مزایای اقتصادی کشت کینوا، ابرغذای جهانی

امتیاز دهید
مزایای اقتصادی کینوا

گیاه کینوا، بومی منطقه آند است و به دلیل ارزش غذایی و مزایای اقتصادی منحصربه‌فردش، توجه رو به رشد جهانی را به خود جلب کرده است.

محتوای پروتئین دانه کینوا نسبت به سایر غلات بیشتر است و در عین حال توزیع بهتری از اسیدهای آمینه ضروری دارد و می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای پروتئین شیر استفاده کرد.

علاوه بر این، کینوا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبرهای غذایی و کربوهیدرات‌ها است که در عین حال فاقد گلوتن است و اثرات مفیدی برای کاهش قند خون دارد.

علاوه بر این، گیاه کینوا در برابر سرما، نمک و خشکی، مقاوم است که جای هیچ تردیدی در مورد اینکه چرا آن را «دانه طلایی» نامیده‌اند، باقی نمی‌گذارد.

ارزش غذایی

ارزش غذایی استثنایی کینوا به ترکیب متعادل آن از پروتئین بالا، مشخصات اسید آمینه، مواد معدنی، فیبرها و ترکیبات جزئی (مانند آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها) وابسته است.

علاوه بر این، به دلیل عدم وجود گلوتن، کینوا برای بیماران سلیاک یا اختلالات مرتبط با گلوتن مناسب است. عوامل متعددی ممکن است بر ترکیب غذایی دانه کینوا و عملکرد گیاه تأثیر بگذارد. شرایط ژنتیکی و محیطی دو عاملی هستند که ممکن است بر عملکرد و کیفیت تغذیه‌ای کینوا تأثیر بگذارند.

بر این اساس، ارتفاع کشت کینوا می‌تواند از سطح دریا تا ارتفاع 4000 متر متغیر باشد و محل کشت در مبدأ آن از کلمبیا (2 درجه شمالی) تا شیلی (47 درجه جنوبی) است.

این تنوع در مکان کشت و ارتفاع و همچنین رژیم‌های بارندگی، به تنوع زیستی بالایی از گونه‌های کینوا منجر شده است، با توجه به اینکه شرایط رشد برای هر مکان متفاوت است و بنابراین سازگاری گیاه مورد نیاز است.

علاوه بر این، برنامه‌های پرورش کینوا بر توسعه واریته‌های پرمحصول با خواص تغذیه‌ای مطلوب متمرکز و اقتصادی است که از نظر زیست‌محیطی با چندین منطقه کشاورزی سازگاری بهتری دارند.

تاکید بر بازارهای مصرف – یعنی کشورهای ثروتمند غربی – است زیرا کینوا به عنوان یک «ابر غذا» توجه اخیر را به خود جلب کرده است.

کینوا به عنوان یک منبع با کیفیت پروتئین، فیبر معدنی و مواد فعال زیستی در حال ظهور است. این در توسعه محصولات غذایی جدید بدون گلوتن و غنی شده با مواد مغذی مورد استفاده قرار گرفته است.

علاوه بر این، مطالعاتی برای کاربردهای غیر متعارف آن مانند استفاده از آن به عنوان یک ماده غذایی، استفاده از فیلم‌های خوراکی مبتنی بر نشاسته کینوا و/یا بسته‌بندی و تثبیت‌کننده‌ها، و فیلم‌های بسته‌بندی مبتنی بر پروتئین کینوا و غیره انجام شده است.

برنامه‌های اصلاحی انجام‌شده در دهه‌های گذشته منجر به توسعه ارقام مختلف سازگار با شرایط مختلف کشاورزی، با هدف حداکثر کردن عملکرد شده است.

با این حال، اگر چنین اهداف اصلاحی کیفیت تغذیه بذر را در نظر گرفته باشد، هنوز جای سوال است. بنابراین مهم است که برنامه‌های اصلاحی آینده شامل رویکردهای مشارکتی برای درک و تعریف اهداف اصلاحی باشد که سازگاری ارقام را با شرایط حاشیه‌ای ترویج می‌کند.

علاوه بر این، آگاهی هلالی در استفاده از اجزای بیوشیمیایی جزئی موجود در کینوا، سناریوی جالبی را برای توسعه مواد/مواد خام جایگزین برای استفاده صنعتی ایجاد می‌کند.

ترویج فناوری های جدید و استفاده از چنین مواد شیمیایی می تواند زنجیره ارزش کینوا و مناطق تولید کننده را تقویت کند.

در نتیجه، پردازش جریان جانبی زباله‌های حاصل از تولید کینوا در کشاورزی، کاربردهای موضعی، مواد اولیه و انرژی زیستی پتانسیل زیادی برای گسترش در آینده و مزایای اقتصادی دارد.

این می تواند جریان جانبی ارزشمندی از درآمد حاصل از تولید و فرآوری کینوا را برای تولیدکنندگان کینوا فراهم کند و در عین حال مزایای سلامتی را برای مصرف کنندگان ارائه دهد.

کشت کینوا در خانه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
نوآوری کشاورزی - گوشت آزمایشگاهی

روندهای نوآوری کشاورزی

احداث مزرعه عمودی

نکات لازم برای احداث مزرعه عمودی

سوسیس خانگی

دو روش طلایی تهیه سوسیس خانگی

غذاهای تخمیری

مزایای غذاهای تخمیری و عوارض فقدان تولید خوب

کاهش ضایعات ماهی

کاهش ضایعات ماهی در جهان ، قدمی رو به جلو در اقتصاد دایره ای

صنعت کشاورزی در آمریکا

صنعت کشاورزی در آمریکا – قسمت دوم

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم