فرآوری سیب‌ زمینی

امتیاز دهید
فرآوری سیب زمینی - سیب زمینی پوست کنده

پر واضح است که فرآوری محصولات کشاورزی چون سیب زمینی موجب افزایش ارزش افزوده محصول می‌شود. با فرآوری این محصولات علاوه بر تداوم کشاورزی موجبات کارآفرینی، اشتغال پایدار و کسب درآمد نیز فراهم می‌شود.

بر اساس آمار رسمی سازمان فائو در سال ۲۰۱۹ کشور عزیزمان ایران با تولید بیش از 5 میلیون و ۱۰۰ هزار تُن سیب‌زمینی در سطح بیش از ۱۶۰ هکتار، رتبه سیزدهم تولیدکنندگان سیب‌زمینی جهان را به خود اختصاص داده است.

همچنین سیب‌زمینی پس از گندم و برنج به‌ دلیل دارا بودن نشاسته و پروتئین‌ های فراوان در زمره محصولات استراتژیک با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود.

با توجه به این‌ که این محصول در اکثر شرایط آب‌‌و‌هوایی قابل کشت است، می‌‌تواند درآمد اقتصادی قابل ‌توجهی برای کشور به‌ ویژه کشاورزان به‌ دنبال داشته باشد.

از سرانه مصرف سیب‌زمینی آمار دقیقی منتشر نشده است اما میانگینی که بر اساس مصرف و تولید می‌توان در نظر گرفت، سالانه در حدود ۴۵ کیلوگرم سیب‌زمینی است که ‌‌تواند افزایش نیز داشته باشد چرا که سیب‌ زمینی ماده غذایی خوبی به شمار می آید و حتی افزایش مصرف آن می‌‌تواند میزان مصرف برنج را کمتر کند.

از سمتی دیگر هم از لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ مصرف آب، کاشت سیب‌ زمینی نسبت به گندم ‌آبی و برنج بسیار مقرون به صرفه‌تر است. از نظر ایمنی غذایی نیز این مساله اثبات شده است تا آنجا که اغلب کشورهای اروپایی سیب‌زمینی را به ‌عنوان غذای اصلی مصرف می‌‌کنند.

با جمع بندی موارد فوق می‌توان فرآوری محصول سیب‌زمینی را یکی از کسب‌و‌کارهای پررونق و پر بازده در صنایع تبدیلی معرفی نمود.

از فرآوری محصول سیب زمینی می‌توان بیش از ۱۰ نوع محصول همچون نشاسته، پوره سیب‌زمینی، فرنچ فرایز، انواع چیپس، خلال سیب‌زمینی و غیره تولید کرد که این محصولات پتانسیل ایجاد ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد ارزش افزوده را دارا هستند.

تولید پودر و پوره سیب‌زمینی

پودر و پوره سیب‌زمینی برای مصارف گوناگون به خصوص در تهیه سایر فرآورده‌‌های غذایی استفاده های فراوانی دارد. با خشک کردن سیب‌زمینی و تبدیل آن به پودر یا پوره، نگهداری بهتر و افزایش ماندگاری این محصول امکان پذیر می‌شود.

سیب‌زمینی‌های پودر شده در تهیه فرآورده‌‌های غذایی گوناگونی همچون انواع پودرهای سوخاری، اسنک سیب‌زمینی، سوسیس، کتلیت، همبرگر، الویه و سایر غذاهای آماده، همچنین به عنوان بهبود دهنده خمیر نان، غلظت دهنده انواع کنسروها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بازار مصرف این محصول بسیار گسترده است و کاربردهای فراوانی در صنایع تبدیلی دارد.

در حال حاضر بخش زیادی از سیب‌زمینی تولیدی در کشور به دلیل عدم وجود شرایط نگهداری مناسب و نبود انبار، تبدیل به ضایعات می‌شود که با فراوری سیب‌ زمینی به شکل پودر می‌توان از هدر رفت مقدار زیادی از آن در سطح کشور جلوگیری کرد.

علاوه بر آن با خشک کردن سیب‌زمینی و تبدیل آن به پودر از فساد این محصول جلوگیری شده و وزن و حجم آن به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. لذا هزینه‌‌های حمل‌‌و‌نقل و ذخیره‌‌سازی محصول نیز به مراتب کاهش می‌یابد.

تولید خلال سیب‌زمینی

سیب‌زمینی سرخ کرده فرآورده‌ای است که امروزه در منوی اکثر رستوران­‌ها و اغذیه فروشی‌ها یافت می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. خلال‌های سیب‌زمینی به صورت خام و یا سرخ شده و آماده مصرف تولید می‌شوند که مشتریان عمده آنها هتل‌ها و رستوران‌ها هستند. علاوه بر آن، مصارف خانگی نیز از دیگر مشتریان بالقوه در این بازار هستند.

تولید آرد سیب‌زمینی

امروزه از آرد سیب‌زمینی در تولید بسیاری از نان‌‌های رژیمی خصوصاً نان‌‌های دیابتی و سلیاکی استفاده می­‌‌شود.

همچنین آرد سیب‌زمینی به دلیل دارا بودن گرانول‌‌های کوچک‌تر نشاسته در مقایسه با آرد غلات در ایجاد نرمی مناسب در نان بسیار مؤثرتر عمل نموده و به دلیل عطر و طعم دلپذیر، نزد مصرف‌ کنندگان بسیار محبوب است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم