توسعه کشت گلخانه ای و افزایش دو برابری ظرفیت سردخانه های بوشهر

امتیاز دهید
گلخانه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از توسعه کشت گلخانه‌ ای در این استان خبر داد و گفت: «ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر بیش از دو برابر شده است.»

به گزارش مهر، خسرو عمرانی اظهار داشت: «در راستای توسعه کشت گلخانه‌ ای در استان بوشهر تلاش‌های خوبی صورت گرفته و طی سال‌های اخیر شاهد افزایش حدود پنج برابری سطح زیر کشت گلخانه‌ای در استان هستیم.»

وی توسعه صنایع تبدیلی خصوصاً در زمینه خرما را یکی از اولویت‌های مهم در استان دانست و بیان کرد: «در این راستا تلاش می‌شود تسهیلات لازم در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد تا زمینه توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی در استان فراهم شود.»

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: «در حال حاضر ۷۸ واحد بسته بندی و فرآوری خرما با ظرفیت ۸۸ هزار تن در استان بوشهر فعال است.»

وی از سرمایه‌گذاری ۲۳۹ میلیارد تومانی برای توسعه سردخانه‌های استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: «شاهد افزایش حدود ۱۳۰ درصدی ظرفیت سردخانه‌ای استان هستیم.»

عمرانی به افزایش ۱۱ درصدی تولید محصولات کشاورزی در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: «سالانه یک میلیون و ۵۸۴ هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود.»

گلخانه‌ها قاب‌هایی از سازه‌های متورم پوشیده شده با مواد شفاف هستند که در آن محصولات تحت شرایط محیطی کنترل شده رشد می‌کنند.

کشت گلخانه‌ای و همچنین سایر روش‌های کشت محیطی کنترل‌شده برای ایجاد ریزاقلیم‌های مطلوب تکامل یافته‌اند که به نفع تولید محصول در تمام طول سال یا بخشی از سال در صورت لزوم امکان‌پذیر است.

گلخانه‌ها و سایر فن‌آوری‌ها برای تولید گیاه در محیط کنترل‌شده با تولید خارج از فصل گیاهان زینتی و غذاهای با ارزش بالا در مناطق با آب و هوای سرد که تولید در فضای باز امکان‌پذیر نیست، مرتبط است.

پارامتر محیطی اولیه که به طور سنتی کنترل می‌شود دما است که معمولاً گرما را برای غلبه بر شرایط سرمای شدید فراهم می‌کند. با این حال، کنترل محیطی همچنین می‌تواند شامل خنک کردن برای کاهش دمای بیش از حد، کنترل نور، سایه یا اضافه کردن نور اضافی، سطوح دی اکسید کربن، رطوبت نسبی، آب، مواد مغذی گیاهی و کنترل آفات باشد.

طبقه بندی گلخانه

الف) گلخانه کم هزینه یا با تکنولوژی کم

گلخانه کم هزینه یک ساختار ساده است که با مواد محلی موجود مانند بامبو، الوار و غیره ساخته شده است. فیلم ماوراء بنفش (UV) به عنوان مواد روکش استفاده می‌شود. برخلاف گلخانه های معمولی یا پیشرفته، هیچ دستگاه کنترلی خاصی برای تنظیم پارامترهای محیطی در داخل گلخانه ارائه نمی‌شود.

با این حال، تکنیک‌های ساده‌ای برای افزایش یا کاهش دما و رطوبت به کار گرفته شده است. حتی شدت نور را می‌توان با استفاده از مواد سایه انداز مانند توری کاهش داد.

با باز کردن دیوارهای جانبی می‌توان دما را در طول تابستان کاهش داد. چنین ساختاری به عنوان پناهگاه باران برای کشت محصولات استفاده می‌شود.

در غیر این صورت، هنگامی که تمام دیواره‌های جانبی با فیلم پلاستیکی پوشانده می‌شوند، دمای داخل افزایش می‌یابد. این نوع گلخانه عمدتاً برای مناطق آب و هوایی سرد مناسب است.

 ب) گلخانه با تکنولوژی متوسط

کاربران گلخانه ترجیح می‌دهند با حداقل سرمایه‌گذاری، چیدمان کنترل دستی یا نیمه اتوماتیک داشته باشند. این نوع گلخانه با استفاده از لوله‌های آهن گالوانیزه (G.I) ساخته می‌شود.

پوشش سایبان با کمک پیچ به سازه متصل می‌شود. کل سازه به طور محکم با زمین ثابت شده است تا در برابر مزاحمت در برابر باد مقاومت کند.

فن‌های خروجی با ترموستات برای کنترل دما ارائه شده است. پدهای خنک کننده تبخیری و ترتیبات مه پاش نیز برای حفظ رطوبت مطلوب در داخل گلخانه ساخته شده است.

از آنجایی که این سیستم‌ها نیمه اتوماتیک هستند، از این رو نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارند و حفظ یک محیط یکنواخت در طول دوره کشت بسیار دشوار و دست و پا گیر است. این گلخانه ها برای مناطق اقلیمی خشک و مرکب مناسب هستند.

ج) گلخانه با فناوری پیشرفته

برای غلبه بر برخی از مشکلات در گلخانه با فناوری متوسط، یک گلخانه با فناوری پیشرفته که در آن کل دستگاه، کنترل پارامترهای محیطی، برای عملکرد خودکار پشتیبانی می‌شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم