غذاهای فوق فرآوری شده در یک رژیم غذایی سالم

امتیاز دهید
رژیم غذایی سالم

دانشمندان مرکز تحقیقات تغذیه انسانی «گراند فورک» خدمات تحقیقات کشاورزی آمریکا، مطالعه‌ای را انجام دادند که نشان می‌دهد می‌توان یک رژیم غذایی سالم با ۹۱ درصد کالری دریافتی از غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده ایجاد کرد.

«جولی هس»، متخصص تغذیه تحقیقاتی ARS در مرکز تحقیقات تغذیه انسانی «گراند فورک»، گفت: «این مطالعه یک اثبات مفهومی است که دیدگاه متعادل‌تری از الگوهای تغذیه سالم نشان می‌دهد، جایی که استفاده از غذاهای فوق‌فرآوری‌شده می‌تواند یک گزینه باشد.

طبق توصیه‌های غذایی فعلی، محتوای مواد مغذی یک غذا و جایگاه آن در یک گروه غذایی مهم‌تر از میزان فرآوری یک غذا است.»

در این مطالعه، دانشمندان از مقیاس NOVA برای تعیین اینکه کدام غذاها را به عنوان فوق فرآوری شده طبقه‌بندی کنند، استفاده کردند. مقیاس NOVA برای اولین بار در سال 2009 در ادبیات ظاهر شد و رایج‌ترین مقیاس مورد استفاده در علم تغذیه برای طبقه‌بندی غذاها بر اساس درجه پردازش است.

بر اساس مقیاس NOVA، غذاها را می‌توان بسته به درجه پردازش آن‌ها به چهار گروه طبقه‌بندی کرد:

  • غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده.
  • مواد تشکیل دهنده برای آشپزی فرآوری شده
  • غذاهای فرآوری شده
  • غذاهای فوق فرآوری شده.

نمودار رادار نشان می دهد که چگونه یک منوی فوق پردازش شده می‌تواند با توصیه‌های دستورالعمل‌های رژیم غذایی 2020 برای آمریکایی‌ها هماهنگ باشد.

برای آزمایش اینکه آیا می‌توان از غذاهای فوق فرآوری شده برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم استفاده کرد، دانشمندان و همکاران ARS منویی با صبحانه، ناهار، شام و میان وعده ها را با استفاده از MyPyramid به عنوان راهنمای الگوی غذایی هفت روزه با 2000 کالری ایجاد کردند.

غذاهای موجود در منو نیز با توصیه‌های DGA 2020 برای سروهای گروه‌ها و زیرگروه‌های میوه‌ها، سبزیجات، غلات، غذاهای پروتئینی و لبنیات مطابقت دارند. دانشمندان محصولات غذایی را انتخاب کردند که دارای سطوح پایین‌تری از چربی‌های اشباع شده و قندهای افزوده هستند و در عین حال حاوی مقدار کافی ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها هستند.

برخی از غذاهای فوق فرآوری شده مورد استفاده در این منو شامل لوبیاهای کنسرو شده، بلغور جو دوسر فوری، شیر فوق فیلتر شده، نان گندم کامل و میوه‌های خشک است.

هس گفت: «ما از شاخص تغذیه سالم برای ارزیابی کیفیت رژیم غذایی استفاده کردیم زیرا با توصیه‌های کلیدی DGA مطابقت دارد. منویی که ما ایجاد کردیم، امتیاز 86 از 100 را در شاخص تغذیه سالم 2015 به دست آورد.»

دانشمندان به تحقیق در مورد این مفهوم ادامه خواهند داد و درک می‌کنند که تحقیقات مشاهده‌ای نشان می‌دهد که محصولات فوق فرآوری شده می‌توانند با پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط باشند.

این تحقیق نشان می‌دهد که انواع غذاها در ایجاد یک رژیم غذایی سالم نقش دارند و تحقیقات بیشتری در این زمینه به  مطالعات مداخله‌ای مورد نیاز است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم