از ایران چه خبر 108

امتیاز دهید
از ایران چه خبر 108 - ماهی قرمز عید

در شماره از ایران چه خبر 108 به مرور خبرهایی از خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و ایرنا پرداخته‌ایم که خبرهای کشاورزی یک ماه اخیر را پوشش داده‌اند.

از ایران چه خبر 108 – خبرگزاری ایسنا

انجام شخم اولیه در ۳۰ درصد اراضی شالیزاری گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شخم اولیه ۷۱ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری این استان خبر داد.

صالح محمدی با اشاره به تهیه تقویم زراعی سال آتی با همکاری دستگاه‌های مرتبط، افزود: «گزارش شرایط آبی را از اداره کل هواشناسی استان دریافت کردیم که نشان می‌دهد شرایط مشابه سال گذشته را داریم.»

محمدی همچنین از کشاورزان خواست لایروبی و پاکسازی انهار فرعی به ویژه در داخل مزارع را انجام دهند.

کشت محصولات خارج از فصل در راسک

از آغاز فصل کشت پاییزه تاکنون ۴ هزار و ۷۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی راسک به گفته‌ی رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان به زیر کشت محصولات زراعی خارج از فصل رفت.

فرامرز مبارکی با بیان اینکه عمده محصولات خارج از فصل شهرستان راسک، پیاز هندوانه و ملون، گوجه فرنگی، فلفل و…. هستند افزود: «مزارع پیاز با بیش از ۱۹۲۰ هکتار بیشترین سطح را به خود اختصاص داده است.»

تولید برنج با روش مدیریت تلفیقی محصول ICM در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، ICM  را رویکردی برای تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: «در سال زراعی جاری در سطح ۱۰۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان، تولید برنج به روش ICM انجام می‌شود.»

صالح محمدی افزود : «هدف این روش، بهینه‌سازی عملکرد محصول در عین به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط‌زیست و سلامت انسان است و نگاهی جامع به مدیریت محصول دارد و کل سیستم تولید محصول را به جای تمرکز بر اجزای منفرد در نظر می‌گیرد.»

تولید برنج به روش مدیریت تلفیقی محصول، در بیشتر موارد هزینه‌های کمتری در مقایسه با مدیریت شیمیایی دارد و در سال نخست در برخی از موارد در مقایسه با روش مدیریت شیمیایی هزینه‌ها کمی افزایش پیدا می‌کند و با تقویت تنوع زیستی شالیزار در سال آتی هزینه‌های مدیریت تلفیقی (ICM) و اعمال کنترل بیولوژیک، استفاده از زنبور تریکوگراما و ترکیبات زیستی حاوی باکتری، روند هزینه‌ها نزولی خواهد شد.

محمدی موفقیت در اجرای صحیح برنامه مدیریت تلفیقی محصول را مستلزم حضور مسئولانه کارشناسان خبره، مروجان و کشاورزان توانمند آموزش دیده و پایش دقیق و مستمر آفت بیماری و مرحله رشدی گیاه میزبان در منطقه اجرای برنامه دانست و عنوان کرد: «موفقیت در رهاسازی زنبور تریکوگراما و یا هر عامل زیستی دیگر مستلزم دریافت اطلاعات کامل و به هنگام از مراحل مختلف رشدی آفت، حضور بیمارگر و مراحل رشدی گیاه میزبان است.»

افتتاح اولین مرکز نوآوری تخصصی در حوزه ارتقاء و صادرات محصولات کشاورزی کشور

این مرکز نوآوری با برگزاری رویدادهای تخصصی و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، در تامین و تکامل زنجیره غذایی نقش‌آفرینی می‌کند. این مرکز نوآوری با برگزاری این رویدادها ضمن کمک به استارتاپ‌ها و برگزاری رویدادهای عملی، زمینه را برای رشد آن‌ها و تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند.
این مرکز از ایده‌های نوآورانه و فناورانه در تمامی موضوعات غذا و کشاورزی از جمله برداشت، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش محصولات حمایت می‌کند. هسته‌های نوآور که در این مرکز استقرار پیدا کنند، از حمایت‌های پارک علم و فناوری استان زنجان در پایانه صادراتی بهره‌مند می‌شوند.

این مرکز نوآوری تا کنون سه رویداد تخصصی را در حوزه محلی گیلاس، منطقه‌ای زردآلو و ملی زیتون برگزار کرده است که هدف از برگزاری این رویدادها، نزدیک کردن نتایج تحقیقات دانشگاهی به بازار و اقتصاد و همچنین اشاعه نوآوری در حوزه کشاورزی با ایجاد ارتباط میان کشاورزان، شرکت‌های دارای نیاز و صاحبان ایده دانش‌آموختگان دانشگاهی و شرکت‌های فناور برای پاسخ به نیازهای آنان است.

این مرکز نوآوری علاوه بر برگزاری سه رویداد یادشده، سه رویداد استارتاپ ویکند برگزار کرده است که خروجی آن، پنج شرکت مستقر و هشت هسته فناور بوده است. این مرکز نوآوری، علاوه بر ساختمان ستادی، فروشگاه عرضه محصولات، استخرهای شیلات، کارگاه صنایع غذایی و آزمایشگاه دارد که جمعا مساحتی حدود ۲۸۰۰ مترمربع دارند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این مرکز از امکان استقرار تا ۲۰ واحد فناور برخوردار است که در فاز اول ۹ مجموعه و در فاز بعدی، ۱۱ مجموعه فناور جدید مستقر خواهند شد.

از ایران چه خبر 108 – خبرگزاری مهر

پروبیوتیک گیاهی جایگزین قارچ‌کش شیمیایی شد

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شده که در حوزه کشاورزی کاربرد دارد و می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌های شیمیایی شود.

کارخانه بایوران قادر به تولید بیش از هزار و ۵۰۰ تن مواد بیولوژیک پودری و حدود ۱۰ هزار تن فرآورده‌‏های بیولوژیک مایع است که کیفیت و کارایی آنها با تکیه بر تجهیزات تخمیری پیشرفته و روش‌های اجرایی استاندارد، تیم تحقیق و توسعه قوی، کنترل دقیق حین تولید، پایش مستمر کیفیت و اجرای صحیح استانداردهای کنترل کیفی تضمین می‌‏شود. همچنین می توانیم با تولید چهار میلیون تن کود بیولوژیک نیاز کشور به واردات سموم شیمیایی برای آفات پروانه ای را برطرف کنیم.

به گفته مرادی، این شرکت دانش بنیان یکی از دو شرکت بزرگ دنیا در تولید پروبیوتیک است و تقریبا هیچ موجودی نیست که این شرکت برای آن پروبیوتیک تولید نکرده باشد.

بایوگارد از جدیدترین پروبیوتیک‌های تولید شده این شرکت است که چندی پیش در رویداد برترین‌های دانش‌بنیان کشاورزی هم رونمایی‌شد.

بایوگارد، یک کود قارچ‌کش یا یک پروبیوتیک گیاهی است که در حوزه کشاورزی کاربرد دارد و می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ‌کش‌های شیمیایی شود که هم مضر سلامت و هم مضر خاک است و اغلب به دلیل کیفیت نامناسب کارایی هم ندارند.

مرادی با بیان اینکه میزان نیاز کشور به محصول چیزی حدود دو تا پنج هزار تن است، اظهار داشت: بازار فروش این محصول (بایوگارد) تا پایان ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۰۰ تن برآورد شده است.

راه‌اندازی نخستین مرکز مطالعات اقلیم کشاورزی کشور

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از راه‌اندازی نخستین مرکز مطالعات اقلیم و کشاورزی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ضمن بیان اهمیت مطالعات تغییر اقلیم در کشور و مطالعات تخصصی در حوزه هواشناسی کشاورزی، نقش و جایگاه استان اردبیل در این دو حوزه را بسیار مهم قلمداد نمود.

کشاورزان گلستانی در مصرف کود سفید احتیاط کنند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از کشاورزان خواست تا در شرایط جوی فعلی از کودهای سفید در مزارع گندم استفاده نکنند.

کیانوش حق‌نما افزود: «استفاده از کودهای سفید در این شرایط آب‌و‌هوایی موجب آلودگی گندم می‌شود و در کنار مصرف کود، مدیریت تغذیه هم باید اتفاق بیافتد کودهای پتاسه دار می‌تواند جلوی تنش‌های بیماری زا را بگیرد و مصرف آن همراه کودهای ازته موجب تأثیر بر کیفیت می‌شود.»

پرونده ویژه طرح کلان «شهر مولد کشاورزی» بررسی شد

پرونده ویژه طرح کلان «شهر مولد کشاورزی» در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون اجرایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزرای جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح شهر مولد کشاورزی یکی از ۲۰ طرح ویژه رئیس‌جمهور است.

تحقق کامل ردیف بودجه طرح در سال ۱۴۰۲ و تثبیت ردیف در بودجه ۱۴۰۳، ایجاد صندوق شهر مولد کشاورزی، بهره‌گیری از ظرفیت اموال مازاد وزارت جهاد کشاورزی برای این طرح و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجرایی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در اجرای طرح از مهمترین مصوبات این جلسه بود.

از ایران چه خبر 108 – خبرگزاری ایرنا

عرضه میوه شب عید با ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار آغاز شد

میوه‌های پرتقال، سیب قرمز و سیب زرد است با 30 درصد کمتر از قیمت بازار عرضه می‌شوند؛ چنانکه پرتقال کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و سیب کیلویی ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان به صورت متوسط کمتر از نرخ بازار در استان‌ها توزیع می‌شود.

رهاسازی ۴۰۰ میلیون بچه ماهی در رودخانه‌های کشور

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان اعلام کرد که در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی، سالانه ۴۰۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های کشور رهاسازی می‌شود.

ناصر کرمی‌راد درباره اثرات بازسازی ذخایر در حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان گفت: «بازسازی ذخایر راهی برای جبران نقص‌هایی است که در تکثیر طبیعی گونه‌های آبزیان در شرایط آب‌و‌هوایی و اقلیمی فعلی به وجود می‌آید.»

کرمی راد با بیان این که هرساله در حاشیه دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به این دریا از ۱۵ اسفند ماه، اکیپ‌هایی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر شیل‌گذاری کرده، به صورت مصنوعی عملیات تکثیر را انجام داده و تخم‌های ماهیان لقاح یافته را به مراکز بازسازی ذخایر استان‌های گیلان، مازندران و گلستان منتقل می‌کنند، ادامه داد: «تخم‌ها را پس از تبدیل شدن به لارو در استخرها پرورش می‌دهند و پس از آن که به وزن مناسب رسیدند، در مصب رودخانه رهاسازی می‌کنند و بدین ترتیب ماهیان به دریا برمی‌گردند.»

وی با بیان این که در دریای خزر حدود ۲۵۰ میلیون قطعه ماهی سفید رهاسازی می‌کنیم و علاوه بر آن گونه‌های دیگری چون صوف، کپور دریایی، سیم، کپور تالابی، ماهی آزاد، اردک ماهی و غیره نیز در این دریا تکثیر و رهاسازی می‌شود، افزود: «در خوزستان نیز گونه‌هایی چون بنی، گتان از گونه‌های با ارزش آب‌های داخلی هستند که سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون قطعه رهاسازی می‌شود.»

کرمی‌راد با اشاره به این که سالانه ۴۰۰ میلیون قطعه رهاسازی انجام می‌شود، افزود: «در استان گیلان ۴ مرکز بازسازی ذخایر دولتی، در مازندران ۲ مرکز، در گلستان ۳ مرکز، در خوزستان ۲ مرکز بازسازی، در سیستان و بلوچستان (زابل) یک مرکز و در آذربایجان غربی در حاشیه سد ارس یک مرکز بازسازی ذخایر فعال داریم.»

وی با بیان این که در دولت سیزدهم ایجاد سه مرکز بازسازی ذخایر در استان‌های هرمزگان مصوب شد و این مراکز برای بازسازی از ذخایر خلیج فارس و دریای عمان ایجاد خواهد شد و میگو و ماهیان بومی وارد چرخه خواهند شد گفت: «۹۰ درصد صید ماهی سفید مدیون بازسازی ذخایر است زیرا وجود آن در سبد صید، نشان از موفقیت‌آمیز بودن بازسازی ذخایر است.»

سازمان دامپزشکی: مردم از خرید ماهیان بی‌حال و دارای لکه خودداری کنند

سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که مردم از خرید ماهیان قرمز بی‌حال و دارای لکه بر پوست خودداری کنند و برای خرید و نگه‌داری ماهی قرمز شب عید توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی را جدی بگیرند.

افراد در هنگام خرید از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب خودداری کنند و از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابه‌جایی ماهی به منزل استفاده بشود.

بنا بر توصیه سازمان دامپزشکی مردم باید از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر پوست بدن خودداری کنند.

پس از انتقال به منزل بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند، همچنین با توجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید ظرف نگهداری ماهی آماده در صورت استفاده از آب شهری باید در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود.

در پایان نوروز ماهی‌ها را در رودخانه‌ها یا نهرها رهاسازی نشود و در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری رهاسازی صورت بگیرید.

دستور ویژه رییس جمهور برای افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید شرکت پاک چوب شوش

رییس جمهور در حاشیه افتتاح طرح پاک چوب شوش و بازدید از بخش‌های مختلف این شرکت، دستورات ویژه‌ای را برای افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید و اشتغال این کارخانه صادر کرد.

رییس جمهور که به همراه وزیران صمت و جهادکشاورزی در این کارخانه حاضر شده بود با اشاره به اشتغال مستقیم یک هزار نفر در این شرکت، کمک به افزایش خطوط تولید، افزایش اشتغال‌زایی شرکت برای ۱۰ هزار فرصت شغلی و همچنین تکمیل زنجیره تولید صنایع مرتبط با ام‌دی‌اف در این کارخانه را بسیار مهم توصیف کرد و دستورات ویژه‌ای را برای تحقق این مهم خطاب به وزرای صمت و جهاد کشاورزی صادر کرد.

آیت‌الله رییسی در ادامه ضمن گفت‌وگوی صمیمی با کارگران این شرکت و شنیدن درخواست و مطالبات آن‌ها، بر پیگیری و رفع مسایل و مشکلات مطرح شده تاکید کرد.

مجموعه کشت و صنعت تخته فشرده پاک چوب خوزستان با سرمایه گذاری ۶۶ میلیارد ریال طی مراسمی با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

مجموعه کشت و صنعت تخته فشرده پاک چوب خوزستان با ایجاد جنگل درختان (اکالیپتوس) به مساحت ۵۵۰ هکتار در شهرستان شوش و ایجاد کارخانه ام‌دی‌اف خام و محصولات مرتبط برای ایجاد زنجیره کامل تأمین تولید از کاشت بذر تا نهال و کاشت درخت و پس از آن تولید ام‌دی‌اف خام و روکش توانسته گام مهمی را برای تأمین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولید ام‌دی‌اف بردارد و وابستگی به واردات کم کند.

روزانه ۵ تا ۶ میلیون اصله نهال در کشور کاشته می‌شود

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از کاشت روزانه ۵ تا ۶ میلیون اصله نهال در عرصه‌های طبیعی کشور خبرداد.

به گفته‌ی وی، در بحث اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در مرحله اول، تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در دستور کار قرار گرفته که این مهم عملیاتی شده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه نهال‌های منابع طبیعی به صورت رایگان در اختیار مردم جهت کاشت قرار می‌گیرد اظهارداشت: «امسال بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون اصله نهال بومی استان‌ها و استاندارد مربوط به عرصه‌های منابع طبیعی تولید شده که برحسب شرایط آب‌وهوایی در زمان‌های مختلف کشت می‌شود.»

وی اظهارداشت: «البته بخشی از نهال‌ها با توجه به گونه و ارقام باید از لحاظ اندازه به ۲ تا ۳ سال برسد تا وارد عرصه شود.»

شعبانیان به استقبال مردم برای کاشت نهال‌های زراعت چوب در این مدت اشاره کرد و گفت: «امسال حدود ۱۰۰ میلیون اصله نهال زراعت چوب توسط بخش خصوصی و ۴۰ میلیون اصله نهال توسط بخش دولتی تهیه شده است که بخشی از آن وارد عرصه‌ها شده است.»

وی درباره آبیاری طرح کاشت یک میلیارد درخت افزود: «کاشت درخت در عرصه‌های طبیعی استان‌های مختلف متفاوت است به طور مثال کاشت در عرصه‌های هیرکانی شاید به یک دوره بیشتر آب نیاز نداشته باشد در زراعت چوب عمده آب مصرفی از دریا و آب خاکستری خواهد بود بنابراین نگرانی در تامین آب کاشت درخت نداریم.»

از ایران چه خبر 107

ساخت اولین دستگاه تولید پروبیوتیک دامی در ایران

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم