آبیاری درختان بادام با آب‌ های زیرزمینی شور

4/5 - (1 امتیاز)
آبیاری درختان بادام با آب

طبق مطالعات سرویس تحقیقات کشاورزی آمریکا، هنگامی که از آب‌های زیرزمینی شور برای آبیاری باغ‌های بادام استفاده می‌شود، تولید به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و آسیب به درختان می‌تواند سال‌ها ادامه یابد.

سال‌ها خشکسالی در کالیفرنیای مرکزی، صنعت بادام ۶ میلیارد دلاری این ایالت، تولیدکنندگان را مجبور کرده است تا از سفره‌های زیرزمینی برای فرونشاندن تشنگی درختان بادام استفاده کرده و آن را جایگزین آب‌های سطحی محدود با کیفیت بالاتر کنند.

همانطور که سطح آب‌های زیرزمینی با پمپاژ و خشکسالی کاهش یافته ، کیفیت آب زیرزمینی استخراج شده نیز در برخی مناطق کاهش یافته است زیرا چاه‌ها مجبور شده‌اند به سطوح عمیق‌تر با رسوبات با شوری بالاتر برسند.

محتوای نمک بالاتر این آب‌های زیرزمینی، تهدید قابل توجهی برای بهره‌وری است و کشاورزان بادام از کاهش عملکرد بیش از 30 درصدی خود گزارش داده‌اند، دانشمندان خدمات تحقیقات کشاورزی (ARS) در آزمایشگاه شوری ایالات متحده در ریورساید، و مرکز علوم کشاورزی کالیفرنیا برای بررسی تاثیری که افزایش سطح شوری بر برداشت بادام در شرایط واقعی دارد، مکان‌های متعددی را مورد مطالعه قرار دادند.

سه باغ بادام تجاری – دو تا در دره غربی و یکی در سمت شرقی سن‌خواکین، سه برابر شورتر هستند به این دلیل که کف آبخوان در آنجا از رسوبات منشأ دریایی تشکیل شده است که به طور طبیعی نمک بیشتری دارند و طبیعی است که عملکرد را پایین آورد.

با این حال، بادام تحمل نمک بیشتری نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شده است را دارد. به طور متعارف، پرورش‌دهندگان، باغات را با آب سطحی غرق می‌کنند که نمک تجمع یافته در خاک را از بین می‌برد. اکنون آنها از آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند که می‌تواند مصرف آب را تا 50 درصد کاهش دهد.

اما آبیاری قطره‌ای نیز، آب آبیاری را مستقیماً به ناحیه ریشه هر درخت متمرکز می‌کند و با بدتر شدن خشکسالی‌ها و کاهش آب‌های سطحی، فرصت کمی برای غرقابی باغات و دور کردن نمک‌های ساخته شده از ریشه وجود دارد.

ولی مسئله‌ی اصلی این است که تأثیر قرارگرفتن در معرض آب‌های زیرزمینی با شوری بالاتر، چقدر ماندگار است، حتی چند سال قرار گرفتن در معرض آب‌های زیرزمینی با شوری بالا، اثرات مضری دارد که برای چندین فصل ادامه داشت و خود را به طرق مختلف از جمله افزایش مرگ‌و‌میر درختان و شانکر نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است با توجه به نتایج پژوهش‌ها، استفاده از آب‌های زیرزمینی با شوری بالا در آبیاری درختان بادام به حداقل برسد.

مرکز مطالعات سرویس تحقیقات کشاورزی آمریکا که این پژوهش را انجام داده است  برای مشکلات کشاورزی که بر آمریکا تأثیر می‌گذارد تمرکز می‌کند. هر دلار سرمایه‌گذاری در تحقیقات کشاورزی منجر به 17 دلار تاثیر اقتصادی می‌شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم