تاسیس کانون دانش، صنعت و بازار برای صنایع چرم و طیور

امتیاز دهید
صنعت دام و طیور و صنعت چرم

تاسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در دو حوزه مرغ و طیور و همچنین صنعت چرم طبیعی به تصویب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری با توجه به گستردگی فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دو حوزه صنعت چرم و مرغ و طیور، این نهاد درخواست‌ها برای تاسیس کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار را در این دو حوزه بررسی و تصویب کرد.

در نشست کمیسیون راهبری کانون‌ها که به همین منظور، با حضور پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری‌سازی‌فناوری، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، محمد جواد پیش بین رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات، حاجی پور نماینده اتاق بازرگانی و جمعی دیگر از مسئولین صنفی و تولیدکنندگان برگزار شد، ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری را ترغیب کرده است که در حوزه مرغ و طیور متمرکز شوند.

تولید محصول با کیفیت‌تر و بومی‌سازی نهاده‌ها و داروهای مورد استفاده در این بخش از جمله حوزه‌های مورد علاقه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری در این نشست یکی از بنیادی‌ترین ماموریت‌های کانون‌ها را رسوخ فناوری به بخش و صنف مرتبط با آنها دانست و افزود:در بخش مرغ و طیور نیز پتانسیل قابل توجهی برای فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور وجود دارد.

پیمان صالحی گفت: «مصوبات شورایعالی  انقلاب فرهنگی و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز زمینه‌های بسیاری خوبی برای فعالیت کانون‌ها ایجاد کرده است.»

وی افزود: «برخی کانون‌ها توانسته‌اند که از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنند، به نحوی که ما آنها را تا مرحله تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی همراهی کردیم.»

صالحی تاکید کرد:در صورت تاسیس کانون‌های نوآوری یا عرضه طرح‌های کلان، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از هیچ حمایتی فروگذار نخواهد کرد.

به گفته وی، نقطه قوت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در حوزه طیور و همچنین چرم نیز می‌تواند این موضوع باشد که قبلاً معاونت در این خصوص برنامه‌های بسیاری را اجرایی کرده است و شرکت‌های قوی دانش‌بنیان در رشته دام و طیور در حال فعالیت هستند.

از آنجا که صنعت مرغ و طیور نیازمند حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است تا امنیت غذایی در این بخش تامین شود، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مرغ و طیور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌تواند، نقش هماهنگ کننده بین سیاستگذار و بخش خصوصی را  ایفا کند.

همچنین دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در این نشست با توجه به اهمیت تاسیس زنجیره تولید و ارزش در هر یک صنایع کشور، گفت: شاید رسالت کانون در رابطه با همین زنجیره ارزش معنی پیدا کند.

محمدحسن عصاره افزود: «موضوع امنیت غذایی در کشور مسئله حساسی است که باید به آن توجه ویژه نشان داده شود. کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مرغ و طیور هم به عنوان تشکلی نیمه خصوصی و دولتی می‌تواند نقشی کلیدی در این خصوص ایفا کند.»

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: مرغ و طیور از جمله اقلام مهم در سبد غذایی شهروندان است و تامین امنیت غذایی در این حوزه از همان ابتدا مورد تاکید معاونت بوده است.

مصطفی قانعی افزود: «به همین دلیل، تاسیس کانون در این صنف، می‌تواند تلاش‌ها برای توسعه فناوری و ارتقای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و این صنعت را شدت بخشد.»

صنعت چرم و فناوری

مطابق آمارهای اعلامی معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۳۹۸ میزان تولید چرم سبک و سنگین به ترتیب برابر با ۴۲ و ۸۲ و در مجموع ۱۲۴ میلیون فوت مربع بوده است.

بخش عمده‌ای از این تولید به صورت خام صادر می‌شود. دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تلاش است تا با تاسیس کانون در این حوزه، شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان و همچنین استارتاپ‌ها را به این سمت هدایت کند.

تا زمانی که تعداد شرکت‌های فناور و فعالان نوآوری در حوزه چرم کشور افزایش نیابد، نمی‌توان انتظار داشت که صنعت چرم کشور از حیات سنتی عبور کند و وارد دوره فناورانه شود.

در حال حاضر سالانه حدود ۱۸ میلیون کشتار دام در کشور صورت می‌گیرد که منبع مناسبی برای تولید مصنوعات و محصولات چرمی دارای ارزش افزوده است.

مدیرعامل یک مجموعه بزرگ تولید چرم در این نشست ابراز کرد که اکنون، با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم، فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های داخلی فراهم شده است تا برند خود را توسعه دهند و برای اولین بار در شرکت ما تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

بر این اساس مقرر شدتا ارتباط ویژه بین شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت اشیاء و نانوفناوری و صنعت چرم کشور ایجاد شود و با تاسیس کانون هماهنگی صنعت، دانش و بازار صنعت چرم طبیعی موافقت شد.

در این نشست همچنین موضوع تمدید مجوز سه ساله فعالیت کانون حمل و نقل ریلی شهری مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تایید شد.

نبود صنایع فرآوری، دومین چرم گران قیمت جهان را خوراک سگ ها می کند

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

خبرهای کشاورزی شماره 102

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم