مدیریت ضایعات ماهی

امتیاز دهید
مدیریت ضایعات ماهی

مدیریت ضایعات ماهی یک موضوع جذاب است که در آن راهی برای حل اثرات شدید زباله های ماهیگیری بر محیط زیست و جلوگیری از از دست رفتن مواد مغذی از زنجیره غذایی است.

استفاده از محصولات جانبی ماهی و ضایعات شیلات باعث کاهش آتی پسماندها می‌شود که در محیط‌های آبی دور ریخته می‌شوند و باعث غنی‌سازی بیش از حد مواد مغذی و در نهایت اتروفیکاسیون آب می‌شوند.

در عین حال، آن‌ها می‌توانند به عنوان منبع تغذیه آبزیان برای ماهیان پرورشی مورد استفاده قرار گیرند و توسعه و پایداری آبزی پروری را ارتقا دهند.

علاوه بر این، ضایعات و محصولات جانبی شیلات منبعی اساسی از ترکیبات ارزشمند مکمل هستند با این حال، خطرات احتمالی مرتبط با حضور آلاینده‌ها باید قبل از بهره‌برداری از آنها در نظر گرفته شود.

تکنیک‌های زیادی برای تصفیه ضایعات ماهی استفاده می‌شود، مانند تکنیک‌های مکانیکی، بیوتکنولوژیکی، استخراج با کمک امواج فراصوت یا فن‌آوری‌های استخراج به کمک مایکروویو که برای تغذیه انسان و حیوانات مناسب هستند.

تقاضای جهان برای ماهی و غذاهای دریایی هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی‌دهد و از سال 1990 افزایش 122 درصدی در کل مصرف ماهی برآورد شده است که مصرف سرانه ماهی در سال 2018 به 20.5 کیلوگرم رسیده است.

اما با افزایش تولید، مقادیر بیشتری ضایعات جامد و مایع تولید می شود. بخش بزرگی از این زباله‌ها منبع ارزشمندی برای استخراج بسیاری از اجزای قابل استفاده مجدد است.

ماهی و محصولات دریایی به عنوان برخی از سالم‌ترین مواد غذایی روی کره زمین شناخته می شوند که نقش اساسی در تغذیه انسان و فواید بسیاری برای سلامتی دارند. آنها منبع قابل اعتمادی از اسیدهای آمینه ضروری با ارزش بیولوژیکی بالا، منبع غیر قابل جایگزینی اسیدهای چرب ضروری و ترکیبات ویتامین و مواد معدنی در نظر گرفته می شوند.

ماهی علاوه بر اینکه کالایی با ارزش غذایی بالا است، منبعی از اجزای عملکردی نیز محسوب می‌شود که تأثیر مثبتی بر سلامت، عملکرد ذهنی و عملکرد فیزیکی افراد دارد.

این ترکیبات ارزشمند در فرآورده‌های جانبی آنها نیز وجود دارد، اما بهره برداری از آنها در حال انجام است و نیاز به مدیریت ضایعات ماهی دارد.

در این راستا، بخش شیلات و آبزی پروری در دهه های گذشته به طور قابل توجهی گسترش یافته است و نه تنها غذا و تغذیه حیاتی را در بسیاری از مناطق در سراسر جهان فراهم می‌کند، بلکه برای افرادی که در این فعالیت‌ها مشغول به کار هستند، منافع اقتصادی و شغلی نیز فراهم کرده است.

در برخی از نقاط جهان، بازیافت محصولات جانبی تولید شده پس از فرآوری مواد خام از سرعت رشد پیروی می‌کند، اما مقدار زیادی از این منبع ارزشمند همچنان در حال هدر رفتن است.

با نگاهی به داده‌های موجود در سال‌های اخیر، بیشترین سهم (44 درصد) از ماهی‌های مصرف‌شده برای مصرف انسان به صورت زنده، تازه و سرد مصرف شده است. ماهی منجمد، کنسرو شده و خشک شده به ترتیب به میزان 44 درصد، 35 درصد و 11 درصد مورد مصرف قرار گرفته است.

در سال 2018 روش اصلی نگهداری ماهی برای غذا، انجماد (62 درصد) بود، لازم به ذکر است که بین کشورها، مناطق و قاره‌ها، تفاوت‌های قابل توجهی در استفاده و روند استفاده از محصول وجود دارد و به راحتی تحت تأثیر سنت، گرایش‌های آشپزی و سبک زندگی قرار می‌گیرد.

با این حال، حتی صنایع کوچک محلی غذاهای دریایی، به ویژه در بخش آبزی پروری، بازار رقابتی جهانی را تامین می‌کنند.

ارزش 164.1 میلیارد دلار صادرات ماهی به توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنین تولید ناخالص داخلی بسیاری از مناطق جهان کمک می‌کند.

البته ارزش گذاری محصولات جانبی می‌تواند ارزش تجاری بهتر و استفاده کامل از مواد خام را فراهم کند و مدیریت ضایعات ماهی را به همراه داشته باشد.

طبق مقررات اتحادیه اروپا، محصولات جانبی ماهی به عنوان دسته‌ی سوم طبقه بندی می‌شوند، زباله‌های کم خطر، کل بدن یا قسمت‌هایی از بدن حیوانات یا محصولات با منشاء حیوانی که برای مصرف انسان در نظر گرفته نشده‌اند.

با این حال، محصولات جانبی دریایی شامل تمام قسمت‌های خوراکی و غیرخوراکی مواد خام است که پس از پردازش و آماده‌سازی محصول اصلی باقی می‌ماند.

البته باید گفت که محصولات جانبی ضایعات نیستند، زیرا زباله ها را نمی‌توان برای غذا، خوراک یا تولید محصولات با ارزش افزوده استفاده کرد.

در یک تعریف منصفانه، محصولات فرعی، همه بخش‌های خوراکی و غیرخوراکی از مواد خام هستند که در نتیجه فرآوری ماهی در سطح صنعتی، چه از ماهیگیری و چه از آبزی پروری به دست می‌آیند.

احشاء ماهی متشکل از استخوان‌ها، پوست، فلس‌ها، بافت‌ها و باله‌ها حاوی کلاژن هستند و برآوردها حاکی از آن است که بازار جهانی داروهای بیوتکنولوژی در سال 2014 بیش از 289 میلیارد دلار ارزش داشت.

منابع جدید کلاژن و علاقه زیادی که در حال حاضر توسط تحقیق و توسعه در پزشکی احیا کننده و ترمیم زخم ایجاد شده است، رشد بازار را تقویت می‌کند.

 کاهش ضایعات ماهی در جهان ، قدمی رو به جلو در اقتصاد دایره ای

بررسی جوانب مصرف جلبک اسپیرولینا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم