«لوکا بالزی» در کارگاه خود در خارج از شهر شمال غربی ایتالیا، شکلات سنتی را با کاردک ورز میدهد و سپس تکههای آن را به طرز ماهرانهای برش میدهد و روی سینی میچیند.
به گزارش دیلی صباح، این مرد 42 ساله یکی از آخرین شکلاتسازانی است که Gianduiotto را به روش قدیمی ساخته است، روشی دستساز که شکل منشوری معمولی را به شیرینیها میدهد.
او بخشی از کمیتهای متشکل از حدود 40 شکلاتساز صنعتگر و همچنین شرکتهایی مانند Ferrero، Venchi و Domori است که به دنبال دریافت نشان جغرافیایی حفاظت شده (PGI) برای Gianduiotto از اتحادیه اروپا هستند.
هدف بالا بردن شهرت شکلات، افزایش فروش در حدود 200 میلیون یورو (219 میلیون دلار) در سال و ادامه سنت شکلات در تورین است.
اما آنها با مخالفت Lindt، مالک تولیدکننده ایتالیایی کافارل از سال 1997، که ادعا میکند Gianduiotto را اختراع کرده است، روبرو هستند.
بازگشت به سنت
وفادار به سنت، از بازگشت به Gianduiotto اصلی حمایت میکند که شامل 30 تا 45٪ فندق بو داده از Piedmont، حداقل 25٪ کاکائو به علاوه شکر است.
با این حال، دستور پخت 200 ساله با ذائقه لیندت مطابقت ندارد زیرا نیاز به افزودن شیرخشک دارد و میخواهد محتوای فندق را به 26 درصد کاهش دهد.
Guido Castagna، رئیس کمیته Gianduiotto در تورین میگوید: « برای ما، افزودن شیرخشک به شکلات مانند رقیق کردن شراب با آب است.»
در حالی که تنها چند روز مانده به کریسمس، تولید در کارگاه کاستانیا 49 ساله در Giaveno، در نزدیکی شهر، به سرعت در حال انجام است.
کاستیا کیسهای پشت کیسه فندق را داخل دستگاهی میریزد که قبل از آسیاب شدن و مخلوط شدن با کاکائو آنها را برشته میکند.
سپس مخلوط شکلات از دستگاهی عبور میکند که آن را برش می دهد و بدون استفاده از قالب، مستقیماً روی تسمه نقاله میریزد.
سپس هر شکلات با دست در فویل آلومینیومی براق پیچیده شده و آماده قرار دادن زیر درخت کریسمس است.
کاستانیا به خبرگزاری فرانسه میگوید: «ما نمیخواهیم چیزی از کافارل بگیریم. ما در جنگ علیه کافارل نیستیم. کافارل میتواند به راحتی به تولید خود برای ما ادامه دهد.
اما باید برای کافارل روشن باشد که ما از Gianduiotto همانطور که در ابتدا ساخته شده بود دفاع میکنیم.»
کافارل، به نوبه خود، اصرار دارد که هرگز با به رسمیت شناختن گواهی PGI مخالفت نکرده است، زیرا میگوید این گواهی به اعتبار Gianduiotto در ایتالیا و در سراسر جهان کمک میکند.
این شرکت میگوید: «هدف ما یافتن توافقی است که همه طرفها را راضی کند و به Caffarel اجازه دهد از ارزش تاریخی برند شکلات سنتی خود محافظت کند.»
تاریخ ساخت این شکلات به محاصره دریایی دستور ناپلئون علیه بریتانیا و امپراتوری آن در سال 1806 برمیگردد که باعث کمبود کاکائو در سرزمین اصلی اروپا شده بود چنانکه شکلاتسازان تورین برای اولین بار از فندق – که در منطقه به وفور یافت میشد استفاده کردند.
اما در سال 1865 بود که خمیر فندق Piedmontese نام یک شخصیت کارناوال، Gianduia، نماد تورین را به خود گرفت و توسط Caffarel به بازار عرضه شد.