توسعه صنایع فرآوری محصولات غذایی و کشاورزی

امتیاز دهید
فرآوری محصولات کشاورزی

توسعه این صنایع باید مبتنی بر رویکردی یکپارچه باشد که تولید مواد اولیه، حمل‌ونقل پس از برداشت، ذخیره‌سازی، نگهداری، فرآوری، بازاریابی و توزیع محصولات را کاملاً موردتوجه قرار دهد.

همه این عوامل مرتبط همپوشانی داشته و به‌هم‌پیوسته‌اند و نمی‌توان جدا از یکدیگر برایشان برنامه‌ریزی کرد. در این رابطه، صنایع غذایی و فرآوری محصولات کشاورزی برای حل جدی‌ترین مشکلات بهبود منابع غذایی و تأمین اشتغال به‌ویژه در مناطق روستایی، اساسی هستند.

در این زمینه، سازمان فائو می‌تواند فناوری‌های مناسب را از کشورهای پیشرفته به کشورهای درحال‌توسعه، مابین کشورهای درحال‌توسعه و از مؤسسات تحقیق و توسعه به صنعت منتقل کند.

ایجاد همکاری منطقه‌ای بین کشورها و تقویت مراکز ملی برای انتخاب فناوری‌های مناسب، خلأ مهمی را در توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی پُر می‌کند. این صنایع برای اکثر کشورهای درحال‌توسعه حیاتی‌اند اما در حال حاضر مکانیسمی برای این منظور وجود ندارد. از این لحاظ پیشنهاد FAO در سند C 7521 بسیار مناسب است.

فرآوری مواد اولیه طبیعی توسط کشورهای تولیدکننده به غلبه بر بیکاری و کم‌کاری در مناطق روستایی در کشورهای درحال‌توسعه و به گسترش بازارهای آن‌ها کمک می‌کند. در زمینه‌ی  توسعه روستایی، تعاونی‌ها می‌توانند با استفاده بهتر از منابع انسانی به تحریک بیشتر توسعه روستایی بپردازند. نقش زنان در توسعه صنایع غذایی و فرآوری مواد غذایی روستایی مهم است. ایجاد صنایع در مناطق روستایی به ایجاد تحول اقتصادی و اجتماعی که برای سرعت بخشیدن به پیشرفت ضروری تلقی می‌شد، کمک می‌کند.

بنابراین استفاده از فن‌آوری‌های اقتصادی و اجتماعی مناسب برای حفاظت و فرآوری محصولات زراعی، دامی، شیلات و محصولات جنگلی به موارد زیر کمک می‌کند:

  •  جلوگیری از فساد و همچنین بهبود مواد غذایی از طریق نگهداری و فرآوری
  •  کاهش واردات و افزایش اعتمادبه‌نفس
  •  ایجاد اشتغال و کاهش شکاف درآمدی
  •  اطمینان از فرصت‌های بهتر بازار و ایجاد محرکی برای افزایش تولید
  •  افزایش درآمد ارزی از طریق صادرات محصولات نهایی به‌جای مواد اولیه و خام
  •  کاهش مهاجرت جمعیت
  •  بهبود استانداردهای تغذیه
  •  افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی

از این رو، فعالیت‌های فائو در ارائه مشاوره‌های فنی و کمک در سطح جهانی درزمینه‌ی شناسایی، انتخاب، توسعه، انتقال و استفاده از فن‌آوری‌های اجتماعی و فرهنگی مناسب برای پاسخگویی به الزامات خاص کشورها در جهت تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی، نگهداری و فرآوری و صادرات آن‌ها به کشورهای درحال‌توسعه است.

همچنین نیاز است تا فائو در جهت ایجاد همکاری‌های بین کشوری در سطح منطقه‌ای که حداکثر استفاده ممکن از مؤسسات ملی برای بالا بردن صلاحیت کشورهای عضو در انتقال فن‌آوری، تحقیقات کاربردی و ارائه مشاوره صنعتی داشته، مصر باشد تا صنایع کشاورزی موجود در یک بنیاد اجتماعی و اقتصادی سالم رشد کرده و به ایجاد اتحادیه‌ای جدید برای توسعه اقتصاد کشاورزی منجر شود.

ارائه آموزش در عرصه تخصصی فن‌آوری پس از برداشت، بهره‌برداری از گیاهان، مدیریت، کارآفرینی، بازاریابی و توزیع، جهت تأمین نیازهای اجتماعی کشورهای درحال‌توسعه برای کسب اطمینان از توسعه صنایع نگهداری و فرآوری محصولات غذایی و کشاورزی؛  شناسایی و ایجاد مکانیسم‌های مناسب برای درگیر کردن سازمان‌های کارگری روستایی و صنعتی در تعیین اولویت‌ها و تعریف شرایط از دیگر امور مهم و موردنیاز در این زمینه است.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم