آگروفارستری یا کشاورزی جنگل چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

آگروفارستری، ادغام درختان با محصولات زراعی در یک زمین است. هدف آن دستیابی به مزایای بیشتری در مقایسه با جدا نگه‌داشتن کشاورزی و درختان است.

در سرتاسر جهان، زراعت جنگلی طیف گسترده‌ای از شیوه‌ها را در بر می‌گیرد که از کمربندهای ساده درختان در اطراف مزارع گرفته تا ادغام صمیمی محصولات غذایی و درختان را شامل می‌شود.

مزایای کشاورزی جنگلی

کشاورزی و جنگلداری با همکاری یکدیگر در یک زمینه، منابع اضافی درآمد پایدار در مزرعه را فراهم می‌کنند:

  • رشد چوب با کیفیت بالا با تولید دام و رشد علف ادغام می‌شود.
  • ارتقاء رفاه حیوانات و کمک به بهره‌وری بهتر دام روی می‌دهد.
  • افزایش رشد چمن، تنوع زیستی و کیفیت آب با بهبود سرپناه، سلامت خاک و جذب مواد مغذی همراه است.
  • ریشه‌ی درختان از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند.

سیستم‌های کشاورزی آگروفارستری

  • کشت کوچه‌ای به معنای کاشت محصولات در بین ردیف درختان برای تأمین درآمد در زمان بلوغ درختان است. این سیستم می‌تواند برای تولید میوه‌ها، سبزیجات، غلات، گل‌ها، گیاهان دارویی، مواد اولیه انرژی زیستی و غیره طراحی شود.
  • زمانی که درختان و محصولات در ردیف‌ها و کوچه‌های مشخصی قرار نگرفته‌اند، ممکن است به این نوع سیستم، کشت مخلوط نیز گفته شود.
  • عملیات کشاورزی در جنگل، محصولات غذایی، گیاهی یا تزئینی را در زیر سایه‌بان جنگلی پرورش می‌دهد که سطح سایه ایده‌آل و همچنین سایر محصولات را فراهم می‌کند. به کشاورزی جنگلی، کشت چند طبقه نیز گفته می‌شود.
  • Silvopasture: درختان ممکن است الوار، میوه، علوفه یا آجیل و همچنین سایه و سرپناهی را برای دام‌ها و علوفه‌های آن‌ها فراهم کنند و استرس حیوانات را در اثر آفتاب گرم تابستان، بادهای سرد زمستان یا بارش باران کاهش دهند.

شیوه‌های خطی آگروفارسترری

بافرهای جنگلی ساحلی مناطق طبیعی یا مجدداً در امتداد رودخانه‌ها و نهرهای ساخته شده از درختان، درختچه ها و چمنزارها هستند. این بافرها می‌توانند به فیلتر کردن رواناب مزرعه کمک کنند در حالی که ریشه‌ها برای جلوگیری از فرسایش حضور دارند. این مناطق همچنین می‌توانند از حیات وحش پشتیبانی کنند و منبع دیگری از درآمد را تأمین کنند.

بنابراین آگروفارستری یک رویکرد مدیریت زمین با مزایای متعدد است. کاشت درختان، درختچه‌ها و پرچین‌ها در مزارع می‌تواند به کشاورزان خاک سالم‌تر و بازدهی بالاتری بدهد.

آگروفارستری یا کشاورزی جنگل

یک رابطه همزیستی و مزایای آگروفارستری

  • ریشه‌های درختان به عمق زمین می‌رسند و کربن مورد نیاز را در خاک آزاد می‌کنند. آنها مواد مغذی را چرخه می‌کنند و خاک را به هم می چسبانند و از فرسایش آن توسط باد یا باران جلوگیری می‌کنند.
  • بهتر است ردیف‌های بین درختان بزرگ باشد تا تراکتور بتواند بدون آسیب رساندن به درختان به محصولات کشاورزی رسیدگی کند. این کشاورزی به صورت سه بعدی است، درختان و محصولات، سطوح مختلف بالای زمین را اشغال می‌کنند و ریشه‌ی درختان که از خاک محافظت می‌کند.
  • درختان همچنین زیستگاه‌های حیاتی برای حیات وحش فراهم می‌کنند. آن‌ها با اسکان دادن شکارچیان طبیعی به بسیاری از آفات رایج محصولات کشاورزی به کشاورزان کمک می‌کنند و در نتیجه نیاز به آفت‌کش‌ها را کاهش می‌دهند.
  • آگروفارستری می‌تواند از تولید مواد غذایی در برابر اثرات تغییرات آب‌و‌هوایی محافظت کند. درختان را می‌توان برای ارائه یک درآمد جایگزین در صورت شکست یک محصول برداشت کرد.
  • آگروفارستری برای هزاران سال در سراسر جهان انجام شده است و قبل از صنعتی شدن کشاورزی در قرن گذشته در بریتانیا به طور گسترده استفاده می‌شد.

چرا کشاورزی جنگل رایج نیست؟

بسیاری از کشاورزان، مزایای این نوع کشاورزی را درک نکرده‌اند و شاید اگر در زمینه‌ی دام فعالیت می‌کنند برایشان سخت هست تا از صفر شروع به سرمایه‌گذاری بر رشد یک درخت داشته باشند.

اجاره‌های کوتاه مدت مزارع نیز مشکل ساز است و کشاورزان را از سرمایه‌گذاری بلندمدت منصرف می‌کند.

ممکن است سال‌ها طول بکشد تا درختان شروع به میوه‌دهی کنند ، برای همین در برخی از کشورها چون بریتانیا، کشاورزان شروع به آزمایش با کشاورزی جنگلی کرده‌اند و در حال حاضر شاهد پیشرفت‌هایی در انعطاف‌پذیری، تنوع‌زیستی و سلامت خاک هستند.

تولید پنبه از آمریکا تا ازبکستان

کشاورزی در آفریقا – تانزانیا

یادگیری فدرال در هوش مصنوعی چه می‌کند؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم