کشت گیاه یاتروفا در هرمزگان

امتیاز دهید
میوه درخت یاتروفا بر روی درخت

گیاه یاتروفا یا جاتروفا، در استان هرمزگان، بندر جاسک در دو هکتار زمین کشت شده است، هر میوه یاتروفا، سه دانه روغنی دارد که 60 درصد هر دانه روغن است.

عمر 80 ساله‌ی این گیاه و امکان کشت آن در زمین‌های خشک و مرده، یاتروفا را گزینه‌ی مناسبی برای تولید سوخت بیودیزل و استفاده در خوراک دام تبدیل کرده است.

یاتروفا، گیاه بومی قاره امریکا بوده و در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند، یک درختچه همیشه سبز که ارتفاع آن به 6 متر  یا بیشتر هم می‌رسد و انواع خوراکی و غیرخوراکی دارد که از انواع خوراکی آن (غیر سمی) می‌توان برای خوراک دام و غذا استفاده کرد.

هنگامی که دانه‌های یاتروفا خرد می‌شوند، روغن جاتروفا به دست آمده را می‌توان برای تولید سوخت زیستی یا بیودیزل با کیفیت بالا پردازش کرد که می‌تواند در یک ماشین دیزل استاندارد، استفاده شود یا بیشتر به سوخت جت تبدیل شود، در حالی که باقیمانده (کیک پرس) نیز می‌تواند به عنوان سوخت استفاده شود.

گلیسیرین یکی دیگر از محصولات فرعی فرآوری روغن یاتروفا است که می‌تواند به محصول بیافزاید. عملکرد بذر زیر کشت از 1500 تا 2000 کیلوگرم در هکتار  می‌تواند روغن قابل استخراج 540 تا 680 لیتر در هکتار باشد.

در یک پروژه مشترک برای توسعه یاتروفا به عنوان سوخت زیستی، سه خودروی مرسدس بنز با موتور یاتروفا دیزل، تاکنون حدود 30000 کیلومتر را پشت سر گذاشته‌اند. این پروژه توسط دایملر کرایسلر و انجمن سرمایه گذاری و توسعه آلمان پشتیبانی می شود. همچنین در 27 آگوست 2018، اولین پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز با ترکیب غالب سوخت یاتروفا به عنوان روغن جت توسط یک شرکت هواپیمایی هندی انجام شد، جذب دی‌اکسید کربن از دیگر مزایای  این گیاه است.

این درخت کوچک در برابر خشکی بسیار مقاوم است، بنابراین می‌توان آن را در زمین‌های گرم و خشک در خاک نامناسب برای تولید غذا کاشت. با این حال، این گیاه برای رشد به آب نیاز دارد، بنابراین مناطق ساحلی که می‌توان در آن، آب شیرین‌شده دریا را در دسترس قرار داد، ایده‌آل هستند.

روغن یاتروفا به عنوان یک محصول سوخت زیستی به راحتی در صدها پروژه در سراسر هند ترویج می شود. نهالستان‌های بزرگ در هند توسط بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی و گروه‌های خودیاری زنان که از سامانه اعتبارات خرد برای کاهش فقر در میان زنان نیمه‌سواد هندی استفاده می‌کنند، انجام شده است.

تمامی قطعات گیاه و همچنین ضایعات آن دارای کاربردهای چندمنظوره برای تولید محصول تجاری با ارزش است.  علاوه بر این، محتوای بالای روغن غیرخوراکی در دانه جاتروفا این گیاه را به عنوان یک منبع تجدیدپذیر برای انرژی زیستی و امنیت غذایی محبوب کرده است، بنابراین، این گیاه یک ستاره در حال ظهور قابل توجه برای راه حل آینده بهتر در تقاضای امنیت انرژی است.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم