ویژگی‌های چوب زبان گنجشک

امتیاز دهید
درخت زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک یکی از محبوب‌‌ترین انواع چوب است که منعطف‌پذیر بوده و با ویژگی‌های مختلف از جمله ارزش حرارتی بالا برخوردار است.

در سال 2001 درخت زبان گنجشک معمولی به عنوان درخت سال انتخاب شد، این درخت دارای سه گونه معمولی، مانا و برگ باریک است.

درخت زبان گنجشک در شرایط خوب می تواند به ارتفاع حدود 40 متر برسد، بنابراین یکی از بلندترین درختان برگ‌ریز به شمار می‌رود.

درخت ترمو یا همان زبان گنجشک در جنگل‌های آبرفتی مرطوب یا در خاک‌های خشک آهکی رشد می‌کنند با این حال، به ندرت به حداکثر ارتفاع خود می‌رسند و فقط بین 15 تا 20 متر قرار می‌گیرند.

کاربرد پزشکی

در طب سنتی از قسمت‌هایی از این درخت به عنوان دارو استفاده می‌شد و چای تهیه شده از برگ‌های آن، دارای اثر ادرار آور بوده و روغن از پوست رنده شده نیز برای درمان نقرس، استخوان‌های شکسته و روماتیسم کاربرد داشت.

متأسفانه مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف این محصولات از دهه 1990 ثبت شده است. علل موجود هم به حمله قارچی بر روی برگ‌های پژمرده و ریزش شده و نقاط مرده روی تنه مربوط می‌شود.

چوب زبان گنجشک: چوبی اصیل با خواص ویژه

مهم‌ترین چوب های برگریز در اروپای مرکزی، چوب‌های راش، بلوط و زبان گنجشک هستند. چوب زبان‌گنجشک مخصوصاً در مواقعی که خاصیت ارتجاعی و استحکام، لازم باشد استفاده می‌شود.

تولیدکنندگان از این نوع چوب برای قطعات خمیده در ساخت قایق، ساخت مبلمان و ساخت تجهیزات ورزشی استفاده می‌کنند.

این چوب، چگونه به نظر می‌رسد؟

چوب زبان گنجشک را می‌توان به راحتی با ساختار، رنگ و دانه آن از سایر انواع چوب تشخیص داد. این چوب بیشتر به رنگ روشن است و لایه‌های بیرونی، رنگ کمی مایل به زرد دارند.

چوب خاکستر را می‌توان با حلقه‌های سالانه به وضوح قابل مشاهده آن تشخیص داد. برش‌های عرضی، گهگاه نوارهای چند رنگی را نشان می‌دهند و حلقه‌های سالانه با فاصله بیش از یک و نیم میلی‌متر، نشان‌دهنده کیفیت بالای چوب است.

قیمت چوب زبان گنجشک در اروپا چقدر است؟

قیمت چوب زبان گنجشک بستگی به نوع سفید یا قهوه ای دارد، هر گونه عملیات حرارتی بر قیمت چوب تأثیر می‌گذارد. قیمت خاکستر قهوه‌ای با قیمت چوب راش قابل مقایسه است و در حدود 700 تا 800 یورو در هر مترمکعب است.

چوب سفید به طور قابل توجهی گران‌تر است و از 1000 تا 1200 یورو در هر مترمکعب، متغیر است البته چوب عملیات حرارتی حدود 50 درصد بیشتر قیمت دارد.

چوب زبان گنجشک، اساساً چوبی بسیار سخت و بادوام است، اگرچه کیفیت و وزن آن بسته به محل تولید متفاوت است زیرا به طور متوسط چروک می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند که آن را در بیرون خشک کنید چراکه باران به حذف اسید تانیک و در نتیجه بهبود کیفیت کمک می‌کند.

وزن خشک این چوب تقریباً 670 کیلوگرم بر متر‌مربع است و از آنجایی که در برابر آب و هوا بسیار مقاوم نیست و هجوم قارچی و حشرات رایج است، باید در داخل خانه استفاده شده و با درمان مناسب محافظت شود.

چگونه می‌توان چوب زبان گنجشک را پردازش کرد؟

این چوب را می‌توان به راحتی توسط ماشین یا دست پردازش کرد، به این ترتیب می‌توان چوب خاکستر را کاملاً سمباده کشید و چسب زد.

اثر چسبندگی هنگام صاف کردن سطح به منظور انعطاف‌پذیری، چوب را بخارپز می‌کند، پس از این فرآیند، چوب فوق‌العاده چکش خوار است و در برابر قلیاها و اسیدها مقاوم می‌شود.

هنگام سوراخ کردن و پیچاندن این چوب، لازم است حفاری سوراخ‌ها از قبل انجام گیرد، از آنجایی که چوب زبان گنجشک دارای دانه بندی قوی است، تنها به میزان محدودی برای کار کنده‌کاری فیلیگر مناسب است.

چوب زبان گنجشک چه کاربردهایی دارد؟

به دلیل انعطاف‌پذیری، مدت طولانی است که از این چوب به عنوان یک چوب خاص در ساخت وسایل نقلیه، مهندسی مکانیک و چرخ‌ها استفاده می‌شود.

امروزه چوب زبان گنجشگ در ساخت مبلمان و در بسیاری از زمینه‌های دیگر عمدتاً به دلیل تطبیق‌پذیری، خواص عالی و ظاهر طبیعی آن محبوب است.

این چوب بسیار انعطاف‌پذیر بوده و بادوام است و ویژگی‌هایی که آن را برای استفاده در کفپوش‌هایی مانند پارکت، ایده‌آل می‌کند برای روکش کاری و تولید مبلمان نیز مناسب کرده است.

زبان گنجشک معمولاً در تجهیزات ورزشی مانند اسکی و راکت نیز استفاده می‌شود و علاوه بر این، آلات و ابزار موسیقی اغلب از چوب خاکستر ساخته می‌شوند.

معایب چوب زبان گنجشک

علاوه بر تمام مزایا، این چوب، یک عیب بزرگ نیز دارد و آن این است که برای استفاده در فضای باز مناسب نیست چراکه در صورت قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند زرد شود و به عفونت قارچی یا حشرات حساس باشد.

آیا چوب زبان گنجشک، هیزم خوبی است؟

بسیاری از مشتریانی که هیزم می‌خرند از خرید این چوب اجتناب می‌کنند. با این حال، شهرت بد این چوب به عنوان سوخت عمدتاً ناشی از تعصباتی است که به راحتی می‌توان آن‌ها را رد کرد.

این چوب با ارزش حرارتی حدود 1945 کیلووات ساعت بر متر، با بلوط یا راش برابری می‌کند و مهمتر از همه، سرزندگی شعله‌ها و احتراق بدون جرقه، استفاده از چوب خاکستر را به عنوان چوب شومینه ارزشمند می‌کند.

جالب است بدانید نیازی به ترس از ورود حشرات کوچک از طریق این چوب یا گردوغبار به خانه نیست، زیرا لاروها و سوسک‌ها فقط در پوسته داخلی آن زندگی می‌کنند و از چوب تغذیه نمی‌کنند.

ویژگی‌های چوب درخت صنوبر

 پوشش بسته‌ بندی مبتنی بر چوب

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم