آنکا هرباریوم، اولین بانک گیاه شناسی ترکیه

1/5 - (1 امتیاز)
مرکز گیاه شناسی - نحوه نگهداری گیاهان خشک

اولین بانک گیاه‌ شناسی ترکیه پس از اعلام جمهوری ترکیه در پایتخت آنکارا تأسیس شد و تقریباً 250000 گونه از نمونه‌های گیاه خشک شده با پرس و ذخیره‌سازی به دقت در آنجا نگهداری می‌شوند.

به گزارش دیلی صباح، «آنکا هرباریوم» ANK Herbarium در سال 1933 توسط گیاه‌شناس آلمانی «کورت کراوز» و دستیارش «حکمت بیراند» در دانشکده کشاورزی دانشگاه آنکارا تأسیس شد.

این واحد، با سابقه‌ای غنی شامل 90 سال، به عنوان راهنمای محققان و دانشجویان گیاه شناسی با تعداد زیادی از نمونه‌های گیاهی جمع آوری شده مورد استفاده است.

«طغرول کوروکلو»، مدرس مسئول هرباریوم دانشگاه آنکارا به خبرگزاری آناتولی (AA) گفت که ترکیه جزو غنی‌ترین تنوع گیاهی در جهان است.

کوروکلو با تاکید بر اینکه این تنوع گیاهی گنجینه قابل توجهی را روشن می‌کند، خاطرنشان کرد: 60 مرکز هرباریوم در سراسر ترکیه وجود دارد و بزرگترین مرکز هرباریوم از نظر اندازه و تنوع، مرکزی است که در دانشگاه آنکارا قرار دارد.

کوروکلو با توضیح اینکه گیاهان بدون از دست دادن ویژگی های خود خشک می‌شوند و پس از ثابت شدن روی مقوا با روش پرس نگهداری می‌شوند، گفت: «حدود 250000 نمونه گیاهی متعلق به حدود 10000 گونه در اینجا وجود دارد.»

وی افزود: «از این تعداد، حدود 4000 گیاه بومی هستند که نمونه‌های گیاهی که به صورت سیستماتیک در اینجا طبقه بندی می‌شوند در 556 کابینت فولادی نگهداری می‌شوند.»

قدیمی‌ترین نمونه نگهداری شده در هرباریوم تقریباً 200 سال قدمت دارد.کوروکلو گفت که گیاهان ثبت شده باید شناسایی شوند و توضیح داد که نمونه خشک شده حاوی برچسب حاوی اطلاعاتی مانند خانواده گیاهی است، کجا، توسط چه کسی و چه زمانی جمع آوری شده است.

او گفت: «با نگاهی به سوابق فعلی، قدیمی ترین نمونه در هرباریوم توسط یک داروساز آلمانی در سال 1844 در استانبول جمع‌آوری شده است.»

او با اشاره به اینکه برخی از نمونه‌های گیاهی که در حال حاضر منقرض شده‌اند و در هرباریوم هستند، بیان کرد که شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی جهانی چگونه می‌تواند بر مردم و اکوسیستم تأثیر بگذارد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم