کشت گیاه مورینگا برای نخستین بار در زرآباد کنارک

امتیاز دهید
گیاه مورینگا

گیاه مورینگا برای نخستین بار در منطقه زرآباد در سطح ۲۰ هکتار کشت شده است. به گفته «محمدعلی نیکبخت»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، خواستگاه اصلی این درخت در کشور در منطقه چابهار و زرآباد سیستان وبلوچستان می‌تواند باشد و از باروری و سوددهی مناسبی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، نیکبخت بیان کرد که این درخت مصرف بالایی در کشورهای اروپایی و ایران اسلامی دارد و در تلاش هستیم کشت این درخت  در جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان را گسترش دهیم.

نیکبخت تاکید کرد: «با توجه به سودآور بودن کشت مورینگا و علاقه کشاورزان منطقه به توسعه کشت این گیاه  به کشاورز پیشرو در کشت گیاه مورینگا، دو هکتار زمین جهت احداث صنایع تبدیلی و فرآوری واگذار شده تا با راه‌اندازی واحد فرآوری در منطقه، ارزش افزوده بیشتری عاید کشاورزان گردد.»

درخت مورینگا نسبتاً به خشکی مقاوم است و هم در نواحی خشک و نیمه خشک و هم در نواحی مرطوب رشد می‌کند و به درخت معجزه معروف است، از جمله موارد مصرف مورینگا می‌توان به مصرف آن در غذای کودک، علوفه حیوانات، تصفیه آب، داروهای طبیعی، باروری و غیره اشاره کرد.

علاوه براین، برگ‌های مورینگا را می‌توان جهت افزایش سوخت‌و‌ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن بدن استفاده نمود، مورینگا انرژی بدن را بدون قند فراهم می‌کند.

درخت برگ‌ ریز کوچک (خانواده Moringaceae) بومی مناطق گرمسیری آسیا، اما در آفریقا و مناطق گرمسیری آمریکا نیز دیده می‌شود.گل‌ها، غلاف‌ها، برگ‌ها و حتی شاخه‌ها پخته و خورده می‌شوند.

برگ‌ها که در جوانی به‌صورت خام نیز می‌توانند مصرف شوند، بسیار مغذی‌اند و سرشار از آهن، پتاسیم و ویتامین C هستند.

از ریشه‌های خرد شده آن چاشنی با طعم ترب تهیه می‌شود. روغن بن که از دانه‌ها استخراج می‌شود، توسط ساعت‌سازان و در لوازم آرایشی استفاده می‌شود و عطرسازان برای آن به دلیل حفظ رایحه مورد ارزش قرار می‌دهند.

درختان مورینگا می‌توانند به ارتفاع حدود 9 متر (30 فوت) برسند و دارای پوست خاکستری چوب پنبه‌ای هستند. برگ‌ها مرکب دو یا سه پره و دارای برگچه‌های بیضی شکل با تورم‌های آشکار (پلوینی) در محل اتصال قطعات‌اند.

این گیاهان دارای خوشه‌های معطری از گل‌های صدفی سفید هستند که پنج پرچم (قسمت نر) در یک طرف نگه داشته شده‌اند. میوه‌های خنجر مانند زاویه‌دار گاهی به طول 45 سانتی متر (18 اینچ) می‌رسند و به طور انفجاری منفجر می‌شوند.

مزایای مصرف مورینگا

در سراسر جهان، بسیاری از مردم به طور سنتی از مورینگا به عنوان غذا و برای اهداف دارویی استفاده می‌کنند که به مواردی از آن‌ها پرداخته می‌شود:

 1. محافظت و تغذیه پوست و مو

تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشان داده است که روغن دانه مورینگا ممکن است به بهبود سریع‌تر زخم‌های پوستی کمک کند. یکی از راه‌هایی که ممکن است این کار را انجام دهد، کاهش استرس اکسیداتیو است.

به گفته برخی از کارشناسان، روغن دانه مورینگا ممکن است فوایدی برای سلامت مو داشته باشد.

با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است، به ویژه مطالعاتی که شامل انسان می‌شود.

  1. درمان ادم

ادم زمانی است که مایع در بافت‌های بدن جمع می‌شود، به عنوان مثال، به دلیل التهاب. ادم گوش می‌تواند باعث تورم بافت اطراف گوش شود که معمولاً به دلیل عفونت است.

در یک مطالعه، استفاده از روغن دانه مورینگا باعث کاهش التهاب پوست در موش‌های مبتلا به ادم گوش شد. این نشان می‌دهد که خواص ضد التهابی مورینگا ممکن است به درمان ادم گوش کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

  1. محافظت از کبد

مورینگا ممکن است به محافظت از کبد در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند.

در یک مطالعه، محققان به خوکچه هندی با رژیم غذایی حاوی برگ مورینگا تغذیه کردند. آن‌هایی که غلظت بیشتری از مورینگا مصرف کردند، سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمتر و التهاب کمتری در کبد داشتند.

  1. پیشگیری و درمان سرطان

مورینگا حاوی خواصی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. به عنوان مثال، حاوی نیاسیمیسین است، ترکیبی که رشد سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کند.

به گفته برخی از دانشمندان، عصاره برگ، پوست درخت مورینگا و سایر قسمت‌های گیاه ممکن است دارای خواصی باشد که می‌تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. اگر تحقیقات بیشتر این موضوع را تایید کند، آن‌ها می‌توانند در درمان سرطان سینه، کبد، کولورکتال و سایر سرطان‌ها مفید باشند.

  1. درمان ناراحتی معده

عصاره  ممکن است به درمان برخی از اختلالات معده کمک کند، غلاف‌های فیبری می‌توانند برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشند و ممکن است به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کنند.

برگ‌های مورینگا اثر ملین دارند و مورینگا را به گزینه‌ای ممکن برای یبوست تبدیل می‌کنند.

در یک مطالعه، مورینگا اسیدیته معده را حدود 85 درصد کاهش داد که نشان می‌دهد می‌تواند از زخم معده جلوگیری کند.

خواص آنتی‌بیوتیکی و ضدباکتریایی مورینگا ممکن است به جلوگیری از رشد پاتوژن‌هایی که می‌توانند باعث عفونت شوند کمک کند.

مورینگا ممکن است به جلوگیری از کولیت اولسراتیو کمک کند زیرا اثرات ضد التهابی آن ممکن است از سیستم گوارشی در برابر آسیب محافظت کند.

  1. مبارزه با عفونت‌های باکتریایی مواد غذایی

منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که مورینگا حاوی موادی است که ممکن است علیه برخی از پاتوژن‌های غذایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) و Escherichia coli (E. coli) عمل کند.

استافیلوکوکوس اورئوس ممکن است در گوشت‌های تکه‌شده، ساندویچ‌ها و سایر غذاهایی که در فاصله زمانی بین دست‌کاری و خوردن پخته نشده‌اند، منبع مورد اعتماد باشد، در حالی که اشریشیا کولی می‌تواند منبع مطمئن را از طریق آب یا غذای آلوده عبور دهد. هر دو نوع باکتری می‌توانند باعث اسهال و سایر علائم مسمومیت غذایی شوند.

  1. پیشگیری از آرتریت روماتوئید

به گفته نویسندگان یک مطالعه روی جوندگان، عصاره این گیاه دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است به پیشگیری از آرتریت روماتوئید کمک کند.

  1. درمان اختلالات خلقی و سیستم عصبی

فعالیت آنتی‌اکسیدانی مورینگا ممکن است در برابر اختلالاتی که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد، مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)، بیماری آلزایمر، درد نوروپاتیک و افسردگی محافظت کند.

دانشمندان بر این باورند که ممکن است دارای خواص محافظت‌کننده عصبی باشد، اما هنوز نحوه عملکرد آنها را شناسایی نکرده‌اند.

  1. محافظت از سیستم قلبی عروقی

مورینگا حاوی منبع مطمئن طیفی از عوامل آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی مانند کورستین است که ممکن است به محافظت از سلامت قلب و عروق کمک کند. کوئرستین ممکن است به جلوگیری از تشکیل لیپید و التهاب کمک کند، که هر دو می‌توانند به بیماری قلبی کمک کنند.

مورینگا همچنین ممکن است دارای خواص کاهش‌دهنده کلسترول باشد.

  1. درمان دیابت

عصاره برگ مورینگا ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد، مانند کمک به مدیریت سطح قند خون و انسولین و محافظت در برابر آسیب اندام. خواص آن می‌تواند به جلوگیری از عوارض و کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند.

مطالعات بیشتری برای شناسایی چگونگی کمک مورینگا به مدیریت دیابت مورد نیاز است.

  1. درمان آسم

مورینگا حاوی مولکول‌هایی است که ممکن است به مدیریت یا پیشگیری از آسم، انقباضات برونش و التهاب راه‌های هوایی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که عملکرد ریه خوکچه‌های هندی پس از دادن عصاره مورینگا به آن‌ها بهبود یافت.

  1. پیشگیری از سنگ کلیه

برخی از درمان‌های سنتی مصرف مورینگا را برای جلوگیری از سنگ کلیه توصیه می‌کنند.

آزمایش‌های آزمایشگاهی شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد عصاره مورینگا ممکن است از تجمع مواد معدنی و ایجاد سنگ در کلیه‌ها جلوگیری کند.

  1. کاهش فشار خون بالا

این گیاه حاوی موادی است که ممکن است به مدیریت فشار خون کمک کند، در یک مطالعه، گروهی از شرکت‌کنندگان سالم، 120 گرم برگ مورینگا پخته شده را به مدت یک هفته مصرف کردند، در حالی که گروه دیگر این کار را نکردند.

دو ساعت پس از صرف غذا، کسانی که مورینگا مصرف کردند، فشار خون کمتری نسبت به کسانی که این کار را نکردند داشتند.

  1. بهبود سلامت چشم

مورینگا حاوی منبع مطمئن آنتی‌اکسیدان بتا کاروتن است که منبع مورد اعتماد برای حفظ سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی ضروری است.

  1. درمان کم خونی و کم خونی داسی شکل

مردم برخی از نقاط جهان به طور سنتی از مورینگا برای درمان و پیشگیری از کم خونی استفاده می کنند.

نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف آن به عنوان غذا یا دارو می‌تواند به مدیریت بیماری سلول داسی شکل نیز کمک کند.

16.کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد که عصاره مورینگا ممکن است به مدیریت عوامل مختلف مرتبط با چاقی کمک کند. مزایای احتمالی برای افراد مبتلا به چاقی شامل جلوگیری از التهاب، مدیریت لیپیدها، کاهش سطح کلسترول و محافظت از کبد است.

با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این گیاه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند وجود ندارد.

عوارض مصرف این گیاه

به نظر می رسد مورینگا عوارض جانبی کمی دارد یا هیچ عوارض جانبی ندارد. با این حال، هرکسی که قصد استفاده از مورینگا را دارد باید آن را با پزشک در میان بگذارد، زیرا ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد.

برگزاری همایش ملی اقتصاد و تجاری سازی خرما در دانشگاه سیستان و بلوچستان

برگزاری کلاس آموزشی تهیه ترشیجات خانگی در بمپور

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم