آموزش کاشت پیاز زعفران در گلدان

5/5 - (2 امتیاز)
آموزش گام به گام کاشت زعفران

آموزش کاشت زعفران در گلدان گام به گام، از لحظه‌ی خرید پیاز زعفران تا کشت آن در خانه، موضوعاتی هستند که در این مطلب مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کاشت زعفران نیز مانند کشت دیگر گیاهان، نیاز به صبر، عشق و البته مهارت کافی دارد و بسیاری افراد، علاقمندند که در خانه به این کار مشغول شوند.

بنابراین ما در این مطلب، قصد داریم آموزش گام به گام کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه را در اختیار شما قرار دهیم و همچنین، شما را جهت خرید پیاز زعفران راهنمایی کنیم.

پس چه اولین بار است که قصد کاشتن این گیاه را در خانه کرده اید و چه در این زمینه، دستی بر آتش دارید و مشکل جزئی برایتان پیش آمده است، این مقاله سؤالات شما در مورد نحوه کاشتن را قطعا پاسخ خواهد داد.

روش های کاشت زعفران و بهترین روش

روش های کاشت، به سه صورت زیر انجام می‌شود:

  1. کاشت زعفران در خاک مزرعه (زمین کشاورزی)
  2. کاشت زعفران در گلخانه و سالن
  3. کاشت زعفران در گلدان و باغچه (کاشت زعفران در خانه)

لازم به ذکر است که دو روش ابتدایی یعنی کاشت زعفران در زمین کشاورزی و گلخانه، نیاز به هزینه و وقت بیش‌تری دارد و یک شغل تمام وقت به حساب می‌آید.

همچنین،  آن نیازمند ملاحظات بسیاری است که ممکن است از حوصله‌ی مخاطبی که قصد کاشت زعفران در گلدان را دارد، خارج باشد. بنابراین ما در این مقاله به آموزش کاشت زعفران در منزل خواهیم پرداخت که ساده‌ترین و مورد استقبال ترین روش نیز هست.

روش کاشت زعفران در گلدان و باغچه

پیازهای زعفران در داخل یک جعبه پر از خاک

در این قسمت، شما باید روش  خانگی که از مرحله‌ی خرید پیاز زعفران آغاز می‌شود را گام به گام پیش ببرید و در صورت دقت به خرج دادن و با عشق دنبال کردن مراحل، گیاه شما تا ۷ سال عمر خواهد گرد. حالا برویم و مراحل آن در گلدان یا باغچه خانه را با هم دنبال کنیم:

  1. مهم‌ترین مرحله برای روش خانگی و کشت در گلدان و باغچه، خرید پیاز زعفران از یک فروشگاه معتبر است، چراکه در صورت نامرغوب بودن پیازها، زعفران شما هرگز به مرحله‌ی برداشت نخواهد رسید و تمام زحماتتان به باد خواهد رفت. به همین دلیل، ما فروشگاه زعفروش را برای خرید پیاز زعفران به شما توصیه می‌کنیم.
  2. از آنجاکه مسئولین این فروشگاه، خود به کاشت زعفران در زمین کشاوری اشتغال دارند، به تمامی اصول کاشت زعفران مسلط هستند و می‌توانید با خیال راحت از آنان خرید کنید.
  3. فراهم کردن مکان و شرایط مناسب کاشتن پیاز زعفران، گام بعدی است که باید بردارید. برای این کار، به یک گلدان متوسط یا بزرگ یا بخشی از باغچه‌ی خانه نیاز دارید. مهم این است که مکان انتخاب شده، به اندازه‌ی کافی نور دریافت کند و هوا بخورد تا محصول‌دهی زعفران، سریع‌تر و بهتر صورت بگیرد.
  4. آماده کردن خاک بستر زعفران، قدم بعدی است که اهمیت بسیاری دارد، چراکه کم‌کاری در این مرحله نیز می‌تواند یکی از علل جوانه نزدن پیاز زعفران و رشد نکردن زعفران در گلدان باشد.
  5. اما چگونه باید خاک مناسب رشد پیاز زعفران را فراهم کنیم؟ خاک مناسب زعفران، خاک لومی-شنی نام دارد، یعنی خاکی که حدود یک سوم آن را سنگریزه و یک سوم آن را سیلت تشکیل می‌دهد.
  6. در واقع، هرچند که زعفران هم مانند دیگر گیاهان، به وجود مقداری ماده‌ی مغذی در خاک نیاز دارد (مانند مقداری ماده آلی، فسفر قابل جذب، ازت معدنی و پتاسیم تبادلی) اما نباید از نظر معدنی و آلی، خیلی غنی باشد. برعکس، این سبکی خاک است که باعث گردش هوا در خاک و رشد پیاز زعفران می‌شود.
  7. نتیجه‌ی کلی این است که زعفران، در فضای خشک رشد بهتری خواهد داشت.
  8. استفاه از کود مناسب برای رشد زعفران در گلدان یا باغچه، موجب می‌شود که گیاه شما رشد سریعتری داشته باشد و در زمستان، رشد آن متوقف نشود. کود کمپوست یا برگ‌های خشک شده، گزینه‌های مناسبی برای غنی کردن خاک زعفران هستند، البته به شرطی که بیش از حد از آن‌ها استفاده نکنید تا همچنان، سنگریزه‌ها سی درصد خاک را تشکیل بدهند و ریشه‌های گیاه بتوانند به خوبی نفس بکشند.
  9. تعیین زمان مناسب کاشت پیاز زعفران در خاک طبق یک قاعده‌ی کلی صورت نمی‌گیرد، زیرا شهرهای متفاوت، هر یک ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند. بنابراین، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، مشورت گرفتن از یک کشاورز اهل منطقه است که به خوبی از شرایط آب و هوایی آگاهی دارد.
  10. اما به‌طور کلی، می‌توان گفت که خرداد ماه، زمان مناسب کاشت زعفران است. زیرا بدین طریق، پیازها هنگامی که خواب هستند در زمین مستقر می‌شوند و در نتیجه، از همان سال اول برداشت محصول خوبی خواهید داشت. اما اگر کاشت زعفران در شهریور و مهر انجام شود، تولید زعفران کاهش خواهد یافت.
  11. ماه‌های تیر و مرداد نیز به دلیل گرمی بسیار هوا، مناسب اقدام برای کاشت زعفران نیستند و ممکن است پیاز زعفران آسیب دیده و رطوبت خود را از دست بدهد.
  12. بالأخره به مرحله‌ی قرار دادن پیاز زعفران در خاک گلدان یا باغچه رسیدیم. دقت داشته باشید که از آنجاییکه برای هر متر مربع  بطور متوسط ۸۰۰ گرم تا ۱۰۰۰ گرم پیاز کاشت می شود، شما در حدود 20-25 سانتی‌متر خاک، می‌توانید حدود 5-6 پیاز زعفران قرار دهید و نه بیش‌تر. پس از چک کردن زهکشی گلدان و اطمینان از آن، پیازها را در عمق ده سانتی‌متری خاک قرار دهید و روی آن ها را خوب بپوشانید.
  13. رسیدیم به مرحله ی آبیاری پیاز زعفران. در این مرحله، شما باید به ماهی که در آن قرار گرفته‌اید دقت کنید. اگر به توصیه‌ی ما، پیازها را در انتهای بهار یا اوایل تابستان کاشته بودید، تا مهر ماه از آبیاری پیاز زعفران خوددداری کنید؛ اما اگر پیازها را در مهرماه کاشتید، می‌توانید به آن‌ها آب بدهید. جوانه‌های زعفران، یک ماه پس از آبیاری پیازها اتفاق خواهد افتاد.
  14. در نهایت، مرحله‌ی مراقبت از جوانه‌های زعفران وجود دارد که در آن، نور لازم برای رشد زعفران، زیاد است و بهتر است گلدان را در معرض نور و گرمای کافی قرار دهید.
  15. همچنین، به خوبی از گیاه مراقبت کنید تا دچار آفت نشود. مبتلا شدن زعفران به ویروس، مشکل رایجی است که چاره‌ی آن، تنها خرید پیاز زعفران از فروشگاه معتبری مانند زعفروش است.
  16. در غیر اینصورت، چنانچه یکی از گیاه‌ها علائم ابتلا به ویروس را نشان داد، سریعا آن را از خاک خارج کرده و خاک را ضد عفونی کنید تا زعفران های دیگر، به ویروس مبتلا نشوند.

مهم‌ترین نکته در مورد کاشت پیاز زعفران در خانه

زعفران در داخل یک ظرف زیبا بر روی زمین در طبیعت

در نهایت مطلبی که در آن، روش گام به گام کاشت زعفران در گلدان یا باغچه‌ی خانه را مرور کردیم، لازم است بگوییم آنچه شما را در مسیر کاشت زعفران‌ها دلگرم می‌کند، دسترسی داشتن به یک متخصص کشاورزی باحوصله است که به کشت زعفران عشق بورزد تا هم بتواند در صورت لزوم، سؤالات دیگر شما در مورد کشت زعفران را پاسخ دهد و هم، انرژی خوبی را به زعفران‌های جوانی که در خانه دارید، منتقل کند. فروشگاه زعفروش، با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی کاشت زعفران در بهترین بستر آن، یعنی خاک خراسان، همواره مشتاق راهنمایی و همراهی کردن شما است.

همچنین برای مشاهده چند فیلم آموزشی خوب در این زمینه و استفاده از تجربیات یکی از افرادی که با راهنمایی‌های متخصصین زعفروش اقدام به کاشت زعفران در منزل خود کرده است، توصیه می‌کنیم مطلب آموزش کاشت زعفران در منزل را مشاهده بفرمایید. در این مطلب با چند ویدئو اختصاصی چندین نکته مهم در مورد کاشت پیاز زعفران در منزل را خواهید آموخت.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابراهیم محمدی
10 مرداد 1402 6:45 ق.ظ

ممنون از سایت فوق العادتون

رسول شاه پسند
10 مرداد 1402 7:25 ق.ظ

سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

رضا فرهادی
10 مرداد 1402 7:42 ق.ظ

بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

کریم حیدری
10 مرداد 1402 8:02 ق.ظ

ممنون از مقاله خوبتون

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم