پرورش گونه‌های چمن سازگار  با شرایط بد آب‌وهوایی در ترکیه

امتیاز دهید
چمن

چمن محصولی است که برای زیباسازی شهری و یا برای پوشاندن زمین‌های فوتبال از آن استفاده می‌شود و مقاومت و انعطاف‌پذیری آن اهمیت بسیار دارد.

از این رو دانشگاهیان وان ترکیه، رهبری پروژه قابل توجهی را بر عهده گرفته‌اند که بر روی کشت انواع چمن متمرکز شده است که مقاومت استثنایی در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی از خود نشان می‌دهد.

این ابتکار با حمایت شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TÜBİTAK)، دانشگاه Yüzüncü Yıl (YYU)  و وزارت کشاورزی و جنگل‌داری، به دنبال پرورش گونه‌های چمنی است که قادر به مقاومت در برابر درجه حرارت بالا، خشکسالی، بیماری‌ها و آفات هستند.

در چارچوب این پروژه، گونه‌های چمن با نام‌های «Türkzoy»، «Survivor»  و «Anazoy» به عنوان سویه‌های ارتجاعی ظهور کرده‌اند که با استفاده از منابع ژنتیکی بومی گیاهی به‌دقت توسعه یافته‌اند و ظرفیت قابل‌توجهی برای رشد در شرایط اقلیمی را به نمایش گذاشته‌اند.

این مطالعه مشترک که توسط Van YYU انجام شد، شامل کشت مجموعه‌ای از بذرها در 200 متر مربع زمین در ماه ژوئن بود. این مطالعه، که در پاسخ به چالش‌های فزاینده گرمایش جهانی و الگوهای نامطلوب آب و هوایی انجام شد، همراه با حمایت TÜBİTAK انجام شد و بینش‌های ارزشمندی در مورد سازگاری گونه‌های چمن با شرایط سخت محیطی به دست آورد.

به گفته‌ی یکی از اعضای این گروه، هدف اولیه آنها استفاده از منابع ژنتیکی محلی برای توسعه گونه‌های علف دارای مقاومت در برابر خشکسالی، دمای بالا و شرایط آب و هوایی چالش برانگیز است.

این دانشمند با تشریح اهمیت منطقه‌ای این تحقیق، بر وابستگی نگران‌کننده به انواع علف‌های وارداتی خارجی، که 90 درصد از گونه‌های علف سبز مورد استفاده را تشکیل می‌دهند، تأکید کرد.

او دو چالش کلیدی ناشی از تغییر آب و هوای جهانی یعنی افزایش دما و افزایش کمبود آب را برجسته کرد. او افزود: «ما کشت ارقام داخلی با قابلیت تحمل دمای بالا، مصرف آب کمتر نسبت به همتایان وارداتی خود، حفظ سرسبزی و تشویق به پذیرش گسترده آنها را در اولویت قرار داده‌ایم.»

تمرکز پروژه بر روی وان به‌ویژه به دلیل افزایش دما و چالش‌های مرتبط با آب که در این منطقه شاهد بودند، مهم بوده است.

همانطور که این دانشمند تاکید کرد، اکثر گونه‌های چمنی که در حال حاضر در وان به کار می‌روند، از آب و هوای خنک‌تر سرچشمه می‌گیرند که آن‌ها را مستعد اثرات نامطلوب دمای بالا می‌کند و نیاز به مصرف 50 درصد آب بیشتر دارد.

گونه‌های چمن کشت‌شده که از طریق برنامه‌های اصلاحی تولید شده‌اند، سازگاری برتر با شرایط کشور ترکیه را نشان می‌دهند.

مواردی چون تحمل بالا به دماهای بین ۲۷ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد (۸۱ تا ۹۵ درجه فارنهایت) در طول ماه‌های تابستان و مقاومت استثنایی به خشکی از این جمله هستند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

خبرهای کشاورزی شماره 102

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم