از مشکل صادرات خیارشور تا کاهش قیمت خیار تلخ

امتیاز دهید
خیارشور در داخل دبه ها

تولید خیارشور، از صنایع تبدیلی کارآمد کشت و تولید محصول خیار است که قیمت آن نسبت به خیار خام، دو یا سه برابر بوده و ارزش افزوده‌ی مناسبی برای تولیدکننده بهمراه دارد.

کشاورزانی که دارای کارگاه تولید خیارشور هستند با کشت خیار در تامین مواد اولیه خود و سایر کارگاه‌ها، گام موثرتری را برمی‌دارند، از جمله‌ی این کشاورزان، اهالی روستای زوارم شهرستان شیروان از خراسان شمالی هستند که توانسته‌اند با  تولید خیارشور امرار معاش کنند و به دنبال اخذ مجوز برای صادرات محصول خود باشند.

به گزارش ایسنا، با کاهش قیمت خیار تلخ که به 500 تا 1000 تومان هم رسیده است و حتی هزینه‌های کارگری برداشت را هم در نمی‌آورد، شرایط برای کشاورزانی که خیار کشت می‌کنند سخت شده است اگر خیار را برداشت نکنند و با عرضه کم بخواهند قیمت را بالا ببرند، آن‌وقت خیار درشت می‌شود و دیگر قابل بهره‌برداری برای خیارشور نخواهد بود.

علل اصلی کاهش قیمت خیار تلخ

حال دلیل اصلی کاهش قیمت خیار را کاهش صادرات خیارشور و به تبع آن، کاهش تولید خیارشور عنوان می‌کنند چراکه صادرات با دبه‌های پلاستیکی دیگر امکان‌پذیر نیست.

البته مصرف خیارشور در داخل کشور نیز کاهش یافته است، واحدهایی همچون هتل‌ها، فست‌فودها و رستوران‌ها، به علت افزایش قیمت غذا، خرید خیارشور خود را کاهش داده‌اند.

به گفته‌ی صباغ مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی،  سطح زیر کشت خیار در این استان ۷۲۰ هکتار بوده که سالانه حدود ۱۱ هزار تن خیار از آن برداشت می‌شود که مقدار کمی از آن‌ها، خیار تلخ هستند.

وی می‌گوید: در حال حاضر، قیمت خیار در این استان مناسب بوده و بر روی زمین با قیمت حدود ۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

به گزارش کافه کشاورز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده جهانی، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی خیار ترشی در دوره پیش‌بینی با افزایش تقاضا برای محصولات غذایی سالم و ترجیح فزاینده برای غذاهای راحت در سطح جهان با نرخ رشد ترکیبی سالیانه، نزدیک به 4/5 درصد رشد داشته باشد.

ترشی‌ها  جزو غذاها و چاشنی‌های محبوب در دنیا هستند و  روزانه بیش از 5 میلیون پوند (2.27 میلیون کیلوگرم)  از آن‌ها، مصرف می‌شود، در مورد سابقه‌ی مصرف خیارشور نیز، اولین خیارشور بیش از 4000 سال پیش با استفاده از خیار بومی هند تولید شده است.

مصریان و یونانیان باستان هر دو در مورد استفاده از ترشی به دلیل ارزش غذایی و قدرت شفابخش آن، سیاهه‌هایی را دارا هستند. ترشی در زمان امپراتوری روم یک غذای رایج بوده و بعد در سراسر اروپا پخش شده است.

در آمریکا نیز، ترشی همیشه محبوب بوده است. اولین مسافرانی که به آمریکا رفتند، ترشی‌ها را به دلیل مغذی بودن و فاسد نشدن در حجم زیادی نگهداری می‌کردند و حال بازار جهانی نیز برای خیارشور، کشش بالایی را گزارش کرده است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم