آیا داده‌های کشاورزی را باید از جهاد گرفت؟

امتیاز دهید

وزارت جهاد کشاورزی، یکی از وزارت خانه‌های پیشرو در زمینه‌ی تولید داده و اطلاعات در کشور است، این عبارت، گفته‌ی محمد قربانی – معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارت‌خانه است.

داده، هم نهاده و هم ستاده است و پاسخ به شش پرسش در رابطه با داده‌ها، اهمیت دارد. چرا، چگونه، چه کسی، چه زمانی، به چه میزانی و هدف از تولید داده باید مشخص باشند.

به عقیده‌ی قربانی، پیوند میان مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارخانه با موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی ضروری است. علم پشتیبان، از جمله سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده که داده‌ها، بخشی از این علم می‌توانند باشند.

با این حال، یکی از مسائل اصلی استارتا‌پ‌ها و کسب‌وکارهای کشاورزی، عدم دسترسی به داده‌های کشاورزی برای طراحی سامانه‌ها و پلتفرم‌های کاربردی است، از سوی دیگر، نبود پلتفرم‌ها، علت اصلی عدم جمع‌آوری داده و ظهور کلان‌داده ها است و همین موضوعات، مانع از رشد کسب‌و‌کارهای فناورانه و نوآورانه دیجیتالی می‌شود.

با این حال، به نظر می‌رسد، وزارت جهاد کشاورزی با دارا بودن سامانه جامع کشاورزی ایران و  زیرسامانه های مختلف، منبع اصلی داده کشاورزی در کشور باشد و صد البته صحت داده‌ها نیز موضوع دیگری است که باید به آن هم پرداخته شود.

اهمیت پلتفرم در جمع آوری داده

یک پلتفرم داده، که اغلب به عنوان «پشته داده مدرن» نامیده می‌شود، به عنوان مخزن مرکزی و مرکز پردازش برای کل اکوسیستم داده یک سازمان عمل می‌کند. این پلتفرم، نقش مهمی در جمع‌آوری، پاکسازی، تبدیل و به‌کارگیری داده‌ها برای به دست آوردن بینش‌های ارزشمند تجاری ایفا می‌کند.

با ادغام ابزارهای مختلف از فروشندگان مختلف، یک پلتفرم داده، مدیریت یکپارچه داده را قادر می‌سازد و سازمان‌ها را توانمند می‌کند تا نیازهای داده‌ای سرتاسر خود را برآورده کنند.

این راه حل جامع جمع‌آوری داده‌ها، ذخیره سازی، آماده سازی، تحویل، مدیریت، و حتی یک لایه امنیتی قوی برای کاربران و برنامه‌ها را تضمین می‌کند.

برای اکثر سازمان‌ها، ساختن یک پلتفرم داده دیگر یک امر خوب نیست، بلکه یک ضرورت است. شرکت‌ها خود را بر اساس توانایی‌شان در جمع‌آوری بینش‌های عملی از داده‌هایشان برای بهبود تجربه مشتری، افزایش درآمد یا حتی تعریف برندشان متمایز می‌کنند.

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم