توسعه گردشگری کشاورزی در سمنان

امتیاز دهید
گردشگری کشاورزی در سمنان

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان خبر از صدور نخستین مجوز گردشگری کشاورزی برای مجموعه‌ای در شهر سمنان خبر داد.

به‌ گزارش ایرنا، محمد طاهریان روز پنجشنبه به رسانه‌ها گفت: «این مجوز گردشگری کشاورزی به واحد باغ سبز سمنان واقع در سنادره و به‌دنبال انعقاد تفاهم‌نامه توسعه گردشگری کشاورزی در استان سمنان، ارائه شده است.»

وی اضافه کرد: «گردشگری کشاورزی به هرگونه فعالیتی که در مزرعه یا مرتع انجام می‌شود که اجازه می‌دهد تا عموم مردم، برای سرگرمی، تفریح یا با اهداف آموزشی، برای دیدن و لذت بردن از فعالیت‌های روستایی مانند کشاورزی، دامداری، فعالیت‌های تاریخی، فرهنگی، برداشت محصول دست‌چین، فعالیت‌های طبیعی و جاذبه‌ها به مزرعه مراجعه ‌کنند، گفته می‌شود.»

به گفته‌ی سعیدرضا اصغری – فعال و پژوهشگر این عرصه، اراضی که می‌تواند به عنوان مزرعه گردشگری فعالیت کنند بدین منوال هستند:

  • اراضی دارای کاربری کشاورزی دارای کاربری باغ، زراعت و سیفی کاری بوده و امکان ساخت سازه‌ی ثابت در این اراضی دارای محدودیت است.
  • اراضی دارای کاربری منابع طبیعی، تحت اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بوده و  بر اساس مجوزهای بهره‌برداری در اختیار عشایر کوچرو و یا افراد حقیقی و حقوقی برای بهره‌برداری از فرآورده‌های فرعی جنگل و مرتع و زراعت چوب  قرار می‌گیرند و امکان ساخت سازه‌ی ثابت در این اراضی وجود ندارد.
  • اراضی داخل بافت روستایی و شهری دارای کاربری‌های مسکونی، تجاری، خدماتی، اراضی هستند که در محدوده طرح‌های هادی شهرها و روستاها قرار دارند.
  • عرصه‌های در اختیار مراکز پرورشی صنعتی تک‌محصولی، عرصه‌هایی هستند که بر اساس طرح‌های توجیهی و طرح‌های توسعه‌ای در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفته‌اند.
  •  این واحدها دارای پروانه بهره‌برداری فعالیت‌های صنعتی در حوزه پرورش دام و طیور، بی‌مهرگان (کرم ابریشم، زالو و حلزون و….) پرورش قارچ، نهالستان و گلخانه‌ها هستند.
  • اراضی در اختیار مجتمع‌های کشاورزی و صنایع وابسته این اراضی بر اساس تفاهم‌نامه‌ها و طرح‌های کلان در اختیار مراکز دولتی (دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی) و یا اشخاص حقیقی و حقوقی ( شرکت‌های کشت و صنعت، آستان قدس و بنیاد مستضعفان) در بخش خصوصی قرار گرفته‌اند هستند که بر اساس موافقتنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها یا بخش خصوصی تاسیس شده و در حال تولید و بهره‌برداری بوده و همچنین امکاناتی برای ارائه خدمات پذیرایی به گردشگران و بازدید‌کنندگان را دارایند.
  • عرصه‌های شیلاتی شامل آب‌های داخلی (دریاچه‌ها و رودخانه‌های داخلی، قنات‌ها) و آب‌های ساحلی ( سواحل دریاهای  جنوب و شمال کشور) می‌شود. صدور مجوز بهره‌برداری از این منابع (شیلات و آبزی پروری) تحت مدیریت سازمان شیلات و آبزی‌پروری کشور است.
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم