آمار حوزه کشاورزی چگونه بدست می‌آیند؟

امتیاز دهید
آمار و داده های کشاورزی در ایران

آمار بهنگام و صحیح باید ثبتی‌مبنا باشند به گفته‌ی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد کشاورزی، سامانه جامع کشاورزی ایران بر سه پایه‌ی سامانه‌های اصلی یعنی «پنجره خدمات الکترونیک»، «پایگاه اطلاعات مکانی» و « پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی» استوار است و اصلی‌ترین منبع آمار کشاورزی کشور باید باشند.

ردیابی و رهگیری تولیدات مختلف حوزه کشاورزی، محصولات فرآوری شده، داروهای دامی، مواد ژنتیکی و خوراک دام، از اهدف اصلی این سامانه به شمار می‌روند.

حال سوال این است که داده‌ها توسط چه کسانی وارد سامانه می‌شوند و آیا راستی‌آزمایی برای نظارت بر ورودی‌ها وجود دارد؟

آیا کشاورزان، داده‌ها را وارد می‌کنند؟ کارمندان جهاد کشاورزی در ورود داده‌ها و اطلاعات فعال هستند؟ چه میزان خطا برای صحت اطلاعات محاسبه شده است؟

اولین زیرسامانه (پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی) در سال 1394 راه اندازی شد و زیرسامانه‌ها‌ی دیگر هم در سال‌های بعدی فعال شدند.

هدف نهایی سامانه جامع کشاورزی ایران، ارائه داشبوردهای مدیریتی برای مدیران و تصمیم‌گیری‌ها است که به این داشبوردها، سامانه‌های تصمیم‌یار می‌گویند.

مونیتورینگ سموم، هویت‌دار کردن دام، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، تجارت آسان (سوخت)، مشترکین گاز و برق؛ حمل‌و نقل، حوزه تجارت، پمجره، جامع انبارها و مباشرین وزارت جهاد کشاورزی از جمله سایر زیرسامانه‌‌ها هستند.

پلتفرم داده چیست؟

در گذشته، پلتفرم‌های داده به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به هدف در مقابل محصول نهایی ساخته شده توسط تیم داده در نظر گرفته می‌شدند. اکنون، شرکت‌ها صفحه‌ای را از تیم‌های مهندسی نرم‌افزار می‌گیرند و شروع به برخورد با پلتفرم‌های داده مانند نرم‌افزار درجه تولید (داده به‌عنوان یک سرویس) می‌کنند و منابع ارزشمند تیم را برای نگهداری و بهینه‌سازی آنها اختصاص می‌دهند.

پلتفرم داده یک مخزن مرکزی و خانه پردازش برای تمام داده‌های یک سازمان است. یک پلتفرم داده جمع آوری، پاکسازی، تبدیل و کاربرد داده‌ها را برای ایجاد بینش تجاری انجام می‌دهد.

شرکت‌های اولین داده، پلتفرم‌های داده را به‌عنوان روشی مؤثر برای جمع‌آوری، عملیاتی‌سازی و دموکراتیک کردن داده‌ها در مقیاس در سراسر سازمان پذیرفته‌اند. همانطور که سازمان‌های بیشتری پیاده‌سازی معماری مش داده‌ها و اصولی مانند محصولات داده را آغاز می‌کنند، تیم‌های داده نیز باید پلتفرم داده را به عنوان ماشینی در نظر بگیرند که محصولات داده را توسعه، مدیریت، سطح‌بندی و کنترل می‌کند.

آیا داده‌های کشاورزی را باید از جهاد گرفت؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم