افزایش تقاضای جهانی لبنیات در سال‌های 2021 و 2022

امتیاز دهید

تقاضای جهانی لبنیات در طی سال‌های 2021 و 2022 افزایش خواهد یافت زیرا کشورها به‌تدریج از سد بیماری کووید 19 عبور می‌کنند و اقتصاد جهانی دوباره جهش پیدا خواهد کرد.

طبق انتظار «ناتان پنی»، اقتصاددان ارشد از «وست پک نیوزیلند»، انتظار رخ دادن چنین افزایشی هم وجود دارد.

به گفته پنی، این روند در حال حاضر در چین و آسیای شرقی آغاز شده است. جایی که تقاضای لبنیات از پایین‌ترین سطح خود در اوایل سال، به حالت اول بازگشت و با افزایش قیمت کلی لبنیات برخی از قیمت‌های کاهش‌یافته دوباره به سطح اولشان رسیدند.

تغییر اساسی که پنی انتظار دارد این است که قیمت چربی شیر شروع به عادی شدن بکند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت فرآورده‌های شیر عادی‌تر خواهد شد زیرا مصرف‌کنندگان کمتر از گذشته، خامه و سایر محصولات چربی شیر را در محیط‌هایی مانند رستوران‌ها مصرف می‌کنند. به‌طور ویژه، ما انتظار داریم که رواج واکسن‌های کووید 19 در سطح جهان به‌تدریج باعث شود که افراد بیشتری بتوانند به رستوران‌ها و مکان‌هایی از این قبیل بروند و بتوانند با خیال راحت‌تری از فرآورده‌های شیر استفاده کنند.

پک، رشد متوسطی را برای صادرات کشور نیوزیلند در دوره پیش رو پیش‌بینی می‌کند. او توضیح می‌دهد که طی سال‌های اخیر، رشد سالانه صادرات به‌طور متوسط حدود 1٪ و این رشد نسبتاً متوسط، دلیل دیگری برای حفظ قیمت‌ها بوده است. این اقتصاددان همچنین می‌گوید: در دوره رکود جهانی ناشی از کووید 19 رشد صادرات خوب بوده و احتمال کمی هم وجود دارد که عرضه جهانی تااندازه‌ای از این روند منحرف بشود تا تأثیر قیمت‌ها را از طریق افزایش تقاضا جبران کند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لبنیات و تجارت

برخی خطرات وجود دارند که می‌توانند قیمت لبنیات را تحت تأثیر قرار دهد. اولین عامل، دلار نیوزیلند است که اخیراً با جهش دو سنت، به 0.69 دلار آمریکا رسیده است. اگر دلار نیوزلند افزایش یابد، قیمت شیر در نیوزیلند پایین خواهد آمد.

پنی توضیح می‌دهد که از دیگر خطراتی که تأثیر نزولی بر قیمت شیر دارند این است که خریداران لبنیات پس از تجمع سهامشان در جریان شیوع بیماری کووید 19 برای محافظت از سرمایه خود در برابر اختلالات عرضه، سهام خود را کاهش دهند. علاوه بر این، در مورد سیاست تجارت جهانی کشاورزی نیز اطمینانی وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، «جو بایدن» ممکن است موضع تجاری و دوستانه‌ای با کشور چین داشته باشد و این موضع سیاسی امکان دسترسی بیشتر به بازار چین و ایجاد رقابت بیشتری برای صادرات لبنیات در نیوزلند را به ایالات‌متحده خواهد داد.

در استرالیا، شرکت Cheese Bega اعلام کرد که لبنیات و نوشیدنی‌های شیر را از شرکت Kirin ژاپن با قیمت 395 میلیون دلار خریداری می‌کند. سال گذشته، شرکت Kirin بیان کرد که در حال بررسی یک قرارداد 444 میلیون دلاری با شرکت چینی Mengniu Dairy است و درنهایت دولت استرالیا به دلیل منافع ملی، این معامله را مسدود کرد.

شرکت کانادایی Saputo و شرکت Tanarra Capital نیز در این زمینه پیشنهاددهنده بودند. معامله با Bega Cheese باعث بازگشت مالکیت شیر به استرالیا خواهد شد. Cheese Bega قصد دارد با ارائه 297 میلیون دلار آمریکا، 87 میلیون سهم جدید خریداری کند.

Cheese Bega شیر تازه را از دامداران جنوب نیوساوت ولز و شمال و جنوب غربی ویکتوریا تأمین می‌کند. همچنین با خرید از تولیدکنندگان استرالیای غربی، استرالیای جنوبی، تاسمانی و جنوب شرقی کوئینزلند هم شیر موردنیاز تأمین می‌شود. شهر لیون صاحب برندهای Pura Milk، Dare iced coffee، Vitasoy و Yoplait است. این شهر همچنین دارای بزرگ‌ترین شبکه ملی و زنجیره تأمین سرمایه در استرالیا است.

حراج جهانی لبنیات (GDT) در 18 نوامبر، افزایش قیمت 1.8٪ در هر تن، به متوسط قیمت 3،157 دلار آمریکا را نشان داد. عرضه کلیه محصولات اساسی لبنی با سود همراه بودند. قیمت چربی شیر بدون آب (AMF) حدود 4.1٪ جهش پیدا کرد. شیر خشک بدون چربی 2.1٪ افزایش یافت.

پنی، اقتصاددان وست پک، اظهار داشت: در مقایسه با گذشته و قبل از شیوع بیماری کووید 19، در حال حاضر قیمت‌های کلی، حدود 8٪ تا 9٪ پایین‌تر هستند. بازار آتی به افزایش قیمت پودر شیر کامل WMP در حدود 1.5٪ قیمت قبل از حراج اشاره دارد.

وزارت کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا (USDA)، افزایش تولید شیر را در سال‌های 2020 و 2021 پیش‌بینی کرده است. USDA پیش‌بینی می‌کند که تولید شیر توسط هر گاو و تعداد گاوهای شیری افزایش خواهد داشت. یکی از نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌های اخیر تجارت، پیش‌بینی بیشتر واردات محصولات با پایه چربی در سال 2020 اخیر است و انتظار می‌رود در سه‌ماهه چهارم سال جاری، واردات محصولات پنیر و کره بیشتر شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم