترانه‌ای، باید میوه و سبزیجات را به همراه غلات کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار به عنوان غذای اصلی خود انتخاب کنید.

حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود منبع عالی پروتئین هستند. همچنین باید از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو استفاده کنید.

غذاهایی که باید مصرف آنها را کاهش دهید شامل گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غلات تصفیه شده مانند نان سفید است.

رژیم مدیترانه ای همچنین دارای غذاهای بسیار فرآوری شده مانند وعده‌های غذایی آماده و محصولات با شکر افزوده مانند نوشابه های گازدار است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم