بیماری ‌های توت فرنگی (1)

امتیاز دهید
گیاه توت فرنگی

بیماری توت فرنگی می تواند میوه، گل، برگ، ریشه و طوقه گیاهان توت فرنگی را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی باعث از بین رفتن کل گیاه شود.

در حالی که بسیاری از مشکلات ناشی از باکتری‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها و ویروس‌ها با مشاهده علائم قابل درمان هستند، برخی از جدی‌ترین بیماری‌های گیاه توت‌فرنگی پس از قرار گرفتن گیاهان در زمین قابل درمان نیستند.

اما تولیدکنندگان خانگی و تولیدکنندگان ارگانیک گزینه‌های ارگانیک زیادی را پیدا خواهند کرد که بیماری‌های توت فرنگی را کاهش می‌دهند.

لکه زاویه ای

بیماری لکه زاویه ای توت فرنگی

لکه زاویه ای برگ ابتدا به صورت ضایعات آغشته به آب در سطح زیرین برگ ها و کاسه گل اطراف میوه ظاهر می شود. همانطور که تراوش باکتری خشک می شود، چیزی که خواهید دید یک پودر سفید است

به دنبال آن تغییر رنگ بنفش یا قرمز برگ در زاویه‌ای نسبت به ساقه‌ای که به آن متصل شده است. در اطراف ناحیه آسیب دیده برگ زردی (کلروز) وجود خواهد داشت.

گاهی اوقات، این عفونت با باکتری Xanthomonas fragariae می‌تواند باعث مرگ ناگهانی کل گیاه شود، اما این اتفاق نادر است.

این وضعیت معمولاً به خودی خود تأثیر عمده‌ای بر تولید میوه ندارد، اما می‌تواند یکی از عواملی باشد که شما را از به دست آوردن محصول خوب باز می‌دارد.

اسپری‌های گیاهی حاوی مس، لکه‌های زاویه‌ای برگ را در گیاهان جوان کنترل می‌کند.

یک آنتی بیوتیک برای گیاهان به نام والیدامایسین می‌تواند مشکل را در گیاهان بالغ کنترل کند. اما اگر توت فرنگی را برای مصرف خانگی پرورش می دهید، کاربردی‌ترین روش مدیریت خاک است.

باکتری که باعث ایجاد لکه های زاویه‌دار در برگ می‌شود فقط روی مواد گیاهی زنده می‌ماند. اگر روی ورمیکولیت یا سنگی که در کشت هیدروپونیک استفاده می‌شود نتواند رشد کند، اگر گیاهان توت فرنگی و ریشه‌های آن از زمین یا ظروف رشد آنها جدا شوند، در زمستان زنده نمی‌ماند.

آنتراکنوز

بیماری آنتراکنوز توت فرنگی

آنتراکنوز یک عفونت قارچی است که می‌تواند به طوقه، ساقه، برگ و میوه گیاهان توت فرنگی حمله کند.

شما می‌توانید آنتراکنوز را با تراوش نارنجی اسپورهایی که روی قسمت‌هایی از گیاهی که می‌کشد ایجاد می‌شود، تشخیص دهید.

این هاگ‌ها با پاشیدن آب در بالای سر پخش می‌شوند. اگر باران نبارید و بعد از اینکه میوه جا افتاد، آبیاری سربار انجام ندهید، حداقل می‌توانید محصول خود را نجات دهید، اگرچه ممکن است گیاهان آسیب ببینند.

راه های از بین بردن قارچ روی پیوندهای توت فرنگی

این قارچ می تواند تا 9 ماه پس از مرگ گیاه توت فرنگی که روی آن رشد می ‌رد، در زمین زنده بماند. مهم است که گیاهان آلوده را در زمین رها نکنید یا پس از مرگ آنها را زیر پا نگذارید.

اگر توده کمپوست شما به اندازه‌ای گرم شود که پاتوژن ها را بکشد، کمپوست کردن گیاهان توت فرنگی آلوده به آنتراکنوز اشکالی ندارد.

جلوگیری از گسترش آنتراکنوز با انتخاب گیاهان توت‌فرنگی که بیرون می‌آورید آغاز می‌شود.

برای از بین بردن بیماری، باید گیاهان توت فرنگی  به مدت 30 دقیقه در یک حمام آب گرم – 30 درجه سانتیگراد قرار دهید تا وقتی آنها را در آب داغ قرار می‌دهید، شوکه نشوند.

سپس پیوند توت فرنگی شما باید به مدت 10 دقیقه، نه کمتر و نه بیشتر در آب گرم شده با دمای 45 تا 46 درجه سانتیگراد، نه گرمتر و نه سردتر غوطه‌ور شود.

ماندن بیش از حد گیاهان در حمام آب داغ ممکن است به آنها آسیب برساند و گرم نکردن آب به اندازه کافی باعث از بین رفتن قارچ نمی شود. در نهایت، گیاهان شما باید نیم ساعت قبل از کاشت در دمای اتاق خنک شوند.

روش دیگر، می‌توانید پیوندها را در مخلوطی از قارچ‌کش‌های قرار دهید.

می توان خاکی که در آن توت فرنگی می‌کارید با قارچ کش برای کاهش مشکلات آنتراکنوز پیش تیمار کرد.

پرورش دهندگان توت فرنگی تجاری برای جلوگیری از آنتراکنوز خاک را با متیل بروماید به همراه InLine بخور می دادند، اگرچه این ترکیب شیمیایی به طور قطع برای قارچ ها بیش از قارچ سمی است.

یکی دیگر از روش‌های آماده‌سازی خاک این است که تابستان قبل از کاشت، آن را با پلاستیک سیاه پوشانده شود. این روش در آب‌و‌هوای تابستانی گرم و آفتابی کار می‌کند. اگر در تابستان توت فرنگی بکارید، از آفتاب گرفتن در زمستان نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

هنگامی که بوته های توت فرنگی خود را در زمین قرار دادید، مهم است که از آبیاری سربار که باعث پاشیدن آب می‌شود اجتناب کنید. سیستم های آبیاری قطره‌ای یا میکرو بارانی ترجیح داده می شوند.

هیچ قارچ کش «ارگانیک» وجود ندارد که آنتراکنوز را از بین ببرد، اما ممکن است بتوانید با انتخاب دقیق محل کاشت توت فرنگی، مشکل را کاهش دهید.

یکی از راه‌های انتشار آنتراکنوز به توت فرنگی از گیاهان دیگری است که این بیماری را در خود جای داده‌اند.

گوجه فرنگی، زینیا، فلفل، کرفس، دلفینیوم و ماشک کاشته شده در نزدیکی گیاه توت فرنگی می توانند آن را به آنتراکنوز آلوده نگه دارند. نزدیکی به درختان بادام و کاج نیز می‌تواند مشکل ساز باشد.

پوسیدگی چرمی با لکه‌های قهوه ای

پوسیدگی چرم با لکه‌های قهوه‌ای یک قارچ بیماری زا نسبتا شایع (Phytophthora cactorum) است که می‌تواند توت فرنگی را در هر مرحله از رشد تحت تاثیر قرار دهد و  توت فرنگی سبز را آلوده کند.

این بیماری می‌تواند توت فرنگی رسیده را آلوده کندو معمولاً کمترین آسیب را به کشاورزان تجاری وارد می‌کند.

با این حال، باغبان‌های خانگی می‌توانند بسیاری از توت‌فرنگی‌ها را به خاطر قارچ از دست بدهند، اگر برای جلوگیری از عفونت مراقب نباشند.

عفونت میوه‌های سالم و لکه‌های قهوه‌ای متعاقب آن بر روی توت فرنگی ناشی از پوسیدگی چرم معمولاً در دوره‌های هوای مرطوب اتفاق می افتد.

آب و هوای بارانی بهار، زمینه را برای عفونت فراهم می‌کند. هاگ‌های قارچ در خاک باقی می‌مانند و در صورت وجود دوره‌های مرطوب طولانی می توانند توت فرنگی را آلوده کنند.

لکه‌های قهوه‌ای روی توت فرنگی به راحتی روی میوه‌های نابالغ دیده می‌شود. اگر میوه هنوز سبز یا سفید باشد، لکه ها بیشتر نمایان خواهند شد.

میوه‌های رسیده نیز می‌توانند پوسیدگی چرم ایجاد کنند. با این حال، لکه های قهوه‌ای معمولاً به این اندازه قابل توجه نیستند.

گاهی اوقات، تغییر رنگ حتی به رنگ بنفش یا فقط تیره شدن توت فرنگی در ناحیه آلوده است. معمولا همراه با تغییر رنگ، بو و طعم نامطبوع در توت‌های آلوده وجود خواهد داشت.

چگونه از لکه های قهوه ای روی توت فرنگی جلوگیری کنیم؟

  • پیشگیری از پوسیدگی چرم کلید برداشت توت فرنگی سالم است. اولین و مهم‌ترین مرحله این است که مکانی را برای تخت توت فرنگی خود انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد.

زهکشی خوب خاک از ایستادن آب جلوگیری می‌کند. فقدان آب ایستاده باعث می‌شود قارچ به اندازه کافی در تماس با توت فرنگی بماند تا آنها را آلوده کند.

  • از مالچ مانع ضخیم استفاده کنید. یک لایه خوب از نی تمیز می تواند از گسترش پوسیدگی چرم جلوگیری کند. کاه تمیز به کاهش یا حذف پاشش باران کمک می‌کند و می تواند به زهکشی کمک کند.
  • از سایه دوری کنید. توت فرنگی‌های خود را در آفتاب کامل بکارید تا شرایط مساعد برای عفونت قارچی را به حداقل برسانید.
  • ردیف ها را موازی با جهت بادهای غالب بکارید. اکثر مکان‌ها آب و هوا را در آنجا، کم و بیش، از یک جهت کلی دریافت می‌کنند. اگر ردیف های توت فرنگی خود را با باد غالب بکارید، میوه و برگ‌های بوته‌های توت فرنگی شما سریعتر خشک می شوند.
  • از کاشت بیش از حد متراکم خودداری کنید. حتماً فضای کافی بین بوته‌های توت فرنگی خود را برای تسهیل خشک شدن حفظ کنید.
  • علاوه بر این، استفاده نامناسب از کود نیتروژن می‌تواند باعث رشد رویشی متراکم شود که بر روی توت‌ها سایه می اندازد و محیطی مساعد برای عفونت ایجاد می کند.
  • زودتر میوه بچینید به محض اینکه گیاهان هر روز خشک می‌شوند، به چیدن بروید؛ حذف توت فرنگی در اسرع وقت در طول روز می تواند عفونت را کاهش دهد.
  • مراقب میوه هایی باشید که دارای لکه های قهوه ای روی توت فرنگی هستند. برای سلامت گیاهان باقی مانده ضروری است که توت فرنگی های دارای لکه های قهوه ای در سریع ترین زمان ممکن از تکه توت فرنگی حذف شوند. اگر توت فرنگی با پوسیدگی چرم در مزرعه رها شود، ارگانیسم عامل تکثیر شده و پخش می شود.
  • به عنوان آخرین رویکرد، می توان از قارچ کش ها استفاده کرد.

اثر فراصوت و بسته بندی های ضدمیکروبی در بسته بندی آب توت فرنگی طی انبارداری

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم