داستان فاطمه دریساوی و پرورش گاومیش

3.7/5 - (10 امتیاز)
فاطمه دریساوی - پرورش دهنده گاومیش

پرورش گاومیش، صنعتی هست که در جنوب کشور به چشم می خورد با این حال در شمال، بانویی به نام فاطمه دریساوی به سراغ پرورش این نوع دام رفته است.

اهل آبادان است ولی ساکن گیلان؛ همین تفاوت محل تولد و زندگی، شروعی است برای کاوش و شناخت «فاطمه »؛ او متولد 1359 و مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی گاومیش‌داران استان گیلان است، تسهیل‌گر زنان روستایی شهرستان رضوان‌شهر، راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی(ره)، مربی ارشد آموزش کسب‌وکار وکارآفرینی و مشاور حرفه‌ای بهبود کسب‌وکار. همین‌ها کافی است تا به سراغ این بانو برویم و به عنوان عضوی از زنان کشاورز  و دامدار ایران با او به صحبت بنشینیم و او از خود چنین می‌گوید:

«در رشته‌ی کارشناسی روانشناسی درس خواندم و پس از فارغ‌التحصیل شدن و ازدواج با همسرم که اهل گیلان هستند به روستای زادگاهش مهاجرت معکوس داشتیم و از سال ۱۳۸۲ شروع به فعالیت در زمینه‌ی پرورش گاومیش اصلاح نژاد شده کردیم، البته بهتر است بدانیم که در ۹۰ درصد کشورهای آسیایی،گاومیش بصورت سنتی و چرای در مرتع نگهداری می‌شود.

برای همین، در اوایل کار، نگهداری این دام نیمه‌وحشی برای ما بسیار سخت بود و به دلیل نبود مرجع علمی خاص در کشور واقعا نمی‌شد مشکلات مربوط به صنعتی نمودن گاومیش را برطرف کرد برای حل این مسئله، همسرم به ایتالیا سفر کرد و دوره‌های آموزشی مدیریت پرورش گاومیش را طی کرده و با کوله‌باری از علم و تجربه به ایران برگشت و همین سفر، مسیر روشنی‌ را برای مقابله با چالش‌های پیش‌رو در زمینه‌ی گذر مزرعه‌ سنتی به یک مزرعه‌ی صنعتی اصلاح نژاد شده برای ما فراهم کرد.»

همسرخانم دریساوی، مجری طرح‌های اصلاح نژاد گاومیش در گیلان است و با گذراندن دوره‌های تخصصی تلقیح مصنوعی و انتقال جنین در مرکز اصلاح نژاد دام کشور، آن‌ها هم به استفاده از روش‌های نوین تولیدمثلی در گله‌ی خود، ترغیب می‌شوند، چنانکه برای اولین بار درسال ۹۳، کاشت جنین منجمد ایتالیایی در گیلان در گله‌ی آن‌ها انجام شد که حاصل آن تولد یک راس گوساله نر ویک راس گوساله ماده بوده است.

بانو دریساوی در رابطه با این موفقیت می‌گوید: «استفاده از تکنیک‌ها سبب شد تا در حال حاضر، دارای گله‌ی تکثیرکننده ژن برتر کشور بوده و به عنوان گله‌ی پشتیبان و گله الگویی ترویجی شناخته شده باشیم برای همین از سراسر ایران، علاقمندان به این صنعت گاومیش‌داری برای بازدید مراجعه می‌کنند.

من و همسرم عضو رسمی فدراسیون جهانی گاومیش IBF هستیم که بعنوان سخنران در کنگره‌های بین‌المللی دعوت می‌شویم و از تجارب و طرح‌های اصلاح نژادی خود برای فارم‌های سنتی روستایی برای سایر کشورهای عضو این فدراسیون سخنرانی می‌کنیم و یافته‌های خود را به اشتراک می‌گذاریم.

در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با حضور در کنگره جهانی گاومیش در عراق، پاکستان و ترکیه از مشاور نخست‌وزیر عراق، وزیر کشاورزی راهور پاکستان و رئیس فدراسیون جهانی گاومیش، «پروفسور آنتونی بورگیز»، طرح تندیس و مدال دریافت نمودم.

همچنین به دلیل فعالیت‌های اصلاح نژادی، گزارش عملکرد دامداری ما در مجله تخصصی «Buffalo Newsletter» به چاپ رسید و در پنج قاره دنیا در دسامبر  2021 منتشر شد.»

زوج دریساوی در سال 1395، برای حفظ این دام هزاره سوم که درحال انقراض است اقدام به تأسیس اولین و تنها شرکت تعاونی گاومیش‌داران فعال در کشور می‌کنند که درحال حاضر، 300 پرورش‌دهنده گاومیش و 4000 راس گاومیش تحت پوشش دارد که با تامین زنجیره ارزش از تولید تا مصرف، سعی نموده تا یک خوداشتغالی پایدار در سطح روستاهای گیلان در زمینه‌ی پرورش گاومیش اصلاح نژاد شده ایجاد کند.

از آنجایی که گاومیش نسبت به گاو بسیار مقاوم دربرابر بیماری‌ها است و چون ظرفیت بالقوه‌ای در جذب فیبر بالا و استفاده از ضایعات کشاورزی و مواد خشبی دارد براحتی می‌تواند در شرایط سخت، کمبود نهاده وگرانی، به لحاظ اقتصادی برای دامداران مقرون به صرفه باشد.

از این رو در این شرکت تعاونی هم، سعی شده تا با توزیع نهاد‌ه‌های یارانه‌ای جمع‌آوری شیر گاومیش، آموزش اصلاح نژاد و مدیریت بهینه‌ی گله، دامداران را تشویق به گذر از حالت سنتی به نیمه صنعتی کنند تا پرورش گاومیش برای آن‌ها هم مقرون بصرفه‌تر شده و هم از مهاجرت جوانان تحصیل‌کرده روستایی به شهرها جلوگیری کنند.

بانو دریساوی، راهبر شغلی کمیته‌ی امداد امام خمینی (ره)، طرح توجیهی گاومیش‌داری را با کمک معاونت اشتغال استان گیلان برای خودکفایی مددجویان تحت پوشش بعنوان یک شغل ثابت تعریف و برای 20مددجو در سال 1400-99 اجرا کرده که توانسته تجارب موفقی را بدست آورد.

فاطمه دریساوی، در سال 99 بعنوان کارآفرین برتر کشوری انتخاب شد او توانسته بود در زمینه‌ی اشتغالزایی، بالغ بر 200 نفر بصورت خوداشتغالی و 20 نفر بصورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کند و همچنین در سال‌های 98 و 99 بعنوان روستایی نوآور در جشنواره ملی «روستایی‌شو» انتخاب شود.

این بانو بعنوان تسهیل‌گر جوامع روستایی و مربی ارشد آموزش کسب‌وکار وکارآفرینی در زمینه‌ی اشتغال‌زایی زنان روستایی در قالب صندوق‌های اعتبارات خُرد زنان روستایی با بخش ترویج جهادکشاورزی همکاری داشته که به گفته‌ی وی، یکی از موفق‌ترین طرح‌های ترویجی وزرات جهاد کشاورزی است.

خانم دریساوی در پایان سخنانش می‌گوید: «در کلام آخر، بعنوان یک کارآفرین می‌خواهم از عزم و اراده ملی ایرانیان حتی در شرایط سخت تحریم بگویم که با تمام کمبودها و فشارهای  اقتصادی و باتکیه بر دانش متخصصان دلسوز این کشور برای اولین بار ایران در زمینه تولید جنین منجمد آزمایشگاهی گاومیش در «پژوهشگاه ابن‌سینا، مرکز بایوفارم البرز» با استفاده از تلیسه‌های اصلاح نژاد شده گاومیش در فارم صنعتی ما که حاصل 20 سال تلاش من و همسرم بوده،توانسته 30 دوز تولید کند و این دستاورد بزرگی برای ایران ماست که در دنیا بعد از ایتالیا این کار را انجام داده است.»

فاطمه دریساوی در محل پرورش گاومیش پرورش گاومیش پرورش گاومیش پرورش گاومیش فاطمه دریساوی

تندیس و مجسمه گامیش

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ملیحه
ملیحه
2 بهمن 1400 9:17 ب.ظ

اگرازمن بپرسندتوانمندترین بانوی گیلان پاسخ خواهم دادخانم فاطمه دریساوی بانویی که بامشکلات زیادی مبارزه کرده ومیکندتا تولیدکننده یی نمونه باشدتا کارآفرین برترباشد وبه شایستگی ایشان همه این ویژگیهارادارند

حسین
حسین
3 بهمن 1400 8:12 ق.ظ

خیلی عالی بود.
بانوان ایران زمین بارها توانایی خود را در زمینه های مختلف نشان داده اند.
گاومیش نیز دام بسیار با ارزشی است که متاسفانه به آن بهای لازم داده نشده.

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم