خریداری 29 هزارتُن سیب‌ صنعتی/ مابقی را چه کسی باید بخرد؟

امتیاز دهید
انتقال سیب بر روی نقاله - سورتینگ

۲۹ هزار تُن سیب صنعتی استان آذربایجان غربی توسط آستان قدس‌رضوی و نیز با ارسال به استان‌های یزد و سمنان خریداری شده و مابقی نیازمند مشارکت بیشتر کارخانجات صنایع تبدیلی و سایر دستگاه‌های ذیربط برای جذب مازاد محصول است.

وزش بادهای گرم در اواخر شهریور از عوامل ریزش سیب‌های باغ‌های این استان است و با توجه به اینکه، محصول سیب، مزیت نسبی کشاورزی استان آذربایجان‌غربی است و ۷۰ هزار هکتار باغ سیب درختی در آذربایجان غربی کشت می‌شود، از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن سیب تولیدی در سالجاری در حدود ۹۰۰ هزار تن به صورت سیب صادراتی و تازه خوری و مابقی بصورت سیب صنعتی مصرف می‌شود.

بنا بر این خبر، بیش از یک‌سوم سیب تولیدی باید بصورت سیب صنعتی برای فرآوری مورد استفاده قرار بگیرد و با توجه به امکان فسادپذیری بالای این سیب‌ها،  بدلیل نبود ظرفیت کامل کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی این استان،  این محصولات باید در اسرع وقت، در صنایع تبدیلی سایر استان‌ها و کشورهای همسایه مصرف شوند.

از سال پیش تا به حال، سرنوشت سیب صنعتی به کجا رسیده است؟

میزان تولید سیب در دنیا

در سال 2021، تولید سیب برای جهان 93.1 میلیون تن بود. بین سال‌های 1972 تا 2021، تولید سیب جهان از 24.8 میلیون تن به 93.1 میلیون تن افزایش یافت که با نرخ سالانه فزاینده‌ای که حداکثر به 23.97 درصد در سال 1982 رسید و سپس به 2.93 درصد در سال 2021 کاهش یافت.

در سال زراعی 2021/2022، چین پیشروترین تولیدکننده سیب در سراسر جهان بود. در آن دوره زمانی، تولید سیب چین به تقریبا 46 میلیون تن رسید.

چین بیشترین تعداد سیب جهان را تولید می کند و پس از آن ایالات متحده آمریکا، لهستان، ایتالیا و فرانسه قرار دارند. سیب که به دلیل فواید سلامتی اش معروف است، تقریباً در هر کشوری کشت می شود.

Chazy Orchards خانه تاریخی «بزرگترین باغ سیب مک اینتاش در جهان» است. Chazy Orchards که ابتدا در دهه 1920 کاشته شد، سالانه نزدیک به 300000 بوش سیب مک اینتاش، علاوه بر هانی کریسپ، کورتلند، و گونه جدیدی به نام SweeTango تولید می کند.

2500 سال پیشT رومی ها شش گونه مختلف سیب کشت کردند. یکی تخمین می زند که امروزه بیش از 30000 گونه سیب در جهان وجود دارد.

با این حال، پس از جنگ جهانی دوم، تنوع گونه های مورد استفاده به شدت کاهش یافت. به منظور کاهش هزینه های نیروی کار و تولید سیب با کارآمدتر، مزارع جایگزین تک درختان بلند شدند و تولید فشرده تری از تنها چند گونه را تقویت کردند.

در نتیجه، در حال حاضر در سطح جهان تنها بین 20 تا 40 گونه تولید و به صورت تجاری معامله می شود. تنها 13 گونه سیب تقریباً 72 درصد از کل سطح زمین سیب اروپا را در سال 2007 پوشش می دادند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم