شناسایی آفت سرخرطومی درخت پالم در اردن با هوش مصنوعی

امتیاز دهید
مردی در حال چک کردن درخت پالم با دستگاه هوش مصنوعی

«زید سینورکوت» از سال 2012 به عنوان یک مهندس کامپیوتر تصمیم می‌گیرد تا به کسب‌وکار فامیلی خود که پرورش خرما بود بپیوندد. اما مزرعه‌ی آن‌ها شروع به خشکیدن و از بین رفتن کرده بود و حشراتی که قابل دیدن نبودند این آسیب را به درختان می‌زدند از این رو پدرش تصمیم گرفت تا در چهار سال گذشته، آن‌ها را بفروشد.

زید می‌گوید می‌دانستم که راه‌حلی را برای حل مشکل  پیدا خواهم کرد درست در زمانی که درختان از بین می‌رفتند و کشاورزان عصبانی می‌شدند.

مزرعه‌ی سینورکوت زیرحمله‌ی آفت سرخرطومی قرار گرفته بود که در جنوب آسیا، 40 نوع درخت پالم را مورد حمله قرار داده و حدود یک بیلیون هزینه به خاورمیانه،آفریقا و آمریکای شمالی بصورت سالانه تحمیل کرده بود.

آفات 80 درصد عمر خود را در داخل درختان می‌گذرانند و زمانی دیده می‌شوند که بسیار دیر شده است.

از این رو زید می‌گوید که کشاورزی هوشمند از هوش مصنوعی  برای شناسایی آفات در جهت کمک به کشاورزان بدون استفاده از راه حل شیمیایی استفاده می‌کند.

استارتاپ زید از هوش مصنوعی اکوستیک برای رمزگشایی صداهای ریز درون درختان و شناسایی آلودگی درخت به حشرات استفاده می‌کند؛ وزارت کشاورزی اردن شروع به بهره‌مندی از این ابزار برای مانیتورینگ و جلوگیری از آلودگی درختان پالم به این حشرات کرده‌اند.

این وزارت‌خانه، یک داشبورد برای نشان دادن همه درختان برای پایش با هوش مصنوعی و برای پوشش  کل کشور با ترکیب اطلاعاتی از کشاورزان و کارمندان وزارت خانه داراست.

زید تخمین می‌زند که 16 درصد از درختان خرما در اردن توسط این دستگاه هوش مصنوعی از طریق خود کشاورزان یا وزارت‌خانه پایش شده‌اند، کشاورزان اغلب در هر 45 روز،  درختان خود را پایش می‌کنند و اطلاعات بصورت اتوماتیک با وزارت خانه جهت ردیابی هر شیوعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

پوسیدن درخت خرما توسط آفت سرخرطومی

تیم زید برای کمک به کشاورزان، سوزنی را به قسمت نرم درخت در قسمت پایین آن وارد می‌کنند  و میکروفونی را نیز در بالای سوزن جهت شنیدن صدایی که لاروهای حشرات داخل درخت تولید می‌کنند، قرار می‌دهند و سپس این صداها را داخل الگوریتم برنامه دستگاه درج می‌کنند تا ارزیابی سبز انجام بگیرد.

زید و همکارانش برای ساختن فناوری خود نیاز داشتند تا صداهای سرخرطومی را ضبط کنند و الگوریتم خود را برای تشخیص هجوم قبل از قابل مشاهده شدن، آموزش دهند.

او در مصاحبه با الجزیره می‌گوید: «ما با حشرات زندگی کردیم تا آنها را درک کنیم.» تیم او شروع به پرورش نخل خرما در اتاق‌های کوچک ضد صدا در زیرزمین خانه مشترک خود در دره جردن کردند، سپس لارو شپشک‌ها را پرورش دادند و به طور مصنوعی، کف دست‌ها را آلوده کردند و از میکروفون‌های پرقدرت برای گوش دادن به صدای حشرات استفاده کردند.

این ضبط‌ها، اساس الگوریتم آنها شد که می‌تواند سرخرطومی‌ها را از یک صدای سریع تشخیص دهد.  تیم Palmear امیدوار است که سیستم‌های نظارتی مشابهی را در کشورهای دیگر که از هجوم سرخرطومی رنج می برند ایجاد کند.

بخشی از بازار در حال رشد کشاورزی هوش مصنوعی است که تحلیلگران انتظار دارند تا سال 2025 به 2.5 میلیارد دلار برسد. سایر انواع کشاورزی هوشمند از تصویربرداری پیشرفته و حسگرهای خاک استفاده می‌کنند.

حشرات مهاجم سالانه حدود 70 میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه دارد و انتظار می رود این تلفات تا سال 2050 تا 36 درصد افزایش یابد که عمدتاً به دلیل گرم شدن کره زمین است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم