حضور آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات گلستان/ این آفت را بیشتر بشناسیم

امتیاز دهید
مگس مدیترانه ای بر روی مرکبات

نود درصد از مرکبات گلستان، در معرض آسیب حضور آفت مگس مدیترانه‌ای قرار دارند و باید اقدامات پیشگیرانه به سرعت انجام گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، از جمع ۱۴ شهرستان گلستان، باغات هشت شهرستان استان به آفت مگس مدیترانه‌ای مبتلا شده که میزان ابتلاء آفت نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ تا ۴۰ برابری داشته است.

به گفته‌ی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان، از مجموع ۲۲ هزار هکتار باغ میوه در گلستان، ۶۵۰ هکتار به آفت مگس مدیترانه‌ای آلوده شده است که تا امروز در ۵۵۰ هکتار از باغات آلوده عملیات مبارزه با آفت انجام شده است.

وی اضافه کرد: هزار و ۲۰۰ نفر از باغداران گلستانی بسته‌های حمایتی برای مبارزه با آفت دریافت کرده‌اند و مبارزه با آلودگی در سطوح ردیابی، پیش آگاهی و کنترل انجام شده است.

آفت مدیترانه‌ای اولین بار در نیمه اول خردادماه در استان گزارش شده است و این زمانی بود که ۹ درصد میوه‌های هسته‌دار مثل شلیل و هلو برداشت شده بود و اکنون نگرانی در خصوص آلوده شدن میوه‌های دانه‌دار مثل گلابی، خرمالو و مرکبات است.

میوه‌های هسته‌دار آلوده که بر روی درختان باقی مانده‌اند یا پای درخت افتاده و جمع نشده‌اند کانون آلودگی بوده و دیگر محصولات باغ را هم آلوده می‌کنند بنابراین باید باغداران نسبت به جمع‌آوری این میوه‌ها و نابودی آن اقدام و علاوه بر آن مبارزه شیمیایی علیه آفت را انجام دهند.

درباره مگس مدیترانه‌ای بیشتر بدانیم

به گزارش کافه‌کشاورز، مگس میوه مدیترانه‌ای، یکی از مهم‌ترین آفات مرکبات محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد خواص شیمیایی پوست مرکبات، مهم‌ترین مانعی است که بقا و رشد مراحل مگس نابالغ را ناممکن می‌سازد.

البته خواص سمی پوست در بین گونه‌های مختلف مرکبات به دلیل جنبه‌های کمی و کیفی (ترکیب) اسانس مرکبات بسیار متفاوت است. تأثیر گوشت میوه بر صفات بیولوژیکی لارو مگس مدیترانه‌ای در بین گونه‌های مختلف مرکبات تفاوت چندانی ندارد.

این مگس می‌تواند بیش از 300 گونه گیاهی میوه‌دار دیگر از نظر اقتصادی مهم را در سطح جهان آلوده کند. مگس میوه مدیترانه ای به طور مداوم به میزبان‌های مختلف نقل مکان می‌کند.

مگس ماده، تخم‌ها را زیر پوست میوه می‌گذارد و لاروهای بیرون آمده از قلاب‌های دهان قدامی برای تغذیه شدید از گوشت میوه تا رسیدن به سن سوم و آخر استفاده می‌کنند

از آنجایی که ده‌ها تخم در یک نقطه قرار می‌گیرند، میوه آبدار و غیرقابل خوردن می‌شود. عفونت لارو و تغذیه نیز ورود قارچ‌ها و میکروب‌هایی را که می‌توانند میوه را پوسیده کنند، تسهیل می‌کند.

هجوم این مگس به باغ‌های مرکبات می‌تواند منجر به تلفات سالانه قابل توجهی در اندازه و کیفیت محصول شود. مگس میوه مدیترانه‌ای به عنوان یک آفت قرنطینه با پتانسیل تولیدمثلی بالا و توانایی پراکندگی، به سختی قابل مدیریت است و به دلیل نگرانی در مورد آلودگی یا باقیمانده ی آفت‌کش‌ها، تهدیدی بزرگ برای صادرات به شمار می‌رود.

برنامه‌های مدیریت یکپارچه آفات متشکل از روش‌های کنترل نظارتی، فرهنگی، شیمیایی، ژنتیکی و بیولوژیکی، در حال حاضر مؤثرترین استراتژی‌ها برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای در کشوری چون مصر به شمار می‌آیند.

مگس میوه مدیترانه‌ای، یک آفت کلیدی برای محصولات عمده میوه در بسیاری از مناطق معتدل، نیمه گرمسیری و گرمسیری است ، در مصر، مگس میوه مدیترانه‌ای آفت اصلی نه تنها مرکبات، بلکه بسیاری دیگر از درختان میوه برگریز و دائمی است. وزارت کشاورزی مصر، آلودگی به میزبان‌های مهم اقتصادی از جمله گریپ فروت، گواوا، زردآلو، هلو، انجیر و پرتقال را گزارش کرده است.

از آنجایی که ماده‌ها تمایل دارند تخم‌ها را در ناحیه‌ای از میوه که خراشیده است یا پوست آن شکسته است، رسوب دهند، ممکن است چندین ماده از همان نقطه یا در نزدیکی آن استفاده کنند. حدود 1 تا 30 تخم در یک زمان گذاشته می‌شود، اما تعداد آنها می‌تواند به 300 عدد در حفره‌ای در پوست میوه که عمق آن 1 تا 2 میلی‌متر است برسد.

ماده‌ها به محض توقف تخم‌گذاری می‌میرند. میوه‌های نارس یا نیمه رسیده برای تخم‌گذاری مورد علاقه ماده‌ها است و مرگ و میر لارو در میوه‌های رسیده بیشتر از میوه‌های نارس، گزارش شده است.

تخم‌ها معمولاً با رسیدن میوه در زیر پوست رشد می‌کنند و ناحیه اطراف محل سوراخ یا نقطه آلوده بسته به گونه گیاهی و درجه رسیده بودن میوه تغییر رنگ و بافت می‌دهد.

برای مثال در پرتقال، رنگ اغلب مایل به قرمز یا زرد مایل به سبز؛ در هلو، نقطه سوراخ، صمغی؛ در نارنگی، محل عفونت، و یک اسکار تیره روی سطح زردآلو یا انجیر آلوده ایجاد می‌شود.

زمان بیرون آمدن لارو از تخم بر اساس موقعیت جغرافیایی متفاوت است و عمدتاً تحت تأثیر دما است. در مصر، لاروها پس از 2 تا 3 روز در تابستان و 10 تا 15 روز در پاییز و بهار از تخم خارج می‌شوند.ماده ها حتی ممکن است از تخم‌گذاری در دمای کمتر از 16 درجه سانتیگراد خودداری کنند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم