فرآوری گوجه فرنگی

امتیاز دهید
فراوری گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از جمله پرمصرف ترین محصولات کشاورزی است که می‌تواند در محیط گلخانه‌ای و خارج از فصل رویش نیز به عمل آید.

این محصول علاوه بر آنکه به شکل اصلی خود یعنی به صورت خام از میزان مصرف بالایی در بین خانوار ایرانی برخوردار است، به عنوان ماده اولیه کارخانجات متعدد، صنایع و فرآورده‌های غذایی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید گوجه فرنگی به دلیل ارزش دلاری، دومین سبزیجات مهم دنیا است و تولید جهانی آن از 88/528 میلیون تن در سال 1995 به 125/266 میلیون تن در سال 2004 رسیده است که حدود 60 درصد از آن برای فرآوری و استفاده در صنایع تبدیلی و بقیه به صورت تازه‌ خوری مصرف شده است.

در حال حاضر صنعت گسترده و پیشرفته‌ای فرآوری محصول گوجه‌فرنگی را عهده‌دار است و این محصول ارزشمند را به صورت خشک‌شده، پوست‌‌کنده، پوره، رب، انواع سس، پودر، آب ‌میوه و کنسرو در اختیار مصرف‌‌کنندگان قرار می‌دهد.

تولید گوجه‌فرنگی خشک‌شده (پودر، عصاره، کنسانتره و برگه)

پودر گوجه‌فرنگی به صورت مستقیم از گوجه‌فرنگی تازه تهیه می‌شود. از آنجا که گوجه‌فرنگی به علت دارا بودن رطوبت بسیار زیاد، از جمله محصولاتی به شمار می‌آید که به صورت تازه قابل نگه‌داری نبوده و در مدت زمان کوتاهی دچار کپک‌زدگی و فساد می‌شود، لذا با خشک‌کردن آن، امکان نگه‌داری این محصول را افزایش می‌دهند.

گوجه‌فرنگی تازه را به اشکال متفاوتی خشک می‌کنند و با توجه به تقاضای بازار به صورت پودر یا عصاره فرآوری میکنند. بازار مصرف این محصول فرآوری شده بسیار گسترده است و بخش عظیمی از صنایع مواد غذایی را پوشش می دهد.

از عصاره گوجه‌فرنگی در تولید انواع آشامیدنی‌ها، سوپ‌های خشک، انواع چاشنی، اسنک‌ها (چیپس و پفک و …)، مواد غذایی منجمد و نیمه آماده، استفاده می‌شود. با خشک کردن گوجه‌فرنگی علاوه بر نگهداری محصول برای مدت طولانی، وزن و حجم آن نیز کاهش می‌یابد. همچنین پودر گوجه‌فرنگی می‌تواند به عنوان منبعی غنی از پروتئین در خوراک دام و طیور نیز مورد مصرف قرار گیرد.

تولید رب، پوره و کنسرو گوجه‌فرنگی

کنسرو سازی یکی از صنعت‌هایی است که همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های نگهداری، تبدیل و عرضه مواد غذایی در تمام دنیا مطرح شده است. رب گوجه فرنگی نیز یکی از پرمصرف‌ترین چاشنی‌های ایرانیان است و کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که این محصول فرآوری شده در آن وجود نداشته باشد.

در زمان ­های گذشته، رب مصرفی خانوار به صورت سنتی و توسط خودشان تولید می‌شد اما امروزه با پیشرفت صنایع و رشد زندگی شهری، اغلب افراد ترجیح می‌دهند در وقت خود صرفه‌جویی کرده و آن را به صورت آماده و صنعتی تهیه کنند.

لذا کنسروها و مواد غذایی آماده بیش از پیش در زندگی افراد پر رنگ شده اند و انتظار می رود تقاضا برای محصولات غذایی آماده یا فرآوری شده روند رو به رشدی را در پیش رو داشته باشد.

خوب است این نکته را در نظر داشته باشید که به طور تقریبی از هر 100 کیلوگرم گوجه‌ فرنگی، حدود 10 الی 15 کیلوگرم، رب به دست می‌آید.

دانه خردل، یک حشره‌کش طبیعی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم