لزوم ارزیابی خاک برای تشخیص مواد مغذی

امتیاز دهید
مواد مغذی در گیاه

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه مواد مغذی در خاک وجود دارد که گیاه را برای زنده ماندن، تولیدمثل و تکمیل چرخه زندگی خود حمایت می‌کند؟

گیاهان برای عملکرد و انجام فرآیندهای فیزیولوژیکی معمول خود به 17 ماده مغذی ضروری نیاز دارند. از این مواد مغذی، سه مورد در هوا و آب یافت می شود: کربن (C)، هیدروژن (H) و اکسیژن  و بقیه چهارده مورد باقیمانده از خاک می‌آید.

همه گیاهان به مقادیر یکسان به این مواد مغذی نیاز ندارند. برخی از آن ها مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) به مقدار بیشتری نسبت به سایرین مورد نیاز هستند به آنها درشت مغذی‌های اولیه می‌گویند.

گیاهان به سایر مواد مغذی در مقادیر کمتر مانند منیزیم (Mg)، کلسیم (Ca) و گوگرد (S) نیاز دارند که به عنوان درشت مغذی‌های ثانویه شناخته می‌شوند.

دسته سومی نیز وجود دارد که به عنوان ریز مغذی‌ها شناخته می‌شوند و گیاهان به مقادیر ناچیز مورد نیاز هستند. آنها بور (B)، کلر (Cl)، مس (Cu)، آهن (Fe)، منگنز (Mn)، مولیبدن (Mo)، نیکل (Ni) و روی (Zn) هستند.

از آنجایی که انسان نمی تواند مواد مغذی را با چشم غیرمسلح ببیند، لمس کند یا شمارش کند، برای اندازه گیری آنها به ابزارهای علمی موجود در آزمایشگاه‌های آزمایش خاک تکیه می‌کنند.

چگونه کشاورزان از وجود مواد مغذی کافی در خاک برای تولید محصول خوب اطمینان حاصل می کنند؟

کشاورزان برای تصمیم گیری در مورد مقدار  اضافی که برای تولید محصول خوب نیاز دارند، به آزمایش خاک متکی هستند. محدودیت یک ماده مغذی می‌تواند اثر مضری بر عملکرد کلی محصول داشته باشد.

قانون حداقل

دانشمند آلمانی، «یوستوس فون لیبیگ»، «قانون حداقل» را در قرن نوزدهم پیشنهاد کرد. بیان می‌کند که اگر یکی از عناصر غذایی ضروری گیاه کمبود داشته باشد، رشد گیاه تحت تأثیر قرار می‌گیرد، حتی زمانی که همه مواد مغذی ضروری دیگر فراوان باشند.

به همین دلیل است که هر پاییز پس از برداشت محصول نقدی، کشاورزان هسته‌های خاک را از عمق 4 تا 6 اینچ در چندین مکان در مزرعه خود جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه آزمایش خاک می‌فرستند.

هنگامی که آزمایشگاه آزمایش خاک، خاک را دریافت می‌کند، آزمایشگاه نمونه را خشک، آسیاب و الک می‌کند تا قبل از اجرای آزمایش‌ها یکنواخت شود.

سپس آن‌ها، آزمایش‌های درخواستی را که برای تعیین کمیت مواد مغذی در خاک طراحی شده اند، انجام می‌دهند.

نتایج، اطلاعاتی را در مورد ظرفیت تامین مواد مغذی خاک – در درجه اول فسفر، پتاسیم و ریزمغذی ها ارائه می‌دهد.

سپس نتایج نشان‌دهنده غلظت مواد مغذی ارزیابی می‌شود. پس از تکمیل تجزیه و تحلیل، یک متخصص مانند یک متخصص خاک، نتیجه و همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه کدام محصولات برای رشد بهتر به چه نوع مواد مغذی نیاز دارند، تفسیر می‌کند. سپس توصیه‌هایی در مورد آنچه در خاک وجود دارد و مقدار کود اضافی برای دستیابی به عملکرد مطلوب بر اساس محصولاتی که قرار است رشد کنند، ارائه می‌کنند.

سپس آزمایشگاه، گزارش را همراه با یافته‌های خود برای کشاورز ارسال می‌کند و توصیه‌هایی را برای کاربردهای مواد مغذی ارائه می‌دهد.

کشاورزان همچنین یک متخصص کشاورزی را استخدام می‌کنند یا با آن مشورت می‌کنند که به گزارش آزمایش خاک نگاه می‌کند و در مورد میزان و زمان مصرف کود توصیه می‌کند.

بسیاری از اوقات، کشاورزان هر دوره یک یا دو ساله نمونه خاک را جمع آوری و ارسال می کنند. حفظ رکورد گزارش‌های آزمایش خاک نیز اطلاعات ارزشمندی در مورد تغییرات بلندمدت حاصلخیزی خاک فراهم می‌کند.

این به کشاورزان اجازه می‌دهد تا تصمیمات بهتری در مورد مدیریت باروری بگیرند تا بازدهی بهینه را به دست آورند.

مواد مغذی در کشت آکواپونیک

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها

خبرهای کشاورزی شماره 102

پشتیبانی مالی از زنان آفریقا

پشتیبانی مالی از کسب‌و‌کار زنان آفریقا

روغن زیتون فرابکر محامین

روغن زیتون فرابکر را از محامین تهیه کنید

تولید نانوذرات نقره از ضایعات پنبه

تولید نانوذرات نقره از ضایعات پنبه

پاستوریزاسیون تخم‌مرغ

پاستوریزاسیون تخم‌مرغ با فناوری فرکانس رادیویی

بوتیرات

تاثیر بوتیرات بر کنترل رشد سلول‌های سرطانی روده

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم