از ایران چه خبر 107

امتیاز دهید
ایران چه خبر 107 - فرسایش خاک

در شماره از ایران چه خبر 107، به مرور خبرهایی چون مذاکره با یونیدو برای انتقال فناوری صید، هوشمندی روابط‌عمومی کشاورزی با توسعه فضای مجازی و افزایش حجم محصولات شیلات پرداخته‌ایم.

ایران چه خبر 107 – خبرگزاری مهر

کاهش فرسایش خاک با ماش‌های علوفه‌ای

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد درباره استفاده از ماش‌های علوفه‌ای در مناطق شیب‌دار که فرسایش‌پذیری بیشتری دارند گفت که این ماش‌ها،۸۰ درصد فرسایش خاک را کاهش می‌دهد.

وی بیان داشت: «آبیاری اولیه و تکمیلی به‌منظور دستیابی به حداکثر عملکرد این گیاهان در شرایط خشک‌سالی و کم‌آبی، ضروری است.»

استفاده از پوشش گیاهی یکی از ارزان‌ترین و مناسب‌ترین راه‌های حفاظت و کنترل فرسایش خاک است و در پژوهشی که توسط محققین این مرکز و به‌منظور بررسی اثر کشت دو رقم ماش علوفه‌ای مراغه و گلشن بر میزان فرسایش خاک و تولید رسوب انجام گرفت، کاهش ۸۰ و ۹۳ درصدی میزان رسوب به ترتیب در سال‌های اول و دوم در تیمار ماش مراغه مشاهده شد.

وی تصریح کرد: «مناسب‌ترین عمق کاشت سه تا پنج سانتی‌متر بوده و کشت این ارقام با استفاده از بذرکار مرکب نیز امکان‌پذیر است.»

استفاده از فناوری‌های نوین برای هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اعلام در راستای شناخت جامع و کامل از پتانسیل رخداد سرمازدگی و یخبندان محصولات کشاورزی در استان خراسان رضوی اعلام کرد که فاز اول طرح پژوهشی به‌کارگیری فناوری‌های نوین در طراحی و توسعه سامانه پیش‌بینی و هشدار سرمازدگی در این استان توسط پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور انجام شد.

ارزیابی، پایش و پیش‌بینی شرایط یخبندان، مستلزم تصمیم گیری‌ها و تحلیل‌هایی پیچیده و استفاده از احتمالات شرطی و نکات اقتصادی است.

پیش‌بینی دقیق یخبندان می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش خسارت‌های ناشی از یخبندان داشته باشد، زیرا این فرصت را برای کشاورزان فراهم می‌کند که برای مواجهه با یخبندان مهیا شوند.

هدف‌گذاری کاهش مصرف آب و فرسودگی خاک در سند امنیت غذایی

در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی که پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۵ تیر ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهوری به تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط در کشور ابلاغ شد، جبران روند تخریبی منابع طبیعی در گذشته، تعادل بخشی به مصرف آب در حوزه کشاورزی، نیل به خودکفایی در محصولات اساسی و تأمین پایداری امنیت غذایی از طریق افزایش بهره‌وری به عنوان رویکرد اصلی مد نظر قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، در این سند که قرار است با همگرایی همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط اجرا شود، به موضوع مصرف آب در بخش کشاورزی توجه ویژه شده به طوری که راندمان آبیاری در بخش کشاورزی از ۴۵ درصد فعلی با بکارگیری دانش، فناوری‌های نوین و ترویج باید به ۶۰ درصد برسد.

بر اساس این سند مهم، بیلان منفی آبخوان‌ها نیز از ۱۳۱ میلیارد متر مکعب به ۱۰۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

این سند همچنین افزایش بهره‌وری آب از ۱.۳۹ کیلوگرم ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب به ۲.۶ کیلوگرم تا سال ۱۴۱۱ هدف گذاری کرده است.

بر پایه سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی، فرسایش خاک کشور که در حال حاضر ۱۶ تن در هکتار است باید به ۱۳ تن در هکتار در مدت یاد شده کاهش یابد.

صادرات 68 درصد محصولات کشاورزی به پنج کشور منطقه

سخنگوی کمیسیون امور بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران اظهار کرد که در ۹ ماهه امسال بیش از ۶ میلیون تن محصولات شیلاتی، دامی، زراعی، باغی و غذایی به ارزش چهار میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۹۴۸ هزار دلار به ۱۳۰ کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۷.۲ درصدی در وزن و رشد ۲۲ درصدی در ارزش داشته است.

سید روح‌الله لطیفی وی افزود: «۶۸ درصد از میزان صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به ۵ کشور عراق، امارات، روسیه، پاکستان و افغانستان انجام می‌شود.»

ایران چه خبر 107 – خبرگزاری ایسنا

افزایش حجم محصولات تولیدی شیلات

وزیر جهادکشاورزی از افزایش حجم محصولات تولیدی شیلات و همچنین کاهش واردات انواع نهاده‌ها خبر داد.

صعود بانک کشاورزی به جایگاه دوم در جدول سهم از بازار اعتبارات اسنادی

بر اساس گزارش اداره تخصیص ارز بانک مرکزی، بانک کشاورزی در یازده ماهه سال ۱۴۰۲ موفق شد با کسب ۲۹.۱ درصد سهم از بازار اعتبارات اسنادی(LC)، جایگاه خود را به رتبه دوم شبکه بانکی کشور ارتقا دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، عملکرد مثبت شبکه شعب ارزی این بانک در یازده ماهه سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد ۷۹ درصدی در شاخص عملیات بازرگانی واردات کالا و تحقق ۹۶.۲ درصدی برنامه عملیاتی سالانه این حوزه را رقم زده است.

بر اساس این گزارش، حوزه ارزی بانک کشاورزی همچنین در سال جاری تا پایان بهمن ماه، در شاخص کارمزدهای عملیاتی دریافتی ۳۵۴ درصد و در شاخص سود خالص عملیاتی ۴۴۵ درصد رشد داشته است.

بهره‌مندی از روغن ولک برایز جلوگیری از سرمازدگی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد که کشاورزان این استان برای جلوگیری از سرمازدگی از روغن وُلک استفاده کنند.

صفدر صفدری با اشاره به اینکه اکنون سرمازدگی، دغدغه باغداران و کشاورزان این استان است، اظهار کرد:

«سرمازدگی سبب می‌شود کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کاهش یابد. بنابراین گلخانه‌داران و باغداران باید توصیه‌های لازم را رعایت کنند، به‌عنوان مثال گلخانه‌داران از سوخت جایگزین برای گرم‌کردن گلخانه‌ها استفاده کنند.»

وی ادامه داد: «در باغ‌هایی که هنوز درخت‌ها به مرحله تورم جوانه نرسیده‌اند، کشاورزان از روغن ولک استفاده کنند، چون سبب می‌شود سطح منافذ پوست درخت بسته شود و درخت دیرتر بیدار می‌شود.»

صفدری با بیان اینکه فصل کشت نهال است، اما با سرمازدگی مواجه شده‌ایم، گفت: «بهتر است تا بهتر شدن دمای هوا، از کشت نهال جلوگیری شود.

از سوی دیگر، به نهال‌کاران و فروشندگان نهال توصیه می‌شود، نهال‌های کاشته‌شده از نهالستان‌ها خارج نشوند، چون وقتی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند ریشه آن‌ها خسارت می‌بیند و دچار خشکیدگی می‌شوند.»

وی اظهار کرد: «ممکن است نهالی که ریشه آن آسیب دیده است، فروردین و اردیبهشت چند گل و برگ بدهد، اما تیر ماه به علت اینکه ریشه درخت خشک شده است، درخت دچار خشکیدگی شود. اگر نهالی کاشته شده است، سطح آن با پلاستیک پوشانده شود تا دچار سرمازدگی نشود.»

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره گیاهان دارویی و سرمازدگی، بیان کرد:

«بخش زیادی از گیاهان دارویی کشت‌شده در این استان زعفران است و توصیه می‌شود اکنون مزارعی که از برف پوشانده شده، آبیاری نشوند، چون پیاز زعفران دچار سرمازدگی می‌شود و ممکن است هنگام تولید محصول، پیاز گل‌های کمتری بدهد. همچنین توصیه می‌شود اکنون در مزارع زعفران از کود سرک استفاده شود تا سبزینه از دست نرود.»

صفدری افزود: «با توجه به تغییر اقلیم، باغداران ناگزیرند به سوی ایجاد سایه‌بان در باغ‌های خود بروند چون سایه‌بان درخت‌ها را از سرمازدگی و بارش تگرگ محافظت می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه این سرما باید حدود ۴۰ روز پیش در خراسان شمالی رخ می‌داد، اضافه کرد: «ممکن است بارش برف، تگرگ و بروز سرمازدگی را در فصل بهار داشته باشیم و باغداران باید به سوی شیوه‌های محافظتی پیش بروند.»

ایران چه خبر 107 – خبرگزاری ایرنا

فعالیت جهاد دامپزشکی در مناطق محروم

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور از ارائه ۳۵ میلیون خدمت رایگان به مناطق محروم در حوزه واکسیناسیون، درمان، تشخیص، آموزش و ترویج و مدیریت بیماری‌های دامی توسط جهاد دامپزشکی خبر داد.

وی تصریح کرد: «جهاد دامپزشکی از خرداد سال ۱۴۰۱ با سه مأموریت اصلی، ارایه خدمات در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، پیشگیری از بیماری‌ها دامی، مدیریت بیماری‌ها و آموزش و ترویج مسایل مرتبط با دامداری‌ها در قالب اهداف اصلی و تخصصی این سازمان فعالیت می‌کند.»

توسعه فضای مجازی در بخش روابط‌عمومی کشاورزی

مشاور وزیر جهادکشاورزی، ایفای نقش این وزارتخانه در خط مقدم تامین امنیت غذایی را در توسعه فضای مجازی، هوشمندسازی روابط عمومی‌ها در رصد، پایش و تولید محتوا به منظور اطلاع‌رسانی دقیق به مخاطبان و مدیریت افکار مخاطبان مهم دانست و بر تجهیز روابط‌عمومی به ابزار نوین ارتباطی رسانه‌ای تاکید کرد.

فاطمه زارعان همچنین افزود: «مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در دوران وزارت محمدعلی نیکبخت با توجه به چالش‌های موجود در زمینه نهاده‌ها و تامین گوشت و مرغ مورد نیاز کشور، در نخستین اقدام، کارگروه‌های مختلف را برای تولید محتوی و انتشار از جمله کارگروه‌های تولید محتوی، فضای مجازی، حقوقی و اتاق فکر برای مخاطبان مختلف تشکیل داده است.»

حضور یونیدو برای انتقال فناوری نوین صید و فرآوری

رئیس سازمان شیلات ایران بر استفاده از فناورهای نوین در صنعت شیلات تاکید کرد و گفت: «با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) برای انتقال تکنولوژی‌های نوین از صید تا فرآوری وارد مذاکره شده‌ایم.»

سیدحسین حسینی در این رابطه اظهارداشت: «بیش از ۴۵ درصد صید کشور به تون‌ماهیان اختصاص دارد چراکه صیادان کشور ما با بیش از هزار فروند شناور، رتبه اول در غرب اقیانوس هند را به خود اختصاص داده‌اند.»

وی اظهارداشت: «ما باید بتوانیم قابلیت‌های دیگر مصرف تون‌ماهیان را به جز کنسرو داشته باشیم و به ارزان‌سازی و سهم سفره از آبزیان نیز کمک کنیم که در این راستا وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت و بهره‌برداران بخش خصوصی متولیان این امر محسوب می‌شوند.»

وی با اشاره به این که همچنین در نظر داریم با استفاده با تکنولوژی‌های داخلی برای عبور از روش صید گیلنت به لانگ لاین اقدام کنیم، گفت: «سال گذشته نیز شاهد انتقال مناسب آبزیان از دریا به خشکی توسط کشتی پشتیبان که برای نخستین بار توسط متخصصان ایران به آب‌اندازی شد، بودیم.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که موضوع زنجیره ارزش تون‌ماهیان بسیار حائز اهمیت است، گفت: «در حال حاضر تولید تون‌ماهیان کشور ۲۸۲ تن است که بخش اعظم آن در قالب کنسرو به بازار عرضه می‌شود، در نظر داریم در فاز نخست ۱۰ درصد از این میزان را به صورت تازه وارد سفره‌های ایرانیان کنیم و در فازهای بعدی این رقم را به ۵۰ درصد برسانیم.»

 انواع خاک (برای کشاورزی، چه خاکی مناسب است؟)

تاثیر شدت کشت چندگانه بر غلظت گاز و انتشار از خاک

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم