دانه خردل، یک حشره‌کش طبیعی

امتیاز دهید
دانه + خردل

دانشمندان سرویس تحقیقات کشاورزی (ARS) نشان داده‌اند که آرد دانه خردل می‌تواند لارو پشه‌ها را که زندگی خود را در آب راکد شروع می‌کنند قبل از ظهور به بزرگسالان بالدار که در جستجوی غذای خون به هوا می‌روند، بکشد.

به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، این یافته‌ها که اخیراً در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، راه را به روی یک رویکرد مبتنی بر زیست برای کنترل آفات حشرات گزنده باز می‌کند.

پشه‌های ماده بالغ برای تولید تخم از خون انسان‌ها و سایر میزبان‌های حیوانی تغذیه می‌کنند. اما بیشتر از یک مزاحم خارش زا، نیش آفت می‌تواند بیماری‌های ناتوان کننده را نیز منتقل کند.

در مرکز ملی تحقیقات بهره برداری کشاورزی ARS در پیوریا، ایلینوی، تیمی از دانشمندان هدف خود را برای کشف و توسعه رویکردهای سازگار با محیط زیست برای کنترل پشه‌ ها در سطح زیستگاه و برای کاربردهای فردی مصرف کننده قرار داده‌اند.

بر اساس زیستگاه، آنها بر محصولات مشتق شده از گیاهان و سایر منابع طبیعی تمرکز می‌کنند که ممکن است راهی سازگار با محیط زیست برای هدف قرار دادن لارو پشه، آسیب‌پذیرترین مرحله زندگی آفت، ارائه دهد.

برخی از مصرف کنندگان ممکن است در استفاده از محصولات حشره‌کش مصنوعی مردد باشند، بنابراین ترکیبات جایگزینی که به طور طبیعی پشه‌ها را دفع یا می‌کشند نیز در حال بررسی هستند.

« لینا فلور-ویلر»، حشره‌شناس واحد تحقیقات حفاظت زیستی محصول مرکز ARS، خاطرنشان کرد:« این تلاش تحقیقاتی به نگرانی دیگری چون جلوگیری از شروع مقاومت پشه به مواد حشره‌ کش مصنوعی نیز می‌پردازد.»

ویلر همراه با نویسندگان ARS رابرت بهل، مارک برهو، سوزان مک کورمیک، استیون وان، افانتوس موتوری و ویلیام هی، اولین کسی است که پتانسیل پودر دانه خردل را برای کشتن لارو پشه که از تکه‌هایی از مواد آلی و میکروارگانیسم‌ها تغذیه می‌کنند گزارش می‌کند.

در آب‌های کم عمق مانند برکه‌ها، باتلاق‌ها، استخرهای بچه‌ها، لاستیک‌های قدیمی، حفره‌های درختان و سایر مکان‌های آبی، لاروهای پشه ممکن است وجود داشته باشد.

به عنوان لارو، آفات پس از خروج از تخم‌هایی که توسط پشه‌های ماده بالغ در آنجا ته‌نشین شده‌اند، تا حد زیادی در یک منطقه متمرکز محدود می‌شوند.

سناریویی که باعث می‌شود یک حمله پیشگیرانه ایده‌آل در برابر آفات قبل از بلوغ، جفت‌گیری و نیش زدن افراد، پرندگان و دیگران ایجاد شود.

حیوانات برای شروع دوباره کل چرخه فلاکت بار، گاهی اوقات حساسیت محیطی این نواحی یا وجود ارگانیسم‌های غیرهدف، یک محلول غیر شیمیایی را برای کنترل لارو پشه تضمین می‌کند، مثلاً با فرمولاسیون‌هایی که مانع رشد آن‌ها، خفگی و یا آلوده کردن آنها با باکتری‌های تخصصی می‌شود.

در مطالعاتی که در سال 2022 آغاز شد، محققان پتانسیل کشتار لارو ایزوتیوسیانات‌ها را بررسی کردند، گروهی از مواد شیمیایی دفاعی گیاه که هنگام خیساندن دانه‌های خردل در آب آزاد می‌شوند.

یک فیزیولوژیست گیاهی توضیح می‌دهد که گیاه خردل ترکیبات دفاعی غیرفعال (گلوکوزینولات‌ ها) را در دانه ذخیره می‌کند که می‌تواند توسط آنزیم‌هایی به نام میروزینازها به ایزوتیوسیانات های فعال بیولوژیکی تبدیل شود.

او می‌گوید: «تحقیقات قبلی توسط گروه‌های دیگر نشان داده است که ایزوتیوسیانات‌ها می‌توانند آفات حشرات و انگل‌ها و پاتوژن‌های موجود در خاک از جمله نماتدهای آسیب رسان ریشه و قارچ‌های بیماری‌زا را از بین ببرند.»

ویلر خاطرنشان کرد، با این حال، در ادبیات علمی موجود در مورد قدرت این ترکیبات در برابر ناقلان بیماری حشرات مهم پزشکی مانند پشه‌ها اطلاعات کمی وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان پودر دانه از چهار نوع گیاه خانواده خردل (خردل قهوه‌ای، شاهی، شاهی و خردل سفید) تهیه کردند و غلظت‌های متفاوتی از آن‌ها را به لیوان‌های کوچک آب حاوی لارو پشه‌های Aedes aegypti اضافه کردند.

محققان همچنین لاروها را در فنجان‌های جداگانه در معرض یکی از سه نوع ایزوتیوسیانات استخراج شده از وعده‌های غذایی قرار دادند.

در تمام کارآزمایی‌ها، آن‌ها اثرات روی لارو را در 24 و 72 ساعت زیر نظر گرفتند و بالاترین غلظت ایزوتیوسیانات مورد نیاز برای کشتن حداقل 50 درصد از حشرات نابالغ را ثبت کردند.

از میان چهار نوع، کنجاله بذری و شاهی باغچه کشنده‌ترین بودند و بیش از 95 درصد از لاروهای پشه را تنها پس از 24 ساعت و 100 درصد در کمتر از 48 ساعت از بین بردند.

تمام کنجاله های دانه برای لارو سمی بودند، به جز تیمار شاهی که گرم شده بود. این کار عمداً برای غیرفعال کردن آنزیم‌های میروزیناز (که برای تولید ایزوتیوسیانات ضروری هستند) انجام شد و تأیید کرد که فقدان آن‌ها در کنجاله بذر به لاروها اجازه زنده ماندن می‌دهد.

به گفته محققان، مطالعات بیشتری برنامه ریزی شده است، اما شواهد اولیه تاکنون به یک جایگزین امیدوارکننده مبتنی بر زیستی برای حشره کش های مصنوعی اشاره می‌کند که می‌تواند از یک محصول جانبی ارزان قیمت کشاورزی از فرآوری دانه خردل به روغن و ادویه‌ها به دست آید.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم