بازار باباکو یک تجارت الکترونیک از ایتالیا است که خواروبار فروشی محصولات زشت را با رویکرد مدل کسبوکار اشتراکی میفروشد. هدف آنها کاهش ضایعات مواد غذایی و آوردن طعم بینظیر غذاهای غیرعادی به خانه است.
باباکو مارکت یک سرویس تحویل غذا با اشتراک محصولات ناقص است اما کوپنهای تخفیف تا 30 درصد نسبت به فروشگاه دارد.
استارتآپ باباکو مارکت مستقر در لومباردو، 6.3 میلیون یورو سرمایههای سری A را جذب کرده است و سرمایه مادامالعمر خود را به 8.1 میلیون یورو رسانده است.
بازار باباکو ایتالیا محصولات غذایی را توزیع میکند که دارای نقصهای ظاهری کوچک یا کیفیتهای دیگری هستند که معمولاً باعث دور ریختن محصولات میشوند.
ارقام نشان میدهد که حداقل 6 درصد از کل انتشار گازهای گلخانهای اتحادیه اروپا از ضایعات مواد غذایی ناشی میشود، اتحادیه اروپا بیش از یک دههی پیش، به ممنوعیت طولانی مدت فروش میوه و سبزیجات بدشکل پایان داد.
باباکو، میوه، سبزیجات و سایر غذاها را از 100 تولیدکننده جمع آوری میکند و آنها را در جعبههای غذایی عرضه شده در چهار منطقه ایتالیا (لمباردی، امیلیا رومانیا، ونتو و پیمونت) از طریق خدمات اشتراک مواد غذایی پایدار خود توزیع میکند.
این استارتآپ در ماه می ۲۰۲۰ توسط بنیانگذاران ایتالیایی، فرانچسکو گیلبرتی و لوکا ماسائرتی که از چند استارتآپ غذایی مشابه در ایالات متحده الهام گرفتهاند، تأسیس شد.
به گفته باباکو، حدود 35000 جعبه غذا از بازار خود در سال 2021 ارسال شده است و این شرکت انتظار دارد این رقم در سال جاری بیش از دو برابر شود.
پس از افزایش دستمزدهای سری A، باباکو قصد دارد با جذب کارکنان اضافی، سرمایهای را برای توسعه در بازارهای بینالمللی تامین کند.
نام این استارتاپ از یک میوه گرفته شده است،باباکو، میوهای ستارهای شکل است که در نگاه اول ممکن است آن را با فلفل اشتباه بگیرید، اما اگر طعم آن را بچشید شبیه کمی آناناس و کمی توتفرنگی است.
در واقع، باباکو مارکت میخواهد میوهها و سبزیجاتی را به خانه بیاورد که با آنچه شما عادت کردهاید متفاوت است، محصولاتی با ایرادات پوستی کوچک، با شکلهای زیبا و اندازههای کوچکتر که توسط کانالهای سنتی مانند سوپرمارکتها پذیرفته نمیشوند و به همین دلیل اغلب برای ضایعات مصرف میشوند.
آنها میگویند با دقت، تولیدکنندگان ایتالیایی را انتخاب میکنیم که عاشق سرزمین خود هستند و از میوههای آن مراقبت میکنند، افرادی که عاشق کار خود هستند و مانند ما نمیخواهند غذاهایی را که در مسابقات زیبایی که با استانداردهای سایر کانالهای توزیع برگزار می شود، هدر دهند.
اینگونه بود که باباکو مارکت با جعبههای اشتراک خود متولد شد تا غذای خوب را ذخیره کرده و مستقیماً به خانه شما بیاورد.
در دو سال کوتاه، باباکو مارکت به یک تجارت در حال رشد تبدیل شده است که به هزاران مشتری وفادار خدماترسانی میکند، فرانچسکو و تیمش جاهطلبی عظیم و کشش ثابت شدهای دارند.
ضایعات مواد غذایی، امروزه معضلی بزرگ برای حل است، در سطح جهانی، تخمین زده میشود که حدود یک سوم مواد غذایی تولید شده هدر میرود – میوهها و سبزیجاتی که یا برداشت نمیشوند یا دور ریخته میشوند، زیرا انتظارات مصرفکنندگان را برآورده نمیکنند یا مشخصات خردهفروشان بخش بزرگی از آن را به حساب میآورند.
طبق آخرین گزارش Fusions در مورد میزان ضایعات مواد غذایی اروپا، سالانه 88 میلیون تن غذا در اتحادیه اروپا هدر میرود و 26.4 میلیون تن در سطح تولید و فرآوری، جایی که بازار باباکو کار میکند، هدر میرود.
مردم در سراسر اروپا به سمت یک سبک زندگی سالمتر حرکت میکنند، جایی که محصولات از کجا میآیند، بستهبندی آنها و شهرت خردهفروش به طور فزایندهای، عوامل قدرتمندی در تصمیمگیری مصرفکننده هستند.
معرفی استارتاپ بریتانیایی مقابله با هدررفت مواد غذایی OddBox