خاطرات شیرین همراهی یک مدیر

امتیاز دهید
مهری مداحی کیوی - بازدید کشاورزی

اواخر سال 1387 بود که خانم فروغ‌السادات بنی هاشم جهت تصدی پست مدیر کلی دفتر منصوب شدند در این ایام من حدود 17 سال سابقه کار در دفتر را داشتم، هر کس کارهای خودش را انجام می‌داد.

از وقتی که خانم بین هاشم وارد دفتر شدند به فرایندی بودن فعالیت‌های دفتر خیلی توجه کردند و می‌خواستند تا پروژه‌های دفتر به هم وصل شوند و از جزیره‌ای کار کردن جلوگیری شود، برای همین هم، الگوی توانمندسازی زنان روستایی را با عنوان ظرفیت‌سازی، نهادسازی و کارآفرینی و توسعه کسب‌وکارهای خرد زنان روستایی و عشایری ارائه دادند.

در این الگو به راحتی، کار گروه‌های دفتر و کارشناسان مشخص بود و همه می دانستیم که دنبال چه هستیم تمام تمرکز خودمان را برای اجرای این الگو گذاشتیم.

به تدریج که کارها پیش می‌رفت، پروژه‌های دفتر به سمت تخصصی شدن پیش رفتند به طوری‌که در سال‌های پایانی خدمتشان در دفتر، پروژه‌های اشتغالزای بخش کشاورزی اجرا می‌شد و این پروژه‌ها انقدر موفقیت‌آمیز بود که انگار حلقه مفقوده مشارکت زنان روستایی در توسعه پایدار را پیدا کرده بودیم.

همه از اثر بخشی پروژه‌های زنان روستایی و عشایری می‌گفتند، مدیران استان‌ها به خوبی از پروژه‌های دفتر یاد می‌کردند و در ارزیابی که از استان‌ها شد دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی، بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داد و این موفقیت باعث شد تا سختی راه را به راحتی تحمل کنیم.

اگر بخواهم در مورد خاطراتم با خانم مهندس بگویم شاید یکی از افرادی بودم که بیشترین ماموریت‌ها و سفره‌های استانی را با ایشان تجربه کرده‌ام. وقتی در جمع زنان روستایی حضور پیدا می‌کردیم با حوصله و دقت نظر به حرف‌ها و صحبت‌هایشان گوش می‌کرد و در مورد تک‌تک مسائل با کارشناسان وارد بحث و گفتگو می‌شدند تا بتوانند بهترین راهکار را برای حل مشکلات زنان روستایی پیدا کنند.

ارزیابی مشارکتی طرح‌ها باعث شده بود که استان‌ها در مقابل انتقادات و نظرات دفتر مرکزی مقاومت نکنند و با خیالی آسوده و با تمام وجود، طرح‌ها و پروژه‌های دفتر را به خوبی اجرا کنند.

در سفرها معمولا کارهای شخصی را کاملا تعطیل می‌کرد و اگر حتی هدایایی  در بازدیدها به خانم مهندس بنی‌هاشم تقدیم می‌کردند نمی‌پذیرفت و آن را متعلق به بیت‌المال می‌دانست و در دفتر برای معرفی فعالیت‌های آن استان و یا آن زن روستایی استفاده می‌کرد.

به عنوان یک مدیر که مشاور وزیر هم بود سعی نمی‌کرد از بالا به پایین به دیگران بخصوص جامعه مخاطب نگاه کند یکی از ویژگی‌های خوبی که همیشه رعایت می‌کرد، احترام به دیگران بود.

در اجرای طرح راهبرد نظام‌مند کسب‌وکارهای خُرد زنان روستایی و عشایری به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی دفتر، که مسئولیت اجرای این طرح به عهده بنده گذاشته شد و نظرات خوب و قابل توجهی داشتند چنان که با اجرای هر مرحله از طرح، به ارزیابی آن می‌پرداختیم و نظرات اصلاحی کارشناسان گروه و کارشناسان استان‌ها و مجری طرح  را می‌گرفتند و بر اساس آن، اقدام به اصلاح طرح می‌کردیم.

در هر سفری که برای اجرای طرح می‌رفتم پس از برگشت، گزارش مفصلی تهیه می‌کردم و ساعت‌ها در مورد نکات مبهم آن باهم گفتگو می‌پرداختیم و در نهایت به یک جمع‌بندی می‌رسیدیم و موارد را جهت اصلاح به شرکت مجری اعلام می‌کردیم، شرکت مجری نیز با برخوردهای مناسبی که داشتند موارد را با جان و دل می‌پذیرفتند و اصلاحات را انجام می‌دادند.

این برخوردهای مناسب خانم بنی هاشم بود که همه در مقابل خواسته هایشان تسلیم می شدند و بدون هیچ ناراحتی اقدام به تغییر می کردند. در مقابل هر حرفش یک منطق بود و هر تصمیمی می گرفت ساعتها روی آن فکر می کرد.

یکی دیگر از خاطراتم در مورد ارجحیت منافع سازمان به منافع شخصی بود. برای تامین مالی برای صندوق‌های اعتبارات خرد که قرار بود صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از این صندوق ها، تسهیلات 4 درصدی در اختیار آنها قرار دهد، یک طرح ایجاد 600 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری اجرا شد و برای ادامه طرح، اختلافاتی بین صندوق کارآفرین امید و دفتر ما پیش آمد و شاید در این شرایط، بدترین توهین‌ها را هم از افراد مختلف، تحمل کردند.

یادم هست وقتی جلسه تمام شد گفتند که من باید حالا انتخاب کنم و تصمیم عاقلانه بگیرم و با اینکه  راننده به دنبالشان آمده بود تا ایشان را به منزل برساند ولی ترجیح دادند تا فاصله محل جلسه تا منزلشان که حدود یک ساعت ونیم بود پیاده برگردند و در طی مسیر فکر کرده بودند که اگر فقط خودشان مطرح باشند باید همین جا خداحافظی کنند و به پایداری منافع صندوق‌های خرد هم فکر نکنند ولی اگر بخواهند به منافع زنان روستایی فکر کنند باید تحمل کنند و دوباره کار را شروع کنند و همین بود که تصمیم گرفتند تا همکاری را ادامه دهند و بعد از آن، حدود 2000 صندوق دیگر ایجاد و حمایت شد و تعداد 60 هزار نفر از زنان روستایی توانستند به منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت با شرایط آسانتر دست پیدا کنند.

نویسنده:

مهری مداحی کیوی – معاون دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری

ترویج فنون، توان‌افزایی و اشتغال‌ زنان را دنبال می‌کنیم

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم