رنگ سنج چیست؟

امتیاز دهید
رنگ سنج

رنگ سنج یا کرومامتر، ابزاری است که برای اندازه‌گیری رنگ یک جسم استفاده می‌شود، این ابزار، غلظت رنگ‌های اصلی را در یک شی تعیین می‌کند تا یک علامت رنگ دقیق ایجاد کند. برای حفظ کنترل کیفیت رنگ و اطمینان از اینکه نمونه‌ها در محدوده تحمل رنگ تعیین شده توسط کاربر قرار می‌گیرند.

تولیدکنندگان غذا از رنگ سنج برای تعیین رنگ محصولات غذایی و نظارت بر تغییر رنگ در طول پردازش و نگهداری استفاده می‌کنند. رنگ یکی از ویژگی‌های مهم کیفیت محصولات غذایی است و می‌تواند بر مقبولیت مصرف‌کننده تأثیر بگذارد.

رنگ سنج چگونه کار می‌کند؟

آنها ابزارهای تحریک‌کننده سه گانه هستند که عمدتاً برای برنامه های کاربردی کنترل کیفیت استفاده می شوند. Tristimulus به این معنی است که آنها دارای سه فیلتر رنگ قرمز، سبز و آبی هستند.

این ساز دارای یک منبع نور است که یک پرتو نور را به یک جسم هدایت می‌کند و سپس به عقب باز می‌گردد، به این معنی که نور از این فیلترهای رنگی عبور می‌کند.

از این طول موج های نور، دستگاه می‌تواند مقادیری را برای تعیین رنگ یک جسم اندازه‌گیری کند.

رنگ سنج چه چیزی را اندازه می‌گیرد؟

رنگ سنج های دستی در کاربردهای خود در طیف وسیعی از نیازهای خاص صنعت بسیار انعطاف پذیر هستند، طیف وسیعی از ابزارها وجود دارد که تجهیزات تخصصی برای اندازه‌گیری موارد خاص مانند قهوه یا گوجه فرنگی هستند، نوع رنگ سنج مورد نیاز، بستگی به آنچه اندازه‌گیری می‌شود دارد.

اندازه‌گیری رنگ مواد غذایی فرآیند استفاده از تجهیزات برای تعیین کمیت رنگ محصولات غذایی است.

این امر توسط اسپکتروفتومتر به تولیدکنندگان و خرده فروشان مواد غذایی اجازه می‌دهد تا کیفیت غذا را درک کنند و استانداردها را رعایت کنند. این فرآیند ضروری است زیرا چشم انسان ذهنی است و هر کسی رنگ را متفاوت درک می‌کند.

یک اسپکتروفتومتر بسته به مدل و نمونه غذایی که با آن کار می‌کنید، انتقال یا بازتاب را اندازه‌گیری می‌کند.

اسپکتروفتومترها نور را به محفظه‌های نمونه می‌تابانند و نحوه تعامل نمونه شما با نور را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

داده‌های بازتاب به شرکت‌ها می‌گوید که غذای شما چقدر نور را منعکس می‌کند و به شما کمک می‌کند رنگ دقیق نمونه خود را برای نتایج مشخص‌تر شناسایی کنید. این گزینه اندازه‌گیری برای مواد غذایی و مواد مات و شفاف بسیار عالی است.

از طرف دیگر، انتقال مقدار نوری است که از یک نمونه عبور می‌کند. سینی‌های نمونه یک گیرنده حساس در پایین برای اندازه‌گیری این داده‌ها خواهند داشت.

این گزینه برای غذاهای شفاف بهتر است، به خصوص هنگام کار با مایعات، انتقال داده می‌تواند بسیار مهم باشد.

اندازه‌گیری رنگ غذا با مواد مختلف در هر مرحله از تولید کار می‌کند. تولیدکنندگان اغلب موادی مانند شکر و روغن را اندازه‌گیری می‌کنند تا مطمئن شوند که برای محصولات غذایی، ایمن هستند.

غذا در مراحل مختلف تحت چندین دور آزمایش قرار می‌گیرد، بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند از آماده بودن آن برای عرضه در بازار اطمینان حاصل کنند.

اهمیت اندازه‌گیری رنگ غذا با استفاده از اسپکتروفتومتر

اندازه‌گیری رنگ یک فرآیند ضروری در صنایع غذایی است. فرآیندهای اندازه‌گیری رنگ و داده‌ها می‌توانند شرکت‌ها و مشتریان را به طرق مختلف تضمین کنند:

برآورده کردن انتظارات مشتری: مشتریان غذا را بر اساس عوامل زیادی از جمله ظاهر آن قضاوت می‌کنند. تغییر رنگ یا ناهماهنگی می‌تواند باعث شود آنها فکر کنند غذا برای خوردن ناامن است.

وقتی مشتریان می‌دانند که غذای خاصی باید چگونه باشد، احتمالاً مارک‌ها و گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند که انتظارات آن‌ها را برآورده می‌کند.

به عنوان مثال، مشتریان با مارک‌هایی که به طور مداوم شکر سفید خالص ارائه می‌کنند، احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

اطمینان از ثبات و کیفیت: اندازه‌گیری رنگ توسط اسپکتروفتومتر قابل اعتماد است. شرکت‌ها می‌توانند به داده‌هایی که از تجهیزات خود دریافت می کنند اعتماد کنند و اطمینان حاصل کنند که محصولات ثابتی را می فروشند.

بسیاری از سازمان ها استانداردهای رنگ را در مقیاس‌ها و شاخص‌ها ترسیم می‌کنند تا بفهمند چه زمانی غذا به کیفیت بهینه خود می‌رسد.

یک اسپکتروفتومتر، رنگ را به داده‌های قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌کند که این شاخص‌ها را برای نتایج دقیق‌تر و کنترل کیفیت مطابقت می‌دهد.

شناسایی آلودگی: ثبات رنگ یکی از اهداف اصلی اندازه‌گیری رنگ است. یک اسپکتروفتومتر، ناسازگاری و تغییر رنگ را با داده‌های خود گزارش می‌دهد و تشخیص آلودگی حیاتی را به خدمات خود اضافه می‌کند.

هنگامی که شرکت شما می‌خواهد محصولات غذایی ایمن و با کیفیت را به مشتریان ارائه دهد، شناسایی زودهنگام آلودگی می‌تواند از فراخوان‌ها جلوگیری کرده و وفاداری مشتریان را بهبود بخشد.

شناخت زنجیره تامین: استانداردسازی از فرآیندها و مدل‌های اندازه‌گیری رنگ یکسانی در سراسر زنجیره تامین استفاده می‌کند تا با حرکت محصولات به سمت مشتریان، کیفیت را تضمین کند.

شرکت و شرکای شما ممکن است رنگ غذا را در سطوح تولید، ذخیره‌سازی، توزیع و خرده فروش اندازه‌گیری کنند.

اولین اندازه‌گیری به عنوان یک مرجع برای سایر اندازه‌گیری‌ها عمل می‌کند، این روش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا شرایط زنجیره تامین را درک کنند.

اگر غذا قبل از رسیدن به خرده فروشان شما خراب شود، می‌توانید فرآیندهای حمل و نقل یا ذخیره‌سازی خود را برای حفظ بهتر محصولات تنظیم کنید.

اجتناب از ذهنیت با اندازه‌گیری: هر کس رنگ را متفاوت درک می‌کند و ادراک ممکن است بر اساس شرایط اطراف تغییر کند.

یک محصول تحت نور آزمایشگاه ممکن است در یک فروشگاه مواد غذایی متفاوت ظاهر شود، با اندازه‌گیری رنگ و اسپکتروفتومتری می‌توانید نتایج عینی‌تری ایجاد کنید.

تجهیزات اندازه‌گیری رنگ شما، داده‌های عددی دقیقی را برای درک رنگ و رنگ‌هایی که محصول غذایی شما را تشکیل می‌دهند ارائه می‌دهد.

تنظیمات می‌توانند به شما کمک کنند نمونه‌های مختلف محصولات مشابه را به روشی ثابت اندازه‌گیری کنید و به شما این امکان را می‌دهد که اطمینان داشته باشید که هرگونه تغییر در نتایج، ناشی از واریانس‌های محصول است.

ایجاد برندهای قابل تشخیص: رنگ در شناخت برند تاثیرگذار است. در صنعت غذا، رنگ و نام تجاری فراتر از تکنیک‌های بسته بندی و بازاریابی است – رنگ غذای شما می‌تواند از برند شما حمایت کند.

محصولاتی مانند غلات یا چیپس ممکن است رنگ خاصی داشته باشند که محصول آنها را از سایر برندها متمایز می‌کند و مخاطبان هدف آنها را جذب می‌کند.

به عنوان مثال، یک غلات صبحانه برای کودکان ممکن است از رنگ‌های روشن و غیرطبیعی استفاده کند. هنگامی که می‌خواهید محصول ثابتی ایجاد کنید که مشتریان شما در قفسه‌ها آن را تشخیص دهند، اندازه‌گیری رنگ می تواند از این اهداف پشتیبانی کند.

صنایع غذایی باید هنگام فروش محصولات مصرفی از سلامت و ایمنی اطمینان حاصل کنند. اندازه‌گیری رنگ می‌تواند به شرکت‌ها این امکان را بدهد که بفهمند محصولات غذایی آنها تا چه اندازه استانداردهای سلامت، ایمنی و برندسازی آنها را برآورده می‌کند.

چهار نوع اندازه‌گیری رنگ غذا که در صنایع غذایی پرکاربرد هستند در ادامه آورده شده است:

Aeros

برای نمونه‌های بافت‌دار و غیر یکنواخت مانند غلات یا چوب شور، ایده‌آل است.

از این عملکرد با سنسور بدون تماس و سنسور موقعیت یابی خودکار ارتفاع پشتیبانی می‌کند و به آن اجازه می‌دهد رنگ سطوح بافت‌دار را برای داده‌های قابل اعتماد و دقیق اندازه‌گیری کند.

این مدل دارای بزرگترین پلتفرم چرخشی در صنعت است، بنابراین می توانید 27.5 اینچ مربع را در پنج ثانیه اندازه‌گیری کنید.

ColorFlex EZ

نمونه‌های جامد و مایع را همانطور که چشم انسان آنها را درک می‌کند اندازه‌گیری می‌کند، بنابراین می توانید نتایج بهتری مطابق با انتظارات مشتریان خود ارائه دهید.

دارای 250 راه‌اندازی برای فرآیندهای ساده‌تر و ذخیره‌سازی برای 2000 استاندارد و تلورانس محصول، بنابراین می‌توانید محصولات را به‌طور کارآمدتر منتقل کنید.

شما می توانید عملکرد این تجهیزات را با مدل‌های مختلف آن که برای اندازه‌گیری‌های مختلف مواد غذایی طراحی شده است، مشخص کنید، مانند:

ColorFlex EZ Tomato : این مدل رنگ گوجه فرنگی را در تمام اشکال آن از جمله رب، پوره، سس کچاپ، آب میوه و گوجه فرنگی تازه اندازه‌گیری می‌کند. برای تجزیه و تحلیل و کنترل کیفیت بهتر، شاخص‌ها و مقیاس‌های رنگی برای هر ماده ارائه می‌شود.

ColorFlex EZ Citrus: این مدل داده‌های رنگی گریپ فروت، لیمو و پرتقال را جمع‌آوری می‌کند و می‌تواند رنگ آن‌ها را به شکل تازه یا غلیظ آنها اندازه‌گیری کند و شامل مقیاس هایی برای قرمزی و زردی است.

ColorFlex EZ Coffee: اندازه‌گیری پودر قهوه می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا سطح برشته شدن خود را برای طعم و محصولات بهینه سازی شده درک کنند.

MiniScan EZ 4500

برای یک راه‌حل اندازه‌گیری رنگ قابل حمل، این دستگاه، یک اسپکتروفتومتر قدرتمند است که می توانید با یک دست کار کنید. خواندن صفحه نمایش بزرگ آن برای افزایش قابلیت استفاده آسان است.

شما می‌توانید به تمام مقیاس‌ها و شاخص‌های رنگ استاندارد دسترسی داشته باشید و می‌توانید 100 استاندارد نمونه را ذخیره کنید.

Vista

ویستا انتقال مایعات و جامدات شفاف مانند روغن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. این داده ها می تواند به تعیین خلوص محصول که برای بسیاری از اجزای محصول ضروری است، کمک کند.

از آنجایی که برای بسیاری از نمونه‌های مایع حیاتی عمل می‌کند، محفظه آن در برابر ریزش مقاوم است، این اسپکتروفتومتر در تشخیص آلودگی در نمونه‌ها بسیار عالی است.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی در ایتالیا

روش تولید شیر خشک

کارآفرینی صنایع دستی در اقتصاد بازار محور

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم