استفاده از قارچ گانودرما لوسیدوم برای سنتز نانو طلا

امتیاز دهید
قارچ گانودرما در چین

تعدادی از دانشمندان از قارچ جاودانگی – گانودرما لوسیدوم برای سنتز نانو طلا استفاده کردند. پژوهشگران دانشگاه دولتی بلگورود روسیه به همراه همکارانی از ویتنام و ایران، یک فناوری سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه برای تولید نانوذرات بیوژنیک نقره و طلا ایجاد کرده‌اند.

این مطالعه علمی نشان داده است که نانوذرات نقره بیوژنیک جدید (AgNPs) و نانوذرات طلا (AuNPs) می‌توانند به عنوان کاتالیزور در مشکل جهانی پاکسازی محیط از فنل‌های مضر و همچنین در توسعه داروهای ضدباکتری و نانوحسگرها برای تعیین فتومتریک استفاده شوند.

نانوذرات فلزات گرانبها به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی، الکترونیک و مهندسی زیستی استفاده می‌شوند. به گفته‌ی «میخائیل تروبیتسین»، پروفسور دپارتمان شیمی عمومی بلسو،: دانشمندان به نانوذرات نقره و طلا به دلیل فعالیت کاتالیزوری، ضد میکروبی و حساس به نور و همچنین زیست سازگاری آنها علاقه‌مند هستند.

وی گفت: در عین حال، روش‌های پرکاربرد فیزیکوشیمیایی تولید نانوذرات به دللایل استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، مصرف انرژی بالا، طرح‌های آماده‌سازی پیچیده و هزینه‌های بالا دارای اشکالات قابل توجهی هستند.

این تیم بین‌المللی از دانشمندان، یک فناوری سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه برای تولید نانوذرات فلزات گرانبها با استفاده از مواد خام طبیعی به راحتی در دسترس توسعه داده‌اند.

شیمیدانان، سنتز نانوذرات طلا و نقره را با استفاده از قارچ گانودرما لوسیدوم پیشنهاد کرده‌اند. این قارچ در طب سنتی آسیایی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد توموری آن محبوب است و حتی به آن «قارچ جاودانگی» نیز لقب داده‌اند.

قطعات میکرو قارچ به عنوان یک بستر جاذب برای یون‌های نقره یا طلا عمل می‌کنند، کسب ذرات کلوئیدی به اندازه 50 نانومتر که دارای فعالیت حسگر باکتری کش، کاتالیزوری و فوتوالکتریک بالایی هستند. از نتایج این پژوهش بوده است.

آزمایش‌های پژوهشگران، فعالیت کاتالیزوری فوق‌العاده نانوذرات را تأیید کرده‌اند که تا پنج بار در استفاده از آنها دوام می‌آورد. بنابراین، تبدیل 98 درصد ناخالصی‌های مضر موجود در نیتروفنول در آب به آنیلین، 9 دقیقه طول می‌کشد که می‌توان آن را جمع‌آوری کرد و در تولید استفاده کرد.

به گفته‌ی دانشمندان، ذرات می‌توانند نقش یک نانوحسگر را برای نظارت بر محیط‌زیست ایفا کنند.علاوه بر این، نانوذرات نقره بیوژنیک جدید گانودرما لوسیدوم (AgNPs)  فعالیت ضد میکروبی قوی در برابر چندین گونه باکتری از جمله اشریشیا کُلی، سودوموناس آئروژینوزا، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس نشان دادند.

دانشمندان این واقعیت را که نانوذرات نقره دارای خواص کاتالیزوری و ضدباکتریایی بارزتری نسبت به نانوذرات طلا هستند به ماهیت خاص لایه زیستی و اندازه خود ذرات نسبت می‌دهند.

تیم‌های علمی پژوهشگران ویتنامی از دانشگاه صنایع غذایی هوشی مین، دانشگاه وان‌لانگ و دانشگاه دوی تان و دانشمندان ایرانی از دانشگاه صنعتی قوچان، این پژوهش بین‌المللی را به رهبری دکترای علوم فنی، میخائیل تروبیتسین، استاد گروه شیمی عمومی بلسو انجام دادند.

قارچ گانودرما که در زبان انگلیسی به قارچ جاودانگی لقب داده می شود، در ژاپنی به نام «ریشی» و در چینی «لینگژی» شناخته می شود. گانودرما گروهی از قارچ‌هاست که چوب را می‌شکند یا باعث پوسیدگی سفید روی گونه‌های درختی خاص در محیط می‌شود.

قارچ ریشی هزاران سال است که در طب سنتی شرقی استفاده می‌شود، فرهنگ‌های باستانی که از قارچ ریشی در اقدامات درمانی خود استفاده می‌کردند، برای ریشی احترام زیادی قائل بودند که از آن به عنوان «قارچ جاودانگی» یاد می‌کردند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم