چشم‌انداز خوش‌بینانه جهانی برای لبنیات

امتیاز دهید

کافه کشاورز: بر اساس تحقیقات «رابوبانک»، در چشم‌انداز جهانی لبنیات، پیش‌بینی رشد اقتصادی در بسیاری از مناطق و بهبود تمایلات مصرف‌کنندگان به این محصولات، خوش‌بینانه  است.

این بانک در گزارش جهانی سه‌ماهه لبنیات، اعلام کرده است که پیش‌بینی می‌شود رشد جهانی تولید شیر در سال ۲۰۲۱ پس از یک رشد زیاد در سال ۲۰۲۰ رشد متوسطی را دنبال کند؛ به‌عبارت‌دیگر با پیش‌بینی رشد حدود ۲.۷ میلیارد لیتر شیر در مقایسه با ۴.۵ میلیارد لیتر در سال ۲۰۲۰، رشد جهانی تولید شیر در سال ۲۰۲۱ متوسط خواهد بود.

مایکل هاروی، تحلیلگر لبنیات، اظهار داشت که رشد تولید شیر در جمع کشورهای صادرکننده جهانی لبنیات Big-7 (نیوزیلند، برزیل، آرژانتین، اروگوئه، اتحادیه اروپا، ایالات‌متحده و استرالیا) در سال ۲۰۲۰ شگفت‌آور بوده است.

رشد معادل شیر مایع (LME) در سال ۲۰۱۷ در بالاترین حد خود قرار داشت؛ اما  این تحلیلگر انتظار دارد که اکنون روند عرضه شیر در تمام مناطق صادراتی کند شود.

هاروی می‌گوید: اتحادیه اروپا و آمریکای جنوبی در سال آتی می‌بایست بیشترین سیر نزولی را شاهد باشند، درحالی‌که تولید در اقیانوسیه ثابت است. با کند شدن روند تولید فصلی در نیمکره شمالی، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا ثابت می‌ماند. تقویت عملکرد خرده‌فروشی در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ از قیمت کالاها بیشتر حمایت خواهد کرد.

این تحلیلگر لبنیات می‌گوید: قیمت کالاها پس از تجمع آن‌ها در ماه‌های اخیر در سطوح بالاتر ثابت باقی‌ مانده و ما انتظار داریم که این قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۰ نیز در همین سطوح باقی بمانند و در اروپا و ایالات‌متحده، موجودی‌های قبلی لبنیات هم‌اکنون به کانال‌های تجاری رسیده‌اند و این خبر خوبی درزمینه‌ی قیمت لبنیات است.

چندین عامل تأثیر مثبتی بر تمایلات مصرف‌کننده در بازارهای مهم لبنیات در سال ۲۰۲۱ خواهد داشت ازجمله: انتظارات مردم خصوصاً در کشورهای پیشرفته‌ای که به واکسن کووید ۱۹دست‌یافته‌اند، عدم اطمینان سیاسی کمتر پس از انتخابات ایالات‌متحده و پیش‌بینی رشد اقتصادی در بیشتر مناطق دنیا.

استرالیا

بر اساس این گزارش، تولید شیر در تمام مناطق استرالیا به‌جز کوئینزلند رشد داشته است. اگرچه با رسیدن ماه اکتبر، رابوبانک پیش‌بینی کرده که اندکی کاهش در تولید سالانه رخ داده و انتظار می‌رود که رشد تولید در حدود ۲٪ باقی بماند و به ۸.۹۵ میلیارد لیتر برسد.

دامداران استرالیایی با داشتن شرایط مناسب فصلی و قیمت پایین‌تر نهاده‌ها پس از برداشت محصولات علوفه‌ای، از فصول متوالی سودآوری در گاوداری‌های لبنی خود برخوردارند.

درحالی‌که بازار لبنیات داخلی عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد، رشد عرضه شیر از کل تقاضای لبنی داخلی پیشی می‌گیرد و انتظار می‌رود مازاد قابل صادرات استرالیا تا پایان سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ گسترش یابد.

بر اساس  این گزارش، واردات لبنیات چین در سال ۲۰۲۱ کاهش می‌یابد، پیش‌بینی می‌شود تولید شیر در چین با سرعت بالایی در حدود ۶٪ قبل تا اوایل سال ۲۰۲۱ افزایش یابد و در نیمه دوم سال به ۶.۵٪ افزایش یابد.

موجودی لبنیات چینی‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ زیاد شده است و انتظار می‌رود واردات LME با کاهش دورقمی‌ای در سال ۲۰۲۱ در این کشور روبرو شود.

بانک روستایی استرالیا پیش‌بینی می‌کند که افزایش عرضه شیر در استرالیا مازاد قابل صادرات بالاتری را فراهم می‌کند که احتمالاً منجر به رشد ارزش صادراتی ۴ – ۵٪ برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۰ می‌شود.

این بانک در چشم‌انداز ۲۰۲۱ می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود تقاضای شیر خشک در اوایل سال ۲۰۲۱ به اوج خود برسد، زیرا چین به دنبال افزایش میزان ذخایر شیر خود و قطع تقاضای خدمات غذایی هست. درنتیجه، انتظار می‌رود واردات پنیر در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۰ ثابت باشد.

غول لبنیات نیوزیلندی، شرکت فونترا دیدگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به صادرات محصولاتش به چین دارد. این همکاری اخیراً باعث افزایش یافتن دامنه قیمت شیر را از ۴.۵۰ – ۵.۲۱ دلار به ازای هر کیلوگرم مواد جامد شیر، به ۴.۷۸ – ۵.۲۱ دلار به ازای هر کیلوگرم مواد جامد شیر شده است.

مایل هورل، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: تقاضای زیاد برای لبنیات در نیوزلند منجر به رفع این مشکل شده است، چین به بهبود اوضاع نابه سامان خود ناشی از بیماری کووید ۱۹ ادامه می‌دهد و این در حراج‌های اخیر تجارت جهانی لبنیات (GDT) با تقاضای شدید خریداران چینی، به‌ویژه تقاضا برای پودر شیر کامل که عامل اصلی قیمت شیر است، منعکس‌شده است. تأثیر بیماری کووید ۱۹ در سطح جهانی  ادامه دارد و ما همچنان مراقب افزایش تولید شیر در نیمکره شمالی و دلار نیوزلند هستیم.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم