پرورش سبزیجات تازه برای جام جهانی فوتبال با روش هیدروپونیک

4.5/5 - (2 امتیاز)
پرورش محصولات کشاورزی با روش هیدروپونیک

در جریان جام جهانی فوتبال 2022 در قطر، سبزیجات تازه روی میزها برای بازیکنان و هواداران از سراسر جهان با کمک فناوری چین و روش هیدروپونیک برای پرورش سبزیجات در صحرا سرو می‌شود.

به گزارش شین هوا، قطر که در سواحل جنوب‌غربی خلیج فارس واقع شده است به دلیل محدودیت زمین‌های قابل کشت و منابع آب شیرین، به شدت به سبزیجات، گوشت و سایر محصولات کشاورزی وارداتی متکی است.

از پایان سال 2019، موسسه کشاورزی شهری (IUA) آکادمی علوم کشاورزی چین (CAAS) تکنیک‌های کاشت پیشرفته را به شرکت‌های کشاورزی محلی در قطر ارائه می‌دهد.

به گفته‌ی «کی ژیانگ»، پژوهشگر IUA، مدل قدیمی کشت در قطر، کشت سبزیجات در داخل ظروف در بیابان بوده که مدل کارآمدی به شمار نمی‌آمد و انرژی زیادی مصرف می‌کرد چراکه از کولر برای کنترل دمای ظروف استفاده می‌کند.

از این رو، کارشناسان کشاورزی چین پیشنهاد کردند که گلخانه‌های سایه‌دار برای پوشاندن آن ظروف نصب شود، سایه انداختن نور خورشید می‌تواند مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش دهد و تولید را افزایش دهد.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال توسعه یک تکنیک تولید گلخانه‌ای مناسب برای قطر هستند. در آینده، گلخانه در بیابان به جای اینکه فقط برای سایه اندازی باشد، برای پرورش سبزیجات استفاده خواهد شد.

برای جلوگیری از نور شدید خورشید در بیابان، متخصصان چینی یک تکنیک کنترل محیط نور LED را برای اطمینان از نیاز گیاهان به نور ارائه کردند، کی گفت: «گیاهان مختلف برای رشد به انواع مختلفی از نور نیاز دارند. ما فرمول‌های نور LED ویژه‌ای را برای سبزیجات مختلف و همچنین تجهیزات مرتبط ایجاد کرده‌ایم.»

علاوه بر این، IUA  به بهبود الگوی تولید سبزیجات در قطر از طریق ترکیب هیدروپونیک و تکنیک خاک فیبر فعال جامد یا تکنیک لیتو کمک کرده است.

بنیانگذار تکنیک لیتو می‌گوید: « خاک را با مواد زیست محیطی که عمدتاً از کاه، ساقه پنبه و سایر ضایعات کشاورزی و جنگلی ساخته می‌شود، جایگزین می‌کنند و تکنیک لیتو به طور قابل توجهی تنوع سبزیجات قابل کشت در قطر و تراکم کاشت را افزایش داده و دشواری در کنترل محیط را کاهش داده است، بنابراین بازدهی بالا با مصرف انرژی کم را تضمین می‌کند.»

بنابراین، ترکیب هیدروپونیک و تکنیک لیتو مدل تولید سبزیجات در قطر را تغییر داده است، در هیدروپونیک، عمدتاً سبزیجات برگدار را کشت می‌کنند، در حالی که تکنیک لیتو شرایط رشد را برای انواع بیشتری از سبزیجات مانند بادمجان، گوجه فرنگی و خیار فراهم می‌کند.

آن‌ها در حال حاضر، در حال گفتگو با شرکای قطری خود برای گسترش دامنه‌ی کشت و پرورش انواع بیشتری از سبزیجات هستند. همه‌ی این تکنیک‌ها به مدیریت استاندارد کنترل دما، نور و رطوبت در فرآیند رشد سبزیجات در ظروف کمک کرده است.

طبق گزارش  IUA، فناوری چین تولید سبزیجات در قطر را از دو گونه در سه سال پیش به بیش از 30 گونه افزایش داده است که شامل 6 نوع کاهو، چهار نوع کلرد، 5 نوع فلفل، کلم، اسفناج و کرفس می‌شود.

تاکنون شرکت‌های محلی تحت حمایت IUA چندین پایگاه کاشت سبزیجات کانتینری در قطر ایجاد کرده‌اند و به تولید سبزیجات در دمای بالای 53 تا 55 درجه سانتی‌گراد در صحرای گرمسیری دست یافته‌اند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
پشتیبانی مالی از زنان آفریقا

پشتیبانی مالی از کسب‌و‌کار زنان آفریقا

روغن زیتون فرابکر محامین

روغن زیتون فرابکر را از محامین تهیه کنید

تولید نانوذرات نقره از ضایعات پنبه

تولید نانوذرات نقره از ضایعات پنبه

پاستوریزاسیون تخم‌مرغ

پاستوریزاسیون تخم‌مرغ با فناوری فرکانس رادیویی

بوتیرات

تاثیر بوتیرات بر کنترل رشد سلول‌های سرطانی روده

پاکت بسته بندی پکزی

پاکت بسته‌بندی پکزی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم