تولید سیب‌زمینی با کیفیت برای فرآوری

امتیاز دهید
تولید سیب زمینی

دانشمندان از فناوری نوآورانه برای مطالعه چرخه تولید و زندگی سیب‌زمینی (شامل توسعه، تولید و ذخیره‌سازی پس از برداشت) استفاده کرده و بیان می‌کنند که عرضه با کیفیت بالا در تمام طول سال برای مراکز پردازش مواد غذایی، ارائه این محصول تضمین می‌شود.

سیب زمینی با تولید سالانه 22.5 میلیون تن یکی از محصولات اصلی کشت شده در ایالات متحده است. پاییز فصل اولیه برداشت سیب‌زمینی است که 90 درصد از کل تولید را تشکیل می‌دهد.

از آنجایی که بسیاری از مکان‌ها نمی‌توانند از کشت سیب‌زمینی در تمام طول سال پشتیبانی کنند، بیشتر سیب‌زمینی‌هایی که برای فرآوری در نظر گرفته شده‌اند، مانند سیب زمینی سرخ کرده منجمد یا پوره سیب زمینی فوری، در پاییز برداشت می‌شوند و تا زمانی که مورد نیاز باشد با خیال راحت ذخیره می‌شوند.

در واقع، نگهداری سیب‌زمینی در بهترین کیفیت تغذیه‌ای خود در حالی که نیازهای مصرف کننده و بازار را برآورده می‌کند برای صنعت ضروری است.

با این حال، تولیدکنندگان سیب‌زمینی با چندین چالش حیاتی از جمله چالش‌های مرتبط با آب‌و‌هوا و بیماری در طول تولید محصول و ذخیره‌سازی طولانی مدت مواجه هستند.

حفظ کیفیت پس از برداشت یکی از نگرانی‌های اصلی صنعت سیب‌زمینی است زیرا تلفات محصول پس از برداشت از طریق فرآیندهای فیزیولوژیکی و بیماری‌ها معمولاً به 10 تا 15 درصد می‌رسد.

این چالش‌ها شامل عواملی مانند جوانه زدن زودهنگام و همچنین بهبود آهسته زخم غده‌های سیب‌زمینی است که در طول فرآیند عملیاتی به طور ناخواسته آسیب دیده‌اند.

چهار نوع و رقم سیب‌زمینی Burbank، Umatilla ،Bannock ، Dakota  تحت شرایط محیطی کنترل‌شده برای پیشرفت خواب و الگوهای رشد جوانه در طول ذخیره‌سازی پس از برداشت در مرکز تحقیقات کشاورزی آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس این مطالعات، اگر انبار خانه خود را باز کرده‌اید و متوجه شده‌اید که سیب‌زمینی در حال جوانه‌زدن است؟ بلافاصله پس از برداشت و برای یک دوره نامشخص پس از آن، غده‌های سیب‌زمینی از نظر فیزیولوژیکی غیرفعال هستند و حتی زمانی که در شرایط محرک رشد قرار می‌گیرند، جوانه نمی‌زنند.

طول دوره خواب غده توسط ژنتیک رقم سیب‌زمینی و شرایط محیطی در طول تولید محصول و ذخیره‌سازی پس از برداشت – از جمله دما، رطوبت، نور و ترکیب هوا تعیین می‌شود.

جوانه‌زدن زودرس یا ترمیم ناقص زخم بر کیفیت فرآوری سیب‌زمینی و ارزش غذایی تأثیر منفی می‌گذارد و در نتیجه قیمت‌ها برای تولیدکننده بصورت پایین محاسبه شده یا حتی ممکن است مورد رد کامل بازار و صنعت قرار گیرد.

بر اساس گفته‌ی پژوهشگران، در حال حاضر هیچ روشی که 100 درصد کارآمد باشد برای کنترل زوال فیزیکی غده‌های سیب‌زمینی در زمان نگهداری وجود ندارد.

غده‌های سیب‌زمینی در زمان برداشت در اوج کیفیت تغذیه‌ای خود هستند، اما برای حفظ این کیفیت، نگهداری آن‌ها در شرایط خاص، ضروری است.

درک بهتر فرآیندهای فیزیولوژیکی به دانشمندان کمک می‌کند تا روش‌های ذخیره‌سازی پس از برداشت، حفظ ارزش غذایی، کیفیت فرآوری و بازارپسندی سیب‌زمینی را بهبود بخشند.

آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که زخمی شدن ناخواسته غده‌ها مانند بریدگی و کبودی، می‌تواند در حین برداشت و عملیات پس از برداشت نیز رخ دهد که منجر به از دست دادن سریع کیفیت می‌شود که بر بافت غده، توانایی نگهداری آب و افزایش حساسیت آن به بیماری‌ها در طول ذخیره‌سازی تاثیر می‌گذارد.

«پل جی. کالینز»، ژنتیک محقق در برنامه پرورش سیب‌زمینی شرقی ARS مستقر در Orono  و Presque Isle، در حال کار برای توسعه انواع جدید برای پردازش چیپس با ویژگی‌های زراعی بهبود یافته، مقاومت در برابر بیماری، انعطاف‌پذیری آب‌و‌هوا و ویژگی‌های کیفی است.

واریته‌های موفق توسعه یافته توسط این برنامه به طور گسترده در سراسر ایالات‌متحده برای  تولید چیپس سیب زمینی کشت می‌شود و در بین ده گونه برتر سیب‌زمینی پرورش یافته در این کشور قرار دارد.

کالینز می‌گوید: «پرورش سیب‌زمینی به دنبال شناسایی گونه‌های جدید سیب‌زمینی است که می‌تواند مزایایی را در سراسر زنجیره ارزش فراهم کند. کشاورزان می‌توانند از ویژگی‌های مقاومت در برابر بیماری، انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی و بهبود عملکرد بهره ببرند.

پردازش‌کنندگان و خرده‌فروشان علاقه‌مند به حفظ کیفیت و یکنواختی هستند. مصرف‌کنندگان با بهبود تغذیه و طعم هدایت می‌شوند. در برنامه‌های اصلاحی، ما شاهد تنوع زیادی برای همه هستیم. چالش و سرگرمی پرورش و تولید سیب زمینی یافتن گونه جدیدی است که همه افراد در زنجیره ارزش را خوشحال می‌کند.»

غده بذری سیب‌زمینی برای اولین بار در آذربایجان شرقی تولید شد

فرآوری سیب‌ زمینی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم