نیم‌نگاهی بر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفته‌تپه

امتیاز دهید
شرکت تولید نیشکر در ایران

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، کار خود را از سال 1345 شروع کرده و با تولید نیشکر و صنایع فرآوری مرتبط با این محصول فعالیت می‌کرد تا اینکه در تاریخ 30 مرداد سال جاری، مالکیت این شرکت به دولت واگذار شد.

در تاریخ 18/07/1400 نیز، مدیریت این شرکت به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سپرده شد که در این راستا، پرداخت تسهیلات به این شرکت جهت اداره‌ی امور و پرداخت حقوق نیروی کاری خود از مصوبات جلسه‌ای بود که در تاریخ فوق، با حضور دادستان کل کشور، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر صنعت و تجارت، وزیر جهادکشاورزی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  دادگستری، معاون حقوقی رئیس جمهور، استاندار خوزستان و رئیس سازمان حصوصی سازی و مدیرعامل بانک‌های ذیربط برگزار شده بود.

شرکت کشت و و صنعت هفت تپه، شکر سفید، ملاس، باگاس و شکر قهوه‌ای تولید می‌کند، ملاس، علاوه بر استفاده در خوراک دام، به عنوان یک ماده صنعتی ارزشمند مورد توجه است و از باگاس نیز، برای تولید نئوپان، الکل‌سازی، تخته نیمه‌فشرده، کاغذ، تولید اسید سیتریک و فرآوری خوراک دام استفاده می‌شود.

در حال حاضر، عملیات کشت نیشکر به منظور احیای زمین‌های هفت هزار هکتاری کشاورزی این شرکت در دست انجام است، این شرکت در دست تعمیر و بازسازی است و نیشکر برداشتی این کشت و صنعت برای فرآوری به کشت و صنعت امام (ره) و دهخدا فرستاده می‌شود.

فرایند تولید شکر

تولید شکر شامل دو عملیات متمایز پردازش نیشکر یا چغندرقند به شکر خام و پردازش شکر خام به شکر تصفیه شده است.

عصاره‌های قند نیشکر و چغندر حاوی ساکارز و مقادیر نامطلوب پلی ساکارید، لیگنین، پروتئین، نشاسته، صمغ، موم و سایر ناخالصی‌های کلوئیدی هستند که به رنگ و/یا طعم محصول کریستالی کمک می‌کنند و بازده محصول را کاهش می‌دهند.

بنابراین، آب خام در معرض حرارت، افزودن آهک و شفاف‌سازی برای حذف پروتئین‌ها و مواد کلوئیدی قرار می‌گیرد.

تصفیه شکر یک فرآیند بسیار انرژی بر است. از این رو، فناوری غشاء بسیار جذاب است. با این حال، به دلیل فشار اسمزی بالا و ویسکوزیته بالا، نقش کاربرد غشا محدود به جریان‌های رقیق برای شفاف‌سازی و خالص‌سازی در مرحله استخراج آبمیوه است.

UF و MF را می‌توان برای از بین بردن این ناخالصی‌های کلوئیدی و ماکرومولکولی با افزودن کم یا بدون افزودن آهک، دی‌اکسیدکربن یا سولفیت قبل از تبخیر و کریستال شدن آب شفاف استفاده کرد.

ملاس و کاربردهای آن در صنعت غذا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم