افتتاح سردخانه دومنظوره ۳۰۰۰ تنی محصولات کشاورزی در لرستان

امتیاز دهید
احداث سردخانه در لرستان

سردخانه دومنظوره ۳۰۰۰ تنی محصولات کشاورزی و مواد غذایی با اشتغالزایی برای 25 نفر در لرستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، پروژه سردخانه دومنظوره ۳۰۰۰ تنی محصولات کشاورزی و مواد غذایی شهرستان سلسله ۱۵ بهمن‌ماه با حجم سرمایه‌گذاری شش و نیم میلیارد تومان، افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

صید احمد مرادی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: «این سردخانه دو مداره یعنی زیر صفر و بالای صفر بوده و در امر ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند.»

وی تصریح کرد: «توسط سازمان جهاد کشاورزی لرستان ۲۵ فقره مجوز احداث سردخانه به ظرفیت بیش از یک‌صد هزار تن صادر شده است که نیاز به حمایت بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات را دارند.»

سردخانه مکانی است که عمدتاً مواد غذایی کوتاه مدت و احتمال خراب شدن آنها در شرایط عادی را ذخیره می‌‌کند.

این مواد غذایی ممکن است شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت و غیره باشد. تقریباً تمام اتاق‌های سردخانه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که این ویژگی‌ها بر اساس آنچه ذخیره می‌شود، از پیش پیکربندی شده‌اند.

تاسیسات سردخانه بر روی یک سیستم تبرید کار می‌کند که به حفظ دما و محیط مناسب مطابق با مشخصات هر کالای ذخیره شده کمک می‌کند. اجزای اصلی یک اتاق سردخانه عبارتند از:

کمپرسور: جزء اصلی است که اتاق سرد را اداره می‌کند. این تنها وسیله‌ای است که برای کار کردن به انرژی نیاز دارد.

کمپرسور تقریباً تمام برق یک اتاق سرد را مصرف می‌کند. برای افزایش دما و فشار بخار مبرد خارج شده از اواپراتور استفاده می‌شود. با افزایش فشار، نقطه جوش افزایش می‌یابد و کمپرسور می‌تواند مبرد (به عنوان مثال، آمونیاک) را در دمای کندانسور متراکم کند.

کندانسور: برای حذف گرما از مبرد و آب در گردش لازم است. تغییر فاز کندانسور را از گاز به مایع در دما و فشار بالا انجام می‌دهد. کندانسور به عنوان یک هیت سینک عمل می‌کند و راندمان تبادل حرارتی آن، تعیین کننده کارایی کارخانه سردخانه است.

گیرنده: میعانات مایع با فشار بالا در اینجا ذخیره می‌شود. اینجاست که مبرد پس از تغییر فاز از کندانسور می‌آید. پس از رسیدن به قطعه گیرنده، مبرد مایع به سمت شیر انبساط می‌رود تا دما و فشار را کاهش دهد.

دریچه انبساط: با استفاده از دستگاه دریچه گاز، دما و فشار مبرد را کاهش می‌دهد. فرآیند دریچه گاز از طریق اصطکاک انجام می‌شود و تغییر در دما و فشار مبرد وجود دارد، فشار آن از فشار گیرنده به فشار اواپراتور تغییر می‌کند.

اواپراتور: فرآیند چرخه‌ای که باعث کاهش دمای اقلام ذخیره شده می‌شود. گرما را از محفظه یا جوی که قرار است خنک شود می‌گیرد. سپس از این گرما برای تبخیر مبرد مایع استفاده می‌شود، به این ترتیب مواد غذایی، خنک نگهداری می‌شوند.

دمنده‌ها: هوای خنک شده از طریق فرآیند همرفت در سراسر اتاق پخش می‌شود، بنابراین، دمای مطلوب اتاق به دست می‌آید.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم