اولین کارگاه تولید عرقیات گیاهی در جهرم راه اندازی شد

امتیاز دهید
عرقیات گیاهی

مسئول صنایع تبدیلی و غذایی مدیریت جهاد کشاورزی جهرم از راه‌اندازی یک کارگاه تولید و بسته بندی مکانیزه عرقیات گیاهی درشهرک صنعتی این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید رهایی با بیان اینکه برای اولین بار در جهرم کارگاه مکانیزه عرقیات گیری به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع راه‌اندازی شده، عنوان کرد: ظرفیت تولید این مجموعه ۵۵۰ تن در سال است.

به گزارش ایسنا به نقل از جهادکشاورزی فارس او افزود: «این کارگاه با سرمایه اولیه ۲۵ میلیارد ریال شروع به کار کرده که یازده میلیارد ریال تسهیلات ساخت دریافت کرده و عرقیاتی مانند گلاب، نعنا، آویشن، بهار نارنج، چهل گیاه و… به بازار ارائه می‌کند.»

رهایی از جذب ۷۰۰ تن ماده خام در این کارگاه خبر داد و گفت: «این کارگاه با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه، سرعت جذب ماده خام در صنایع کشاورزی را به حداقل رسانده و باعث کاهش ضایعات در بخش کشاورزی شده است. او همچنین از اشتغال فصلی و دائم برای ۳۰ نفر در این کارگاه تولیدی اطلاع داد.»

درباره عصاره گیری گیاهان دارویی

آماده سازی گیاهان دارویی برای مقاصد آزمایشی گام اولیه و کلیدی در دستیابی به نتایج تحقیقات با کیفیت است. این شامل استخراج و تعیین کیفیت و کمیت ترکیبات زیست فعال قبل از انجام آزمایش بیولوژیکی مورد نظر است.

اگرچه عصاره‌ها، فراکسیون‌های فعال زیستی یا ترکیبات به‌دست‌آمده از گیاهان دارویی برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند، تکنیک‌های مربوط به تولید آن‌ها صرف‌نظر از آزمایش‌های بیولوژیکی مورد نظر، عموماً یکسان است.

مراحل اصلی در دستیابی به مولکول زیست فعال با کیفیت عبارتند از انتخاب حلال مناسب، روش‌های استخراج، روش‌های غربالگری فیتوشیمیایی، روش‌های شکنش و تکنیک‌های شناسایی.

حلال‌هایی که معمولاً در استخراج گیاهان دارویی استفاده می‌شوند، حلال‌های قطبی (مانند آب، الکل‌ها)، قطبی متوسط (مانند استون، دی کلرومتان) و غیرقطبی (مانند n-هگزان، اتر، کلروفرم) هستند.

به طور کلی، روش‌های استخراج شامل خیساندن، هضم، جوشانده، انفوزیون، پرکولاسیون، استخراج سوکسله، استخراج سطحی، استخراج به کمک اولتراسوند و استخراج به کمک مایکروویو است.

تفکیک و خالص سازی مواد فیتوشیمیایی با استفاده از تکنیک‌های مختلف کروماتوگرافی مانند کروماتوگرافی کاغذی، کروماتوگرافی لایه نازک، کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا به دست می‌آید.

در نهایت، ترکیبات به‌دست‌آمده با استفاده از تکنیک‌های شناسایی متنوع مانند طیف‌سنجی جرمی، طیف‌سنجی مادون قرمز، طیف‌سنجی فرابنفش و طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای مشخص می‌شوند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم