بیماری های توت فرنگی (2)

امتیاز دهید
توت فرنگی بر روی بوته 0 بیماری های توت فرنگی

در مطلب گذشته، بیماری های توت فرنگی از جمله لکه زاویه ای، آنتراکنوز و پوسیدگی چرمی این گیاه مورد بررسی قرار گرفت در این سیاهه نیز، چهار مورد دیگر مرور می‌شود.

پوسیدگی میوه بوتریتیس

بیماری بوتریتیس توت فرنگی

پوسیدگی میوه Bortrytis یک مشکل برای پرورش‌دهندگان توت فرنگی در سراسر جهان است. این قارچ همه جا می‌تواند به میوه‌ها قبل یا بعد از برداشت حمله کند و یک توت فرنگی قرمز و آبدار زیبا را در عرض چند ساعت به توده‌ای غیراشتهاآور و عفونی از کپک خاکستری تبدیل کند.

پوسیدگی میوه Bortrytis به گل‌های توت فرنگی نیز حمله می‌کند. در شرایط دمای نسبتاً پایین، بین 15 تا 22 درجه سانتیگراد و رطوبت بالا، تا 80 درصد محصول شما می‌تواند در اثر پوسیدگی میوه بورتیتیس از بین برود.

هاگ‌های Bortrytis روی برگ‌های بالغ فرود می‌آیند و منتظر می‌مانند تا بمیرند. همانطور که برگ بالغ می‌شود و شروع به پوسیدگی می‌کند، قارچ، هاگ‌هایی تولید می‌کند که در گل‌ها فرو می‌روند.

آنها ممکن است گل را کاملاً بکشند یا در اعماق برچه‌ها فرود بیایند و در آنجا به حالت خفته در انتظار تشکیل میوه و شروع تولید قند باشند.

با شیرین‌تر شدن توت فرنگی، قارچ‌ها رشد می‌کنند. کپک خاکستری مشخص ممکن است قبل یا بعد از برداشت میوه قابل توجه باشد.

راه‌های جلوگیری و مهار این بیماری

  • یکی از راه‌های جلوگیری از رشد بوتریتیس در توت‌فرنگی رسیده، سردکردن آن‌ها بلافاصله پس از برداشت است.
  • حتی یک ساعت انتظار می‌تواند به قارچ فرصتی بدهد تا میوه تازه چیده شده را از بین ببرد. توت فرنگی‌ها باید بین 0 تا 3 درجه سانتیگراد خنک شوند و تا قبل از مصرف در آن دماها نگهداری شوند.
  • اگر توت کپک زده را در یک پوسته یا صاف دیدید، فوراً آن را بردارید تا از آلودگی تمام توت فرنگی‌های دیگر در ظرف جلوگیری کنید.
  • اگر کپک خاکستری مشکل تکراری در توت فرنگی‌های باغی است، سعی کنید آنها را از هم جدا کنید تا هوای بیشتری در اطراف برگ‌ها و گل‌ها گردش کند و محیطی ایجاد کنید که در آن کپک‌ها نتوانند رشد کنند.
  • یا توت فرنگی‌های خود را در سبدهای آویزان پرورش دهید. اگر توت فرنگی را در یک بستر مرتفع پرورش می‌دهید، آن ها را در امتداد لبه ها بکارید تا دونده‌های آن روی لبه آویزان شوند و هوا و آفتاب بیشتری دریافت کنند.
  • اگر توت فرنگی‌های خود را در گلخانه پرورش می‌دهید، حرارت را دو تا چهار بار در هفته افزایش دهید تا گیاهان شما شب را در دمای 25 درجه سانتیگراد بگذرانند. این امر از رشد قارچ جلوگیری می‌کند.
  • مطمئن شوید که فن های شما روی تایمر هستند تا جریان هوای کافی روی محصول شما وجود داشته باشد.
  • پرورش دهندگان تجاری توت فرنگی اغلب سعی می کنند کپک خاکستری بورتیتیس را با عوامل شیمیایی سمی کنترل کنند. مشکل آزمایش کپک خاکستری سمی این است که به قدری تکثیر می شود که جهش هایی رخ می دهد که توانایی مقاومت در برابر قارچ کش‌ها را دارد.

پوسیدگی زغال چوب (همچنین به عنوان ماکروفومینا شناخته می‌شود)

پوسیدگی زغال چوب یک بیماری توت فرنگی است، این بیماری توسط قارچ Macrophomina phaesolina  ایجاد می‌شود. این عفونت قارچی علائمی مشابه بیماری قارچی دیگر توت فرنگی به نام فوزاریوم دارد.

پوسیدگی زغال از خاک وارد ریشه شده و تاج گیاه را آلوده می‌کند. اگر در ابتدا رشد آن متوقف شود گیاه سبز می‌ماند.

اما اگر متوقف نشود تمام برگ‌ها به جز نزدیک‌ترین برگ‌ها به تاج می‌میرند و در نهایت خود تاج خشک می‌شود و به مواد گیاهی نارنجی و قهوه‌ای تبدیل می‌شود.

پوسیدگی زغال چوب زمانی اتفاق می‌افتد که توت‌فرنگی‌ها آنقدر آب دریافت می‌کنند که ریشه‌های آن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و زمانی که گیاهان تحت استرس شدید گرما و خشکی قرار دارند.

همچنین می تواند زمانی که گیاهان توت فرنگی توسط کنه‌ها مورد هجوم قرار می‌گیرند روی دهد.

شخم زدن مجدد بوته‌های توت فرنگی آلوده به خاک باعث تداوم بیماری می شود، اما فقط گیاهان توت فرنگی نیستند که می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

پوسیدگی زغال چوب همچنین در حدود 500 سبزی و غلات از جمله یونجه، ذرت، نخود، کلم، بادام زمینی، فلفل، سورگوم، سیب زمینی شیرین و گندم رخ می دهد. خاکی که هر یک از این گیاهان در آن رشد کرده اند ممکن است آلوده باشد.

روش‌های کنترل این بیماری

  • خلاص شدن از شر پوسیدگی زغال چوب با روش های ارگانیک چالش برانگیز است. آفتاب‌گیری، پوشاندن زمین با پلاستیک سیاه برای گرم کردن آفتاب تابستان و استریل کردن آن، ممکن است کمک کند.
  • چرخاندن توت فرنگی و سایر گیاهان حساس با کلم بروکلی یا گیاهان خردل تعداد اسپورهای پوسیدگی زغال چوب را در خاک کاهش می دهد، همانطور که پودر گیاه خردل (سبزیجات، نه چاشنی) وارد خاک می شود.
  • اگر می توانید آنها را پیدا کنید، گیاهان توت فرنگی چندلر یا Seascape را بکارید. در برابر پوسیدگی زغال چوب مقاومت کمی دارندو همیشه مراقب باشید که از آوردن خاک یا کمپوست آلوده به پچ توت فرنگی خودداری کنید.

پژمردگی فوزاریوم

بیماری فوزاریوم توت فرنگی

پژمردگی فوزاریوم یک بیماری قارچی است که می‌تواند کل محصول توت فرنگی شما را از بین ببرد. این بیماری شایع توت فرنگی که توسط قارچ Fusarium oxysporum ایجاد می‌شود، در هوای گرم و خشک خود را نشان می‌دهد.

این بیماری می تواند باعث رشد آهسته، کوتاهی رشد، پژمرده شدن برگ‌های مسن‌تر و تغییر رنگ طوقه‌ها شود.

پژمردگی فوزاریوم یک بیماری خاکی است. این نوع پاتوژنی است که می‌توانید با خاک یا کمپوست آلوده به تکه توت فرنگی خود وارد کنید.

تیغه‌های روتوتیلر، بیل‌ها و گاوآهن‌های روی تراکتور می‌توانند قارچ را از یک مزرعه به مزرعه دیگر منتقل کنند.

باقی ماندن برگ‌ها، ریشه‌ها یا میوه‌های خشک شده گیاهان آلوده روی خاک یا تبدیل آن به زیر خاک در پایان فصل رشد می‌تواند مشکل را برای فصل رشد بعدی تداوم بخشد.

یک مشکل جزئی در یک سال می تواند منجر به نابودی کامل محصول شما در سال بعد شود.

راه‌های پیشگیری و کنترل

  • تابستان قبل از کاشت، خاک خود را با قرار دادن پلاستیک سیاه روی تخت توت فرنگی خود آفتابی کنید. گرما باعث از بین رفتن باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا در خاک می‌شود.
  • انواع توت فرنگی را بکارید که تا حدودی در برابر پژمردگی فوزاریوم مقاومت دارند، مانند سان آندریاس و ونتانا.
  • تکه توت فرنگی خود را با یک تکه بروکلی جایگزین کنید. بقایای کلم بروکلی قارچ فوزاریوم را سرکوب می کند.
  • اگر گیاهان توت فرنگی خود را با کمپوست تغذیه می کنید، مطمئن شوید که مواد گیاهی موجود در آن کاملاً تجزیه شده است. قارچ فوزاریوم از فرآیند پوسیدگی تغذیه و پس از تجزیه کامل رشد نمی‌کند.

از ابزارهایی که در معرض گیاهان پژمرده شده‌اند در اطراف گیاهانی که در معرض پژمردگی نبوده‌اند استفاده نکنید، مگر اینکه ابتدا آنها را با سفید کننده ضدعفونی کنید.

  • با گیاهان خود مهربان باشید اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه کافی آبیاری می‌شوند. کنه های عنکبوتی را درمان کنید. آنها را از گرمای شدید و خشکسالی محافظت کنید.

 بیماری ‌های توت فرنگی (۱)

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم