مراتع سیلوو، ادغام عمدی درختان و چرای دام

امتیاز دهید
مراتع سیلوو

مراتع سیلوو، (Silvopasturel) ادغام عمدی درختان و عملیات چرای دام در یک زمین است. این سیستم‌ها به شدت برای محصولات جنگلی و علوفه مدیریت می‌شوند و منابع درآمد کوتاه مدت و بلندمدت را فراهم می‌کنند.

مراتع سیلوو، اصول زراعی را به کار می‌گیرند، به طور معمول شامل علف‌های مرتعی معرفی شده یا بومی، لقاح و حبوبات تثبیت‌کننده نیتروژن و سیستم‌های چرای چرخشی است که دوره‌های کوتاه چرا را به کار می‌گیرند تا رشد و برداشت گیاه رویشی به حداکثر برسد.

درآمد سالانه چرا به جریان نقدینگی عملیات درخت در زمانی که محصول درخت بالغ می‌شود کمک می‌کند و دسترسی آسان را در صورت برداشت درختان یا محصولات درختی ایجاد می‌کند. در حالی که این سیستم‌ها می‌توانند به تعدادی از فعالیت‌های مدیریتی نیاز داشته باشند، مزایای آن می‌تواند آن را ارزشمند کند.

سیستم‌های سیلوو، با وارد کردن علوفه به یک جنگل یا درختکاری یا با وارد کردن درختان به مرتع ایجاد می‌شوند. چرای چرخشی یک فعالیت مدیریتی کلیدی در هنگام استفاده از این سیستم به منظور به حداقل رساندن آسیب به درختان است.

ملاحظات و برنامه‌ریزی‌های ویژه نیز باید برای باززایی طولانی مدت درخت در نظر گرفته شود، این سیستم می‌تواند به کاهش استرس گرمایی کمک کند که عملکرد و رفاه حیوانات را بهبود می‌بخشد.

انتخاب دام

انتخاب‌های بالقوه دام می‌تواند شامل مواردی چون انتخاب گاو، گوسفند، بز، اسب، بوقلمون، مرغ، شترمرغ، یا حیوانات شکار مانند گاومیش کوهان‌دار، گوزن، کاریبو و غیره باشد.

درختان می‌توانند علوفه یا دکل با ارزشی مانند بلوط و عسل را تامین کنند. غلاف ملخ برای دام یکی از مزایای اصلی سیستم‌های مراتع سیلوو، کاهش استرس گرمایی در دام است که باعث بهبود عملکرد و رفاه حیوانات می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که لازم نیست هر مرتعی در یک شرکت دامداری به عنوان یک چراگاه سیلوو برای استفاده از مزایای این سیستم یکپارچه باشد.

مراتع سیلوو می‌تواند تنوع حیات وحش (به عنوان مثال، بلدرچین، بوقلمون) را افزایش دهد و کیفیت آب را بهبود بخشد.

علوفه از خاک در برابر فرسایش آب و باد محافظت می‌کند و در عین حال مواد آلی را برای بهبود خواص خاک اضافه می‌کند. مراتع سیلوو، منظره‌ای جذاب با محیطی زیباشناختی «پارک مانند» ارائه می‌دهد.

بنابراین آن‌ها یک عمل کشاورزی زراعتی هستند که دام، تولید علوفه و جنگلداری را در یک واحد مدیریت زمین یکپارچه می‌کند.

برای آشنایی با اصول مدیریت این سیستم‌ها، می‌توانید به کتابچه راهنمای فنی، Silvopasture استقرار و اصول مدیریت برای جنگل‌های کاج در جنوب‌شرقی ایالات‌متحده مراجعه کنیدکه در اینجا قابل دانلود است.

سیلوو مرتع را می‌توان در جنگل های موجود ایجاد کرد، یا درختان را می توان به مرتع آورد، یکی از جنبه‌های خوب سیلو مرتع این است که می‌توان سیستمی را تقریباً در هر نوع زمینی ایجاد کرد. البته، استقرار آن در جنگل‌های موجود از بسیاری جهات فرآیندی بسیار متفاوت با آوردن درختان به مراتع باز است.

تنها زمین‌هایی که باید برای این کار اجتناب کرد مناطق حساسی مانند تالاب‌ها و جنگل‌های چوب سخت و سالم و بالغ هستند که بهتر است به روند جانشینی خود واگذار شوند.

در مرتع، هدف، اضافه کردن درختان بدون جلوگیری از برخورد نور زیاد به زمین است که می‌تواند رشد علوفه را سرکوب کند، درختان را می‌توان به صورت ردیفی، خوشه‌ای یا به طور مساوی کاشت.

تحقیقات نشان داده است که برخی از علف‌های مرتعی واقع در سایه جزئی، عملکرد بهتری دارند. البته حیوانات هم بهتر عمل می‌کنند و از اثرات خنک‌کننده سایه بهره‌مند می‌شوند.

انطباق حیوانات با مکان‌های مشخص

از همان ابتدا بسیار مهم است که حیوان مناسب برای یک مکان مشخص انتخاب شود تا احتمال آسیب رساندن به منظره کاهش یابد. با این حال آن‌ها می‌توانند ضررهایی نیز داشته باشند:

  • گاوها: نگهداری بیش از حد/مدت وزن آن‌ها می‌تواند به خاک، ریشه درختان آسیب برساند و باعث فرسایش شود، همچنین مستعد تخریب آسان درختان جوان است.

 

  • خوک‌ها: این حیوانات می‌توانند پوشش گیاهی مورد نظر را ریشه کن کرده و زیر پا بگذارند و در مدت زمان بسیار کوتاهی از جنگل یا مرتع شما، منظره‌ای از ماه بسازند.
  • گوسفند و بز: بسته به نوع علوفه می‌تواند چشم‌انداز را بیش از حد چرا کند و/یا پوست درختان جوان را کنده و آن‌ها را بکشد.
  • طیور: می‌تواند به ریشه‌ها و گیاهان آسیب برساند.

حیوانات می توانند فواید زیادی داشته باشند یا آسیب های زیادی داشته باشند. از لیست بالا می‌توانید متوجه شوید که با ارزیابی صحیح زمین و درگیر شدن با حیوانات برای اطمینان از جابجایی آن‌ها قبل از آسیب رساندن، می توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد.

علاوه بر انتخاب نوع حیوان مناسب برای سیستم، انتخاب دقیق نژاد خاص یک وظیفه ضروری است. برخی از نژادها قادر به استفاده از طیف وسیع‌تری از علوفه و شرایط هستند، در حالی که برخی دیگر تمایلی به انعطاف‌پذیری ندارند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم