مدیریت رطوبت خوراک دام

امتیاز دهید
رطوبت خوراک دام

رطوبت خوراک دام می‌تواند در طول فرآیند گلوله‌سازی از بین برود و در نتیجه میزان رطوبت کمتری در مقایسه با سطوح فرموله شده ایجاد می‌شود.

عدم‌رسیدگی به موضوع انقباض می‌تواند منجر به خسارات مالی هنگفتی شود. بنابراین چگونه می‌توان رطوبت را در طول فرآیند تولید خوراک مدیریت کرد؟

افزایش جمعیت جهان و تقاضا برای محصولات دامی منجر به افزایش تولیدات دامی فشرده شده و این به نوبه خود منجر به افزایش تقاضا برای مواد غذایی خام ایمن شده است.

با این حال، به دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی، سیستم تولید خوراک دام ممکن است با فرکانس بالاتری از آلودگی قارچی مواجه شود.

این می‌تواند در نتیجه الگوهای غیرمعمول بارندگی، خشکسالی و تغییر دما و رطوبت باشد. پاتوژن‌های باکتریایی زئونوز مانند انتروباکتریاسه نیز ایمنی و امنیت غذایی را تهدید می‌کنند.

زیان اقتصادی ناشی از ایمنی ضعیف خوراک

انتروباکتریاسه‌ها و خوراک دام آلوده به کپک بر سلامت و عملکرد دام، اثر مخربی دارد، خسارات اقتصادی قابل توجهی به بار می‌آورد و اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارد. انتروباکتریاسه‌ها مانند سالمونلا ممکن است سلامت روده پرنده را مختل کرده و منجر به رشد ضعیف و اسهال شود.

همانطور که پاتوژن در دستگاه روده باقی می‌ماند، به طور مداوم در محیط ریخته می‌شود و به طور مداوم محیط را دوباره آلوده می‌کند.

کپک‌ها ارزش غذایی خوراک‌ها را کاهش داده و خوش طعمی آن را از بین می‌برند. برخی از کپک‌ها مانند آسپرژیلوس، فوزاریوم و پنی‌سیلیوم، متابولیت‌های قارچی ثانویه‌ای به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند.

این مایکوتوکسین‌ها ممکن است در کبد انباشته شوند و قرار گرفتن طولانی مدت در سطوح پایین بر تولید حیوانات تأثیر منفی می‌گذارد.

تکثیر میکروارگانیسم‌ها

پاتوژن‌های باکتریایی و کپک‌ها گسترده هستند و نمی‌توان آن‌ها را به طور کامل از بین برد. آن‌ها اثرات نامطلوبی بر سلامت و عملکرد حیوانات دارند که منجر به خسارات مالی می‌شود و می‌توانند به انسان منتقل شوند. مهم است که این موجودات از قبل از برداشت تا زمانی که حیوانات غذا را مصرف کنند کنترل شوند.

سرعت رشد کپک‌ها و باکتری‌ها در طول پردازش و ذخیره‌سازی خوراک به عواملی مانند pH، دما، در دسترس بودن اکسیژن و مهمتر از همه، فعالیت آب خوراک بستگی دارد.

میزان رطوبت خوراک، صرفاً میزان آب موجود در محصول را توصیف می‌کند که چه مقدار از آن آب رایگان بوده و در دسترس میکروارگانیسم‌ها برای رشد است.

دمای گرم باعث مهاجرت آب در طول ذخیره‌سازی می‌شود، در حالی که شرایط مرطوب منجر به تراکم شده که هر دو منجر به فعالیت بیشتر آب آزاد می‌شوند.

رشد میکروارگانیسم‌ها زمانی که فعالیت آب یک خوراک برای بیشتر پاتوژن‌های باکتریایی به زیر 0.9 و برای اکثر کپک‌ها به زیر 0.6 برسد، متوقف می‌شود.

با مدیریت فعالیت آب خوراک در طول پردازش و ذخیره‌سازی، می‌توان تکثیر میکروارگانیسم‌ها را کاهش داد و ایمنی خوراک را تضمین کرد.

مراحل عملیات حرارتی می‌تواند پاتوژن‌های باکتریایی مانند سالمونلا را از بین ببرد، اما کپک‌ها پایدار هستند و از بین نمی‌روند، این امر نیاز به راه‌حل‌های جایگزین را ضروری کرده است.

مدیریت رطوبت در تولید خوراک

انقباض و تلفات آسیاب منجر به خسارات مالی هنگفتی برای کارخانه‌های خوراک می‌شود. خوراک دام می‌تواند تا 3 درصد، رطوبت خود را در طول پردازش از دست بدهد، بنابراین مدیریت رطوبت، حیاتی است.

آب خالص تصفیه نشده را نمی‌توان به سادگی در طی فرآوری به خوراک دام اضافه کرد زیرا به طور مطلوب توسط ذرات خوراک جذب نمی‌شود و به راحتی از ایجاد مشکلاتی مانند تجمع خوراک خارج می‌شود.

آب آزاد همچنین سطح فعالیت آب را افزایش داده  و محیط را برای رشد میکروبی مساعدتر می‌کند.

استفاده از اسیدهای آلی به عنوان نگهدارنده به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته است. از آنجایی که این محصولات، رشد کپک و پاتوژن باکتریایی را سرکوب می‌کنند، ارزش غذایی خوراک را حفظ کرده و همچنین قابلیت هضم مواد مغذی را بهبود می‌بخشند. آن‌ها نقش اساسی در بهداشت و ایمنی غذا، سلامت و عملکرد حیوانات دارند.

تاثیر رطوبت غلات و خوراک دام بر قیمت‌گذاری

رطوبت غلات تاثیر بسزایی در تعیین قیمت دارد چنانکه این مورد در پرورش‌دهندگانی که سیلوی ذرت یا سیلاژ یونجه (هیلاژ) دارند و تولیدکنندگان لبنیات و بهره‌برداران صدق می‌کند، آن‌ها همیشه در مورد چگونگی تعیین قیمت منصفانه دچار سوال می‌شوند.

به دلیل رطوبت بالای این خوراک‌ها (50 تا 75 درصد آب) و سایر خوراک‌های مشابه (سیلوی جو، سیلوی جو دوسر، سیلوی سورگوم و سیلوی گندم) هزینه‌های حمل‌و‌نقل نسبتاً قابل توجهی نسبت به ارزش خوراک مشاهده می‌شود.

بنابراین، این خوراک‌ها معمولاً به صورت محلی به بازار عرضه می‌شوند و ممکن است قیمت بازاری برای این خوراک‌های با رطوبت بالا گزارش نشده باشد.

از سوی دیگر، غلات معمولاً دارای رطوبت نسبتاً کم (10 تا 15.5 درصد) هستند و به سراسر جهان حمل می‌شوند. به این ترتیب، گزارش‌های بازار برای غلات به راحتی به صورت ملی و محلی در دسترس است.

یونجه عدل‌دار دارای ماده خشک مشابه بیشتر غلات است، اما محصول حجیم‌تری است، بنابراین هزینه حمل‌و‌نقل را افزایش می‌دهد.

به دلیل نبود گزارش هفتگی بازار برای سیلوها و به دلیل در دسترس بودن عمومی گزارش‌های بازار برای غلات و یونجه، خریداران و فروشندگان سیلاژ اغلب به فرمول‌هایی برای قیمت‌گذاری سیلو بر اساس قیمت یونجه یا غلات تکیه کرده‌اند. اغلب، این فرمول‌ها به برخی از «قوانین سرانگشتی» ساده کاهش می‌یابند که ممکن است در تعیین ارزش سیلاژها به خوبی کار کنند.

منبع

+

آل تک یک شرکت پیشرو در زمینه تولید مکمل های نوآورانه خوراک دام

هدف صفر راهی برای رشد یک شرکت تولید خوراک دام

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم