ایران در لیست کشورهای کم‌کار در زمینه‌ی حذف چربی‌های مضر ترانس

امتیاز دهید
خوراکی های خوشمزه - چربی ترانس

کشورهای فقیر در حذف چربی‌های ترانس ناسالم از غذا، عقب افتاده‌اند، این خبری است که از گزارش سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است.

سازمان جهانی بهداشت، هفتم دسامبر با اعلام این خبر افزود: کشورهای ثروتمندتر در حذف چربی‌های مضر ترانس از رژیم‌های غذایی پیشرفت دارند، اما کشورهای فقیرتر که بیشترین تلفات بیماری‌های قلبی را به دلیل مصرف چنین چربی‌هایی را دارایند از این قافله عقب مانده‌اند.

چربی ترانس یک ترکیب مصنوعی با ماندگاری طولانی است که برای تهیه غذاهای سرخ شده، کیک، بیسکویت، روغن‌های پخت‌وپز، اسپری‌ها و غذاهای بسته‌بندی شده استفاده می‌شود. مصرف چربی ترانس می‌تواند سطح کلسترول را در بدن افزایش داده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

به گفته‌ی «فرانچسکو برانکا»، مدیر تغذیه و ایمنی مواد غذایی سازمان جهانی بهداشت، این امر منجر به (پیشگیری) از حدود 500000 مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در سال می‌شود.

بر اساس گزارش پیشرفت سازمان جهانی بهداشت، چهل کشور «سیاست‌های بهترین عملکرد» را برای حذف چربی‌های ترانس تولید شده صنعتی از منابع غذایی تا سال 2023 اتخاذ کرده‌اند، هدفی که وزرای بهداشت در می 2018 تعیین کردند،  از 1.4 میلیارد نفر محافظت کرده است.

با این حال، کشورهایی که بیشترین چربی ترانس را در تامین مواد غذایی خود دارند، هنوز این سیاست‌های حیاتی را تصویب نکرده‌اند و راه درازی برای رسیدن به هدف سازمان بهداشت جهانی پیش رو دارند.

این موسسه با استناد به داده‌های موسسه سنجش و ارزیابی سلامت گفت که 10 کشور از 15 کشوری که تخمین زده می‌شود بیشترین بار بیماری ناشی از چربی‌های ترانس را دارا هستند و سیاست‌های جدی اتخاذ نکرده‌اند، کشورهای مصر، ایران، مکزیک، آذربایجان، اکوادور، پاکستان، جمهوری کره، بوتان، نپال و استرالیا هستند.

اتحادیه بین‌المللی غذا و نوشیدنی متعهد شده است که چربی‌های ترانس صنعتی را تا سال 2023 از تولید خارج کند و سازمان بهداشت جهانی بر این موضوع نظارت دارد.

منابع اسیدهای چرب ترانسی که از انواع گوشت و محصولات لبنی جذب می‌شوند پایین است و بر سلامت انسان آسیب زیادی وارد نمی‌کند و بیشترین آسیبی که از مصرف اسیدهای چرب ترانس ایجاد می‌شود از طریق محصولات صنایع غذایی است که  حاوی روغن‌های گیاهی نیمه هیدروژنه هستند.

بر اساس پژوهشی که مینا اسماعیلی، مرتضی عبداللهی، مرجان عجمی و آناهیتا هوشیارراد از انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به همراه زهرا عبداللهی و فروزان صالحی از دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت انجام داده‌اند، استان سمنان به عنوان پرمصرف‌ترین استان چربی ترانس، استان‌های آذربایجان غربی و خراسان به عنوان استان‌های با مصرف بالاتر از میانگین کشور، فارس و خوزستان نماینده استان‌های کم‌مصرف و استان لرستان به عنوان مصرف برابر با میانگین کل کشور، آورده شده‌اند.

اسیدهای چرب ترانس به کمتر از 2 درصد در روغن خانوار کاهش یافته و  مقایسه پروفایل اسیدهای چرب روغن نیمه هیدروژنه در طی دهه 80 و سال 1393 نشان می‌دهد که میزان اسیدهای چرب اشباع در این روغن افزایش چشم‌گیری نداشته، در حالی که اسیدهای چرب ترانس به مقدار قابل توجهی کاهش یافته، در نتیجه الگوی کیفی این روغن در طی یک دهه بهبود یافته است.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم