تولید کیک فراسودمند از آرد و شیره عناب

امتیاز دهید
کیک عناب

مراسم رونمایی از کیک فراسودمند عناب (حاوی آرد و شیره عناب)، در هفته جاری توسط جهاددانشگاهی و شرکت نان قدس رضوی برگزار شد.

این محصول دانش بنیان، محصول مشترک شرکت نان قدس رضوی و پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی است و چون میوه‌ی عناب دارای ترکیبات فراسودمند نظیر ویتامین C، فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها است می‌تواند فوائدی چون جهت رفع خستگی، کاهش خطر سرطان و بهبود ایمنی بدن، کاهش استرس و اضطراب، کمک به درمان بی‌خوابی، بهبود سلامت قلب و عملکرد مغز، ارتقای سلامت دستگاه گوارش، بهبود استحکام استخوان و کمک به سلامت پوست داشته باشد.

شکل‌های فرآوری‌شده عناب در جهان به خصوص چین به صورت عناب خشک‌شده، شربت، چای،کیک عناب و پودر و آرد برای تولید نان است،کیک عناب (Zaogao) در امتداد بیشتر خیابان‌های تیانجین، دیده می‌شود که بوی شگفت‌انگیزی دارند، این کیک‌ها از عناب خشک تهیه می‌شوند، این کیک‌ها نه تنها شیرین، بلکه مرطوب نیز هستند.

عناب به خرمای چینی معروف است و چین کشوری است که طولانی‌ترین سابقه کشت عناب را داراست. تا به امروز، بیش از 95 درصد از تولید عناب در چین متمرکز است و تحقیقات علمی در مورد عناب نیز عمدتاً در چین انجام می‌شود.

این میوه به عنوان یک میان‌وعده محبوب و بعنوان یک غذای بسیار مغذی و درمانی است که در کلاسیک‌های طب گیاهی ستایش شده است. به قول معروف، روزی سه عناب، دکتر را دور نگه می‌دارد و شما را جوان نگه می‌دارد.

عناب درختی با اندازه متوسط است که ارتفاع آن بین 7 تا 10 متر است،  این گیاه در بخش شرقی بلغارستان به نام «هیناپ» یا «فیناب» شناخته می‌شود، جایی که به‌طور وحشی رشد می‌کند.

۹۷ درصد عناب تولیدی ایران، متعلق به خراسان جنوبی است و این استان، رتبه‌ی نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول را در کشور ازآن خود کرده است.

عناب، محصولی است که در اواسط تابستان، فرا می‌رسد تکان دادن و جمع‌آوری محصول عناب در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی با آیین خاصی انجام می‌شود، از همین رو مراسم «عناب تکانی» سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ثبت شده است.

عناب، محصولی کم‌آب‌بر است که با آب‌و‌هوای خشک منطقه خراسان جنوبی گرفته و گفته می‌شود نخستین بار در منطقه‌ای به نام هردنگ در جنوب بیرجند کشت شده است اما برخی شواهد حاکی از این است که در دوره هخامنشی بیش از دو یا سه هزار سال قبل، عناب کشت شده است.

این محصول در استان‌های فارس(دوسیران)، اصفهان(نائین، شهررضا و اردستان)، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قم(جعفرآباد و روستاهای دولت آباد، کلاغ نشین و کمچنار)، قزوین(ایستگاه تحقیقات دارویی الموت)، گلستان (کلاله به صورت خودرو)، لرستان(الیگودرز)، مازندران(ساری)، مرکزی (دلیجان، محلات، خمین، اراک، تفرش و ساوه به صورت تک‌درخت)، یزد (یزد، مهریز، تفت، میبد و اردکان به صورت تک‌درخت) و همدان(ملایر، نهاوند، تویسرکان و همدان به صورت تک‌درخت) کشت می‌شود.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانشجو
دانشجو
1 بهمن 1401 11:16 ق.ظ

باسلام
بطور اتفاقی از این کیک استفاده کردم
واقعا خوش طعمه ، خیلی بهتر از کیکهای ساده
و باوجود شیرینی طبیعی، اون احساس افت قندخون رو نداره…
داخل کیکهای عادی، سفیده و زود خشک میشه
اما این کیک عناب، خشک نیس و خوش رنگه

خیلی خوشحالم که تونستیم همچین محصول باکیفیتی رو تولید کردیم🌸🌸

با ارزوی سربلندی ایران و ایرانی

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم