عدم توافق در صادرات غلات/  احتمال خروج روسیه تا 18 می

امتیاز دهید

«فرحان حق»، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد نتوانستند به توافقی برسند تا به کشتی‌های جدید اجازه دهند صادرات غلات را به عنوان بخشی از طرح غلات دریای سیاه حمل کنند.

به گزارش دیلی صباح، وی خاطرنشان کرد: طرف‌های مذکور به بازرسی کشتی‌های دارای مجوز قبلی ادامه دادند، این نهاد جهانی همچنین از همه طرف‌ها خواست در نشست استانبول به گفتگوهای خود در مورد تداوم معامله غلات دریای سیاه ادامه دهند.

حق گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به گفت‌وگوهای خود ادامه دهند، بر چالش‌های عملیاتی غلبه کنند و برای اجرای کامل و تداوم ابتکار عمل کنند.»

پرسنل فنی از ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد روز جمعه در استانبول برای گفتگو درباره توافق غلات دریای سیاه دیدار کردند.

حق گفت: «امروز، چیزی که ما داریم یک جلسه فنی است که دولت ترکیه تشکیل داده است. بنابراین، ما به این نتیجه خواهیم رسید، اما انتظار ما این است که هفته آینده یک جلسه در سطح ارشد برگزار شود.»

سخنگوی سازمان ملل گفت که مرکز هماهنگی مشترک در استانبول روز جمعه به توافقی برای اجازه دادن به کشتی‌های جدید برای مشارکت در طرح دریای سیاه دست نیافته است.

«ماکسیمو تورو»، اقتصاددان ارشد سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) که به عنوان سخنران مهمان در نشست خبری روزانه صحبت می‌کرد، گفت که قرارداد غلات دریای سیاه از زمان امضای آن نقش مهمی ایفا کرده است زیرا در دسترس بودن غلات را افزایش داده است.

سرعت محموله‌ها از اوکراین تحت ابتکار مورد حمایت سازمان ملل کاهش یافته است زیرا نگرانی‌ها در مورد گیر افتادن کشتی‌ها در صورت تمدید نشدن قرارداد در اواخر این ماه افزایش یافته است.

روسیه که یکی از طرف‌های کلیدی درگیر است گفت که به گفتگو ادامه می‌دهد، اگرچه مسکو تهدید کرده است که در 18 می این همکاری را ترک می‌کند، که این مورد، باعث ایجاد عدم اطمینان بیشتر برای بازرگانان و شرکت‌های کشتیرانی شده شده است.

بر اساس این توافق، اوکراین توانسته است حدود 29.5 میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله 14.9 میلیون تن ذرت و 8.1 میلیون تن گندم صادر کند.

با این حال، داده‌های مرکز هماهنگی مشترک توافق نشان می‌دهد که تعداد کشتی‌هایی که برای تحویل محموله‌ها وارد می‌شوند این هفته به دو کشتی در روز از سه به چهار کشتی در روز در سه هفته گذشته کاهش یافته است.

انتظار می‌رود معاونان وزرای دفاع روسیه، اوکراین و ترکیه هفته آینده نشست دیگری برگزار کنند زیرا «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه گفت که آنکارا به تلاش‌های خود برای تمدید بیشتر توافق که در 18 می منقضی می‌شود، ادامه می‌دهد.

ماه گذشته، روسیه گفت که وضعیت فعلی به نفع تمدید ابتکار غلات دریای سیاه با نزدیک شدن ضرب الاجل نیست.

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین در ژوئیه گذشته در استانبول قراردادی را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه اوکراین امضا کردند که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه 2022 متوقف شد و ناامنی غذایی جهانی را تشدید کرد.

یک مرکز هماهنگی یا مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در استانبول راه‌اندازی شد تا بر محموله‌ها با مقامات سه کشور و سازمان ملل نظارت کند.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سوسیس خانگی

دو روش طلایی تهیه سوسیس خانگی

غذاهای تخمیری

مزایای غذاهای تخمیری و عوارض فقدان تولید خوب

کاهش ضایعات ماهی

کاهش ضایعات ماهی در جهان ، قدمی رو به جلو در اقتصاد دایره ای

صنعت کشاورزی در آمریکا

صنعت کشاورزی در آمریکا – قسمت دوم

کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم